Středisko ŘLP v Jenči u Prahy

Středisko ŘLP v Jenči u Prahy | foto: Řízení letového provozu

Řízení letového provozu: Platíme sto tisíc, lidi nemáme

  • 9
Řízení letového provozu se jako jediný státní podnik dostalo mezi nejlépe platící firmy v Česku. Ani více než stotisícové platy však nemusí vždy stačit na to, aby firma neměla nouzi o zaměstnance.

Ne že by o takový plat lidé neměli lidé zájem: když loni MF DNES poprvé psala o mzdách ve státním podniku Řízení letového provozu (ŘLP), v následujících dnech přišly firmě stovky životopisů.

Jenže síto výběru je neúprosné a šance na přijetí se tu pohybuje v řádu procent. Výběr nevhodného řídícího letového provozu, tedy člověka, který naviguje letadla v českém vzdušném prostoru, říká pilotům, kudy mají letět a v jaké výšce, by se mohl hodně prodražit – v nejhorším případě v podobě stovek mrtvých při letecké nehodě.

"Na poslední konkurz se přihlásilo kolem čtyř stovek lidí, do výcviku jsme jich vzali dvacet," popisuje první hrubé síto generální ředitel Jan Klas. Jenže ani z dvacítky přijatých všichni nenastoupí.

"Stává se, že v poslední fázi výcviku lidé skončí. Je to většinou až ve chvíli, kdy je necháme řídit reálný provoz a uvědomí si, jakou mají odpovědnost," vysvětlil Klas.

Proto se ŘLP chystá ještě dále zkvalitnit a zpřísnit výběr lidí do dvouletého kurzu, který řídící připravuje na výkon takové práce. "Ještě musíme zjemnit síto, do těch lidí dáváme hodně peněz a pak o ně v průběhu výcviku přijdeme," podotkl šéf státního podniku, který loni vystřídal v čele dlouholetého generálního ředitele Petra Maternu.

Firmě podle něj chybí v horizontu dalších tří až pěti let zhruba padesát až šedesát řídících. "Nároky se zvyšují, letecká doprava u nás roste stále rychleji než v Evropské unii," tvrdí Klas.

Využívat řídící z jiných zemí zatím není řešení. "Není to tak jednoduché, museli bychom je přeškolovat, takže radši budeme dělat více kurzů u nás," dodal Klas. Většina řídících jsou muži, přesto piloti občas na českém nebi komunikují s řídícím centrem v Jenči u Prahy i s ženskými hlasy.

. Řízení let. provozu

Předseda představenstva: Jan Klas
Počet zaměstnanců: 859

Firma loni na jaře přestěhovala své dispečery do nového střediska řízení letového provozu v Jenči u Prahy. V novém areálu bdí nad bezpečností letadel na českém nebi, kterých stále přibývá. Zatímco v roce 2006 přelétlo nad Českem 620 tisíc letadel, vloni to bylo už více než 650 tisíc.

Co musí řídící umět?
Není mnoho pozic, kde ke stotisícovému platu stačí středoškolské vzdělání. Důležitá je dobrá angličtina. Ještě důležitější je však psychika a odolnost vůči stresu. Pokud uchazeč projde prvním velkým sítem, čekají ho dva roky školy, kdy bere zhruba třináct tisíc korun měsíčně.

Z devíti stovek zaměstnanců jsou řídících asi dvě stovky. Ostatní pozice kromě administrativy zahrnují hodně techniků a lidí, kteří se starají o to, aby provoz moderního centra řízení letového provozu běžel nepřetržitě a bez závad.

I když nedostatek lidí může nahrávat odborářům ve státním podniku, podle Klase došlo letos k přibrzdění platů. Tarifní platy u některých profesí zůstanou někdy i na nulovém růstu, platy budou více zohledňovat růst leteckého provozu.

Vysoké platy jsou podle Klase způsobené částečně i množstvím přesčasů, které musí řídící sloužit kvůli jejich nedostatku. Řídící pracují vždy dvě hodiny, pak mají hodinu volnou.

Kromě vysokých platů nabízí ŘLP zaměstnancům i řadu výhod. Přímo ve firmě se nachází například vlastní relaxační centrum, kam mohou řídící během volné hodiny zajít.

Kromě pěti týdnů dovolené taky dva týdny rehabilitace v lázních pro řídící nebo kapitálové a penzijní připojištění. Platy tu rostou podle principu seniority: čím starší zaměstnanec je, tím vyšší plat má. Přestože odměny jsou nižší než na Západě, do zahraničí odchází málokdo.

Jak si stojí v řebříčku
 7. PPF, a. s.  104 859 Kč
 8. Říz. let. provozu  101 086 Kč
 9. Oracle Czech  99 528 Kč

Pozn.: čísla udávají průměrné měsíční mzdy