Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Francie se brání levným řidičům z východu. Musí brát aspoň 50 tisíc

  16:01aktualizováno  16:01
Od 1. července budou muset zahraniční kamioňáci a řidiči autobusů při kontrolách na francouzských silnicích složitě prokazovat, že berou alespoň padesát tisíc korun.

Řidiči kamionů budou muset na francouzských silnicích prokazovat, že berou minimálně 50 tisíc korun. | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Zatímco v Česku je pro řidiče nákladních aut minimální zaručená mzda 12 tisíc korun hrubého, ve Francii je to v přepočtu 50 tisíc - tedy víc než čtyřnásobně víc. Od 1. července budou tamní policisté a celníci při kontrolách požadovat, aby cizí řidiči přijíždějící do Francie prokazovali speciálně přichystanými doklady, že neberou méně než velí francouzské zákony. Zákonu se přezdívá „Loi Macron“ podle francouzského ministra pro hospodářství a průmysl Emmanuela Macrona, který jeji prosadil.

Podle odhadu sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia by se novinka mohla týkat pěti až deseti tisíc českých řidičů - zaměstnanců, kteří do Francie vozí zboží či osoby a přepravují také výrobky uvnitř samotné Francie. Týkat se to nebude průjezdu náklaďáků přes Francii a zájezdových autobusů.

„Denně nám vyjíždí zhruba pětadvacet kamionů, které obsluhující francouzské firmy. Pokud budou Francouzi nová pravidla vynucovat, bude to mít fatální dopad pro dopravce i pro francouzské podniky samotné, přepravní linka se fakticky zastaví,“ říká Josef Melzer, spolumajitel firmy M+L a viceprezident Česmadu.

Podle něj jsou celkové náklady zaměstnavatelů na české řidiče, včetně odvodů a stravného, srovnatelné s výší požadované minimální mzdy - dělají 45 až 50 tisíc měsíčně.

Podle členů Česmadu nejsou zákazníci přepravních firem, včetně francouzských, ochotni platit zvýšené náklady na mzdy českých řidičů. Dá se tak čekat, že se bude podvádět - opatření se nevztahuje na OSVČ, což otevírá prostor pro švarcsystém. Případně vysokou mzdu bude mít řidič jen na papíře, ale v praxi ji nedostane.

Německý Mindestlohn nikdo nekontroluje

Podobnou situaci nastolilo loni i Německo, opatření se označuje jako „Mindestlohn“, tedy minimální mzda. Ta je v Německu pro řidiče v přepočtu 39 tisíc korun měsíčně. Podle zkušeností českých dopravců ale tamní celníci a policisté výši mezd nekontrolují, ani nevynucují

„Doporučujeme našim členům zdržovací taktiku - pokud by je německý úřad vyzval k prokázání výše minimální mzdy, ať se odvolají na to, že věc aktuálně šetří Evropská komise, a není tak jasné, jestli má Německo právo něco takového vyžadovat,“ říká Vojtěch Hromíř, tajemník Česmadu. Obě země - Německo od loňska a Francii asi dva týdny kvůli těmto ochranářským opatřením prošetřuje Evropská komise.

Podle Loi Macron musí vysílající firma řidiče vybavit „deklarací o vyslání pracovníka“ s jeho jménem, uvedením výše jeho mzdy (ne nižší než francouzská minimální) a dále s osobními údaji o manažerech firmy. Formulář musí vozit v kabině vozu, stejně jako kopii pracovní smlouvy a překlad kolektivní smlouvy do francouzštiny. Ve Francii navíc musí mít řidičův zaměstnavatel nasmlouvaného zástupce, který bude mít rovněž k dispozici všechny dokumenty a bude úřadům kdykoliv k dispozici.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.