Připomíná to spíš lepení vlaštovčího hnízda než stavbu moderní dálnice. Od sedmdesátých let vzniká silnice mezi Hradcem a Pardubicemi po malých kouscích. Po třiceti letech a opakovaných odkladech se ale zdá, že silničáři konečně doklopýtají do cíle.
Ve čtvrtek poklepe na základní stavební kámen posledního úseku mezi Březhradem a Opatovicemi nad Labem sám šéf Ředitelství silnic a dálnic Alfréd Brunclík, pak se bude dva roky stavět a v červenci 2012 se slavnostně přestřihne páska. Mezitím úsek dlouhý 3 200 metrů spolkne přes 1,5 miliardy korun.
To je alespoň ideální scénář dokončení rychlostní silnice I/37 mezi oběma krajskými městy. Nyní se rychle, pohodlně a bezpečně řidiči dostanou jen k opatovickému písníku, dál musí pokračovat po dvouproudé komunikaci až k obří mimoúrovňové křižovatce.
Po stávající silnici k Opatovicím se určitě bude jezdit ještě nejméně 26 měsíců a provoz by neměl být omezen. Nová komunikace se totiž nerozšíří, ale povede jinudy. Vychýlí se o 600 metrů směrem k Vysoké nad Labem a až za obcí naváže na současnou silnici.
To však není jediná novinka: kvůli vysokému náspu, který bude vytvořen přesně s ryskou stoleté vody, silnice povede o několik metrů výš, postaví se tři mosty a součástí komunikace budou třeba i protihlukové bariéry, opěrná zeď či přeložené potrubí nadzemního horkovodu.
"Nyní pokračujeme od mimoúrovňové křižovatky u výjezdu na Opatovice. Začínají se tam dělat základy pro mosty. Těmi se vždycky začíná, protože jsou technologicky náročné," vysvětlila vedoucí manažerka malých a středních projektů Ředitelství silnic a dálnic Zuzana Horná.
Bývalý starosta se ještě pokusí stavbu blokovat
Obchvat Opatovic a tím i celou autostrádu se prý ještě pokusí zastavit velký odpůrce stavby, bývalý opatovický starosta Jan Tikal. Ten je přesvědčen, že obchvat je úplně zbytečný, a stavbu blokuje vlastnictvím miniaturního pozemku pod uvažovanou trasou.
Bývalý starosta je o své pravdě skálopevně přesvědčen: "Opatovice tuhle silnici nepotřebují. Pro nás je daleko důležitější, aby stát investoval do R35," říká jednaosmdesátiletý důchodce.
Pardubický kraj, který chce nechat Tikala vyvlastnit, však s jeho tvrzením nesouhlasí. "Jeho aktivita je nesmyslná. Do budoucna tam bude jezdit až 40 tisíc aut, čemuž on nevěří a svým rozhodnutím ohrožuje řidiče, protože tam může dojít k vážným haváriím," říká pardubický krajský radní pro dopravu Jan Tichý.
Bagry současně rozjely práce na více než šestikilometrovém úseku z Hrobic do Ohrazenic. Za něj stát zaplatí téměř jednu miliardu korun: 85 procent nákladů za Hradubickou silnici zaplatí Evropská unie, zbytek uhradí stát.
Všechny tyto zprávy ale mají jeden kaz: obě města se obávají dopravního kolapsu. Hradec nárůst tranzitní dopravy pozoruje už od loňského listopadu, kdy zahájila provoz mimoúrovňová křižovatka v Opatovicích, a chce se bránit. "Uvažujeme o zelené vlně na křižovatkách od Pardubic. Kdyby ani to nepomohlo, pokusili bychom se zastavit kamiony ještě před vjezdem do města," řekl náměstek hradeckého primátora Josef Malíř.
V Pardubicích zase Hradubická silnice ústí přímo do přetížené křižovatky u Parama. Ve státní pokladně však peníze na křižovatku nezbývají. S rozšířením silnice se tak ze stávajícího křížení u Parama stane ještě větší dopravní zátka, než je teď.
Hradubická silnice I/37Spojnice mezi krajskými městy se staví více než třicet let. Na čtyřproudé silnici se nyní začíná stavět obchvat Opatovic nad Labem, který je dlouhý 3 200 metrů. Stavbu prodražují dva mosty, maximální cena má být kolem 1,5 miliardy korun. Druhou částí, která se staví, je šestikilometrový úsek z Hrobic do Opatovic. Odhad ceny šplhá ke třem čtvrtím miliardy. Stavby by měly být hotovy v červenci 2012. |