V praxi to znamená, že pokud soutěž na rychlíky vyhraje soukromý dopravce, režijky na dané trase už platit nebudou. Tedy pokud se dopravce nerozhodne připravit se o část tržeb. Ve hře jsou výhody pro téměř čtvrt milionu lidí. "Povinnost přepravovat cestující s tímto druhem jízdního dokladu nebude. U žádného dopravce," potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.
Podobně podle informací MF DNES chtějí postupovat i kraje, které se chystají vypsat soutěže na provoz regionálních vlaků. Už dnes neplatí režijky v dotovaných vlacích GW Train Regio (dříve Viamont) a Trilex.
První soutěž na rychlíkové tratě vypsalo ministerstvo letos na jaře, další postupně přijdou během příštích patnácti let. Ministerstvo zrušením povinnosti uznávání režijních jízdenek vyšlo vstříc především nářkům Českých drah, které jsou podle svých slov znevýhodněny proti konkurenci tím, že takové jízdenky musí akceptovat.
Režijky trápí hlavně České dráhy
Dráhy musí uznávat režijní jízdenky podle zákona o Českých drahách, podmínky tarifu však řeší ministerstvo dopravy. České dráhy na konkrétní dotaz, zda by v případě vítězství zrušily jízdy zdarma pro režijkáře na vysoutěžených tratích, neodpověděly. "České dráhy nejsou oprávněny režijky zrušit, toto právo přísluší ministerstvu," uvedl jejich mluvčí Petr Šťáhlavský.
Režijky využívá přes 160 tisíc lidí. Dráhy přitom už zaměstnávají jen desetinu tohoto počtu. Zbytek tvoří rodinní příslušníci zaměstnanců drah, bývalí zaměstnanci a pak také tisíce lidí zaměstnaných například u Správy železniční dopravní cesty, Drážního úřadu, ČD Cargo nebo ministerstva dopravy. Podle Šťáhlavského má na režijku nárok celkem 219 tisíc lidí. I přes zdražení ročního poplatku na pět set korun mají dráhy z režijek ročně jen 56,8 milionu korun. Přesná čísla, o kolik dráhy ročně přijdou na nezaplaceném jízdném od režijkářů, nejsou, mluví se však o zhruba půl miliardě korun.
Pro běžné cestující stojí roční neomezené cestování 22 990 Kč, v této ceně je však zahrnuta i první třída. Neuznávání režijek je i jedním z důvodů, proč chtějí železniční odboráři soutěž napadnout u antimonopolního úřadu. "Pokud to neudělají ČD samy, učiníme tak my. Soutěže jsou nedomyšlené," tvrdí šéf Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša.