Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraje hledají miliardu korun na vyšší mzdy řidičů, nejspíš přispěje vláda

  1:16aktualizováno  1:16
Řidičům autobusů výrazně vzroste příjem. Dopravci na to chtějí připlatit od krajů, ty zase od vlády. Premiér Sobotka již přislíbil, že s kraji jednat bude. Regiony odhadují, že budou potřebovat miliardu korun.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Michal Šula, MAFRA

Jen těžko najdete v Česku profesi, které meziročně o tolik stoupnou mzdy. K razantnímu navýšení mezd o desítky procent míří tuzemští řidiči autobusů. Ministerstvo práce a sociálních věcí a premiér Bohuslav Sobotka jim slíbili posun ve mzdách. Aniž by řešili, kde se na to vezmou peníze.

Po měsících dohadování našli autobusoví odboráři a stát společnou řeč. Návrh ministerstva práce a sociálních věcí předpokládá navýšení nejnižší mzdy u šoférů z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Největší skok zažijí řidiči u příplatku za čekání mezi jízdami: dosud je minimum 50 korun, nově bude 78 korun. V praxi to znamená navýšení o 37, v případě příplatku dokonce o 50 procent.

Řidiči tráví mimo domov běžně přes 15 hodin, kvůli dlouhým přestávkám jsou však za volantem třeba jen polovinu z této doby. Tomu odpovídá i jejich výdělek, který dlouhodobě považují za výrazně podhodnocený i kvůli odpovědnosti za cestující. Nově by měl být zaveden také příplatek za náročné pracovní prostředí ve výši šesti korun a 60 haléřů za hodinu.

Navýšení mezd přímo dopadne na dopravce, kteří jezdí na objednávku krajů ztrátové regionální linky a kraje jim ztrátu dorovnávají. Růstem minimální mzdy řidičů jim výrazně stoupnou náklady. A ty budou chtít od krajů kompenzovat, protože jde o náklad, jehož výši nemohou ovlivnit. „Jsou to řádově miliony korun ročně navíc, o které nám náklady stoupnou. Pochopitelně je budeme chtít od kraje doplatit,“ říká Robert Krigar, šéf velkého jihočeského dopravce GW Bus. A podobně mluví i další dopravci.

Dosud nárůsty mezd v nákladech kompenzovalo zlevnění nafty, kraje většinou i přes levnější tankování doplácí na autobusy stejně. Postupně zveřejňované výroční zprávy dopravců však ukazují, že i když většina firem už loni řidičům přidala, jsou i firmy, které loni výplaty prakticky nezměnily.

Protesty řidičů zabraly

Kraje navyšování mezd řidičů podporovaly od doby, kdy protesty řidičů začaly. Když došlo k dohodě, okamžitě natáhly ruku a chtějí peníze navíc od státu. Šéf Asociace krajů ČR a jihomoravský hejtman Michal Hašek odhaduje zvýšení nákladů na více než miliardu korun. Podle něj by měla na zvýšení mezd krajům přispět vláda, která nařízení o zvýšení mezd pomáhá vyjednat.

Jak se kraje dostaly právě k miliardě, není jasné. Podle asociace jde o předběžný odhad. Například Liberecký kraj dosud netuší, kolik peněz navíc bude potřebovat. „Nedovedeme v tuto chvíli odhadnout, jaký dopad navyšování mezd bude mít. Odbor dopravy situaci sleduje a čekáme na závěrečnou verzi dohody odborů a vlády. Například je třeba upřesnit, jestli se navýšení týká stávajících, nebo až nových smluv apod.,“ řekl hejtman Martin Půta.

Premiér Sobotka už slíbil, že vláda a kraje budou jednat. Jisté je, že ve vládě nebude úplná shoda na skokovém navyšování mezd řidičům. Například ministerstvo dopravy dává od navyšování peněz „autobusákům“ ruce pryč. „Mzdy řidičů nespadají do kompetence ministerstva dopravy. Smlouvy s dopravci uzavírají kraje a je jejich odpovědnost, jak firmy vybírají a jaký to má dopad na platy řidičů,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Odboráři se netají spokojeností. Původně požadovali 130 korun za hodinu, podle šéfa Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka se však navržené řešení této částce velmi blíží, a proto ho předsednictvo odsouhlasilo. Ve stávkové pohotovosti řidiči zůstanou až do finálního schválení.

Teď zbývá materiál připravit pro vládu, definitivní legislativní podoba má být hotová do konce října. Odborům hrály do karet i další důvody: blížící se krajské volby a čím dál větší nedostatek řidičů. Někteří dopravci už museli například rušit i některé spoje, protože autobusy neměl kdo řídit.

Výrazné zvýšení platů by mohlo za volant autobusů přilákat více lidí. Na nedostatek řidičů si stěžují i nákladní dopravci, těm by vyšší platy řidičů autobusů mohly způsobit odliv šoférů z kamionů.

Dopravci lákají za volant i ženy. Vyzkoušeli jsme redaktorku za volantem:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.