Budou pro ně ale platit stejné ceny.
Ve srovnání s letošním rokem se opět rozevřou nůžky mezi dobrými a špatnými řidiči, u některých pojišťoven i mezi obyvateli malých a velkých měst. Rozdíly potom činí i u aut se slabším motorem řádově tisíce korun.
U všech pojišťoven si polepší vzorní řidiči, kteří za auta typu Škoda Fabia zaplatí o sto až dvě stě korun méně než loni. U povinného ručení totiž u většiny pojišťoven platí už šestým rokem pravidlo: za každý rok bez nehody sleva pět procent ze základní ceny.
Celkový bonus se tedy obvykle vyšplhá na třicet procent, menší pojišťovna Triglav slibuje až pětačtyřicet.
"Mezi českými řidiči má nějakou formu bonusu naprostá většina lidí," říká Petr Kůt, šéf pojištění aut u České pojišťovny, která ovládá téměř polovinu pojistek. Ze statistik vyplývá, že třetina lidí dosáhne na maximální slevu.
Asi jen necelá pětina řidičů nemá žádný bonus nebo bourala a musí platit přirážku k pojistce - takzvaný malus. Příští rok bude asi poslední, kdy se půjde malusu vyhnout přechodem k jiné pojišťovně. Ty si totiž navzájem nevidí do karet a špatného řidiče samy neodhalí. Připravuje se proto společný seznam.
"V běhu je již pilotní projekt, možnost sledovat údaje o škodách je nově i v zákoně," dodává Petr Kůt.
Noví řidiči zaplatí víc
Kdo si pořizuje své první auto, bude si muset mírně připlatit. Pojišťovny totiž každý rok zvyšují základní sazbu. V případě tří největších, České pojišťovny, Kooperativy a Allianz, jde u nejobvyklejších vozů přibližně o zdražení o stokorunu.
"My jsme se rozhodli, že základní sazby necháme na letošní úrovni," uvedl Ivan Starovič z Generali. Se základní cenou povinného ručení nehýbe pro příští rok ani Triglav.
Všechny pojišťovny rozlišují ceny podle síly motoru. Čím silnější, tím hlouběji do kapsy je nutné sáhnout. Stejně jako loni pokračují některé pojišťovny v rozlišování ceny pojistek podle regionů, stáří auta nebo vyježděnosti řidiče.
"Detailnější rozlišování se nám osvědčilo, pokračujeme v něm i letos," uvedl Jiří Charypar, místopředseda představenstva v Allianz. U jeho pojišťovny platí nejméně lidé v menších městech do devadesáti tisíc obyvatel. Naopak třeba v Brně nebo Ostravě zaplatí víc. A speciální vyšší sazby platí pro Prahu.
Podobný přístup volí ČSOB pojišťovna, která 10procentní slevou zvýhodňuje řidiče v sedmatřiceti okresech, kde se bourá nejméně.
Protože největší Česká pojišťovna a Kooperativa mají pro celou republiku stejnou cenu, vyplatí se lidem, kteří chtějí platit co nejméně, pečlivě vybírat. Některé pojišťovny navíc dávají slevu na starší auta, starším řidičům nebo při sjednání po internetu.
Hlavně ty dražší pojišťovny však zdůrazňují, že nízká cena není všechno. Některé například nabízejí zdarma pomoc v nouzi a nejen při havárii.
Většina pojišťoven dovoluje vypovědět smlouvu nejméně šest týdnů před koncem pojistného období, tedy obvykle do poloviny listopadu.
Do budoucna se dá očekávat další růst ceny pojistek. Jednak bonus pro výborné řidiče bude růst už jen čtyři roky, tedy do výše padesáti procent, jednak podle policie bouráme stále stejně, ale za čím dál více peněz.
"Český řidič je neukázněný a nezodpovědný," říká ředitel dopravní služby policie Zdeněk Bambas.