Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči Jančurových taxíků vyhrožují stávkou. Vadí jim snížení platů

  14:08aktualizováno  14:08
Odbory společnosti Tick Tack taxi vyhlásily stávkovou pohotovost. Pokud firma nesplní jejich požadavky, vstoupí dva dny před Štědrým dnem do stávky. Vedení firmy jejich požadavky odmítá, ale je připraveno dál jednat.

Radim Jančura, zakladatel a vlastník Student Agency, představil projekt pražské taxislužby Tick Tack, do které vstoupil a kterou chce konkurovat zavedeným pražským taxi společnostem. | foto:  František Vlček, MAFRA

Odbory společnosti Tick Tack taxi, která patří do skupiny Student Agency podnikatele Radima Jančury, v pondělí v poledne vyhlásily stávkovou pohotovost. Stěžují si na snížení platů, atmosféru strachu a klientelismus ve firmě. Vyhrožují, že pokud vedení nepřistoupí na jejich požadavky, vyhlásí 22. prosince stávku. 

„Něco takového jsem zaslechl. Všichni ale přišli do práce, takže pro nás je to jen úlet jednoho řidiče, který napsal email. Až nám pošlou seznam řidičů, kteří do té stávkové pohotovosti jdou, tak s tím budeme pracovat,“ sdělil Radim Jančura, majitel skupiny Student Agency, kam Tick Tack patří.

Odbory reprezentované řidičem Petrem Špakem požadují, aby byl zrušen nedávno zavedený provizní řád. Ten řidiče v rámci pohyblivé složky mzdy odměňuje za výkon.  „Nová pravidla jasně říkají, jak je vyplácena pohyblivá složka mzdy v závislosti na výkonech. Je vyplácena řidičům, kteří pracují dobře a jezdí hodně zakázek a je to přesně popsáno, všichni řidiči s tím byli seznámeni. Ti, kteří jezdí málo, nebo se zakázkám vyhýbají, mají logicky prémie nižší než v minulosti,“ vysvětlil generální ředitel Student Agency Jaroslav Řehůřek.

Špak tvrdí, že s novým provizním řádem někteří řidiči přišli o třetinu nebo až polovinu platu. Podle prohlášení odborů je nesmyslné, aby řidiči přijímali malé a prodělečné zakázky, které jim dispečink firmy přiděluje, pokud mají být zároveň hodnoceni podle výkonu.

„Informujeme řidiče, že jsou hodnoceni podle provizního řádu zavádějícího nesplnitelné normy, doporučíme jim odmítání levných zakázek, taktéž, aby nejezdili na stanoviště a přesuny na ně odmítali,“ píše se v prohlášení, které Špak zaslal médiím. „To si jako zaměstnanci nemůžou dovolit, to si můžou dovolit řidiči na OSVČ, kteří jsou sami sobě pány. Pokud pan Špak bude zakázky odmítat, bude tím porušovat pracovní povinnosti,“ reagoval Řehůřek. 

Vedení Tick Tack tvrdí, že zástupce odborové organizace, přímo pana Špaka, opakovaně informovalo, že je s nimi připraveno o jejich konkrétních návrzích jednat. „Nicméně zástupci odborů vážou zahájení jednání na podmínky, které nemají oporu v zákoně a pro vedení firmy jsou tedy neakceptovatelné,“ říká Tomáš Novák, ředitel taxislužby.

Vedení firmy: nebudeme jednat pod nátlakem

Řehůřek doplnil, že to, jak je vyplácena mzda, je plně v kompetenci zaměstnavatele. „Neplánujeme toto konzultovat s odbory pod nátlakem, které to ještě eskalují požadavky na personální změny, což už vůbec odborové organizaci nepřísluší,“ podotkl generální ředitel Student Agency.

Manažeři tvrdí, že jim odbory zatím nepředaly seznam všech členů a v tuto chvíli je to pro ně tedy jen skupinka tří lidí, kteří s vedením jednají. Špak nicméně tvrdí, že má podepsanou přihlášku do odborů od 80 řidičů. Celkem jich pro Tick Tack jezdí tři sta. 

Stávková pohotovost se v praxi zatím neprojeví. „Pracujeme normálně, ale je to výstraha vedení, že máme nějaký problém. Můžeme kdykoli z minuty na minutu vyhlásit stávku a přestat pracovat. K tomu ovšem potřebujeme souhlas poloviny z dvou třetin zaměstnanců,“ uvedl zástupce odborů. Zastavení práce by podle něj znamenalo konec firmy. „Už teď je ve ztrátě, když přestaneme jezdit na Vánoce, kdy jsou největší kšefty, tak je to smrt a tu nikdo nechce. Chceme firmu zachránit a rozvíjet, aby prosperovala. Bohužel vedení tento zájem s námi nesdílí,“ prohlásil Špak.

Řehůřek však věří, že ke stávce nedojde. „Doufám, že si odbory uvědomí, že toto řešení by poškodilo i jejich vlastní zájmy a že se do té doby situace vyřeší,“ uzavřel.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.