O řidiče mají kurýrní služby nouzi.

O řidiče mají kurýrní služby nouzi. | foto: Scott Adams, Profimedia.cz

Vánoční špička začíná. Mnohde už kurýři nestíhají rozvážet objednané dárky

  • 41
Letošní vánoce nejspíš ukážou v praxi dva prohlubující se trendy související s aktuální konjukturou české ekonomiky. Lidé rekordně objednávají dárky on-line, avšak kvůli nízké nezaměstnanosti mají speditéři problém sehnat dost řidičů, kteří by dárky rozvezli. Výsledkem jsou naštvaní zákazníci.

Kladeňanka Lenka Lysoňková si minulé pondělí objednala v zahraničním e-shopu kabelku. V aplikaci sledující její doručení on-line se dozvěděla, že v pátek dorazila do Česka. Zároveň se tam dočetla, že jí kurýr zásilku přiveze v pondělí. Čekala na něj celý den marně.

To samé se (po ujištění na infolince, že kurýr tentokrát dorazí) opakovalo i v úterý. Ve středu ráno se vydala do depa ve Velkých Přílepech, že si kabelku vyzvedne sama. Zjistila však, že už tam není a má ji kurýr. Ten potom ve středu odpoledne skutečně kabelku doručil. Cesta kabelky přes půl Evropy tak trvala stejně dlouho jako její doručení z depa v Přílepech do dvacet kilometrů vzdáleného Kladna.

Příběh není ojedinělý. Na facebookové stránce dopravce DPD, jehož kurýři do Kladna doručovali zmíněnou tašku, se obdobné stížnosti množí. Stížnosti zaznamenává i konkurenční PPL, spousta lidí potom žehrá i na službu Balík do ruky od České pošty.

Popisují, že často čekají i týden na dodávku. Že kurýr slíbil přijet, ale nepřijel. Případně přijel o několik hodin později, než nahlásil, a oni kvůli němu museli zbytečně čekat doma. V případě České pošty se potom nezřídka dozvědí, že i přesto, že si zaplatili donášku domů, mají několik posledních dní, aby si balík převzali na pobočce. Časté jsou i stížnosti na to, že pošťák se ani nesnažil balík doručit a hned nahlásil, že zákazník nebyl doma.

E-shopy letos očekávají zboží za 97 miliard korun

I dopravci přiznávají, že nyní - zejména v souvislosti s předvánoční marketingovou akcí Černý pátek - potíže mají. „Konkrétně ve Velkých Přílepech je nyní nárůst balíčků téměř o sto procent oproti minulému roku. Takže ano, ke zpoždění může docházet. V tuto chvíli napříč celým DPD pracujeme na zajištění co nejvyšší možné kvality doručení a odbavení všech balíčků,“ říká ředitel DPD Miloš Malaník.

Předvánoční špička a s ní spojený nárůst i problémy se opakují každý rok. Loni měla problémy třeba pošta v Českých Budějovicích (psali jsme zde), problémy kvůli stěhování skladu měl i druhý největší e-shop Mall.cz (více čtěte zde). Letos to však mají speditéři ještě těžší než posledně. Češi totiž utrácejí za zboží na internetu přibližně o pětinu více než předchozí rok.

Asociace pro elektronickou komerci předpokládá, že letos bude objem tržeb e-shopů činit 97 miliard korun oproti loňským 81 miliardám. Období vrcholu před vánočními svátky potom zpravidla představuje nárůst o 250 až 300 procent oproti běžnému týdnu v září téhož roku.

Firmy už nemají kde brát

Firmy tak mobilizují brigádníky jak do skladů, tak na doručování balíčků. Jenže už není z čeho brát. České ekonomice se daří a nezaměstnanost je rekordně nízká. „Nejvíce je to patrné právě na méně atraktivních pracovních postech, kde se očekává hodně práce za málo peněz,“ potvrzuje manažer náboru personalistické firmy ManpowerGroup Jiří Halbrštát.

Právě řidičů, tedy i těch, kteří jsou zodpovědní za doručení zboží přímo k zákazníkovi, je nedostatek na všech frontách. Od autobusáků a „kamioňáků“ až po ty, kteří vozí zavazadla na letišti.

Ještě přímější konkurencí potom jsou v poslední době se objevující a rostoucí služby, které zajišťují rozvážku hotových jídel nebo nákupů potravin domů. „My jsme třeba v posledních měsících nabrali do zaměstnaneckého poměru jen na Moravě šedesát řidičů. Většina z nich k nám přišla od přepravních společností,” říká spolumajitel služby Košík.cz Jakub Šulta.

Na posily nejen do předvánoční špičky tak už moc nezbývá. „Nejen Česká pošta, ale celé odvětví se potýká s nedostatkem pracovníků na pozice řidič, doručovatel nebo třídič. Objektivně je situace na trhu práce z pohledu potenciálního zaměstnavatele horší než loni,“ popisuje mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

V porovnání s časy vyšší nezaměstnanosti klesla i motivace brigádníků k vykonávání často špatně placené a psychicky vyčerpávající práce. Stává se tak třeba, že až ráno „na place“ dispečeři zjistí, že pětina pracovní síly na směnu nepřišla a ani to nedala nikomu vědět.

Vyplatí se objednat v předstihu

Jak speditéři zvládnou špičku, je klíčové kromě zákazníků zejména pro samotné e-shopy. Ty velké zpravidla nabízejí víc možností doručení, přičemž kombinují vlastní logistiku se službami externích dopravců. A věří, že to nakonec v předvánočním čase dopadne dobře.

„Letos budeme mít historicky nejvíc posil, přibližně pět set brigádníků vyztuží naši logistiku a další stovka prodejní síť,“ říká například ředitel logistiky největšího českého on-line prodejce Alza.cz Rudolf Žůrek.

Z e-shopů proto zní klasická rada: kdo se nechce vystavovat stresu a riziku, má nejvyšší čas na to, aby si dárek objednal. Pro ty, kteří mají tu možnost, je potom řešením i vyzvednutí na výdejním místě. Tuto možnost ostatně třeba v Alze volí více než polovina zákazníků.