Roboti místo zaměstnanců, Škoda chce pokračovat v automatizaci

  11:06
Škoda ve Vrchlabí nahradila zaměstnance na montování převodovek kolaborativním robotem. Je přesnější a spolehlivější a na rozdíl od lidí nedělá chyby. V závodě navíc mizí i práce logistiků, materiál po továrně rozváží samořiditelné vozíky. Vedení už proto zvažuje další automatizaci.

Na první pohled je to klasická výrobní linka, kde dělníci montují do automatické převodovky jednotlivé součásti. Na jednom místě ale lidé chybějí. Zastupuje je stroj, který části do převodovky vkládá sám. Jeden z prvních robotů v Česku, který nemusí být „za klecí“. Když do něj omylem vrazíte silou do 30 newtonů, zastaví se a opakuje svoji činnost znovu. Při větší síle stačí jeden povel od lidského kolegy a robot pracuje dál.

I díky tomu nemusí být robot v izolaci. Jde totiž o takzvaného kolaborativního robota, který reaguje na to, co se kolem něj děje. Nehrozí tak, že by lidem na lince škodil.

Robot KUKA, který pro Škodu integrovala firma Matador, montuje píst řazení. Do loňského roku tyto díly kompletovaly místní zaměstnankyně, jenže když s nimi při nepříliš ergonomicky pohodlné montáži ťukly do části převodovky, mohla na nich vzniknout miniaturní oděrka, která v budoucnu mohla působit potíže s řazením. Robot chyby nedělá.

Zkušenosti po pár měsících provozu jsou zatím dobré: je přesnější a spolehlivější než zaměstnanci. „Budeme pořizovat další, tento se osvědčil,“ říká Ivan Slimák, šéf závodu ve Vrchlabí. Právě on je pod obří proměnou vrchlabského závodu podepsaný.

Lidé se přesouvají

Kdysi se ve Vrchlabí montovaly roomstery či octavie, dnes je jednou ze tří továren koncernu Volkswagen, kde se vyrábějí automatické převodovky DSG. Závod je zároveň ochutnávkou toho, jak mohou tuzemské továrny vypadat za pár let.

Slimák se netají tím, že inovace vedoucí ke snižování nákladů ho velmi zajímají, zvláště když kvalita zůstává zachována. Chce proto podíl automatizace ještě zvýšit.

Škoda Auto rozšíří svůj byznys v Číně, investuje tam 60 miliard korun

Stroje zdaleka nenahrazují jen montážní dělníky. Ve Vrchlabí postupně mizí třeba i práce logistiků.

Na několika úsecích tu mají samořiditelné vozíky, které materiál po továrně vozí bez lidské obsluhy.

Přesto firma dál lidi přijímá. I proto Škoda zatím ve Vrchlabí nemusí lidem vysvětlovat, proč jim roboti berou práci: továrna roste tak rychle, že se lidé z postů obsazených roboty posouvají na jiná místa. Navíc se vytvářejí úplně nové pracovní pozice přímo související s nasazováním nových technologií.

Inspirace pro celý koncern

Slimák se jako šéf kvality podílel na vybudování podobného závodu v Číně, když ho v roce 2011 pověřil tehdejší šéf Škody Auto Winfried Vahland netradičním úkolem: stihnout během roku a půl postavit ve Vrchlabí místo klasické montáže aut závod na výrobu převodovek. Běžně to přitom trvá dva až tři roky.

Výroba aut se tehdy ve Vrchlabí příliš nevyplácela. Škoda ale nechtěla továrnu pro zhruba tisícovku lidí zavřít. Proto když porazila německý Kassel i slovenský Martin v koncernovém výběrovém řízení na výrobu převodovek, mohl se Slimák pustit do práce.

Pět let poté získal závod cenu Továrna roku v soutěži, kterou pořádá odborný časopis Produktion a poradenská společnost A. T. Kearney. Porotci ocenili jak rychlost proměny montážního závodu, tak rozsah inovací.

Novinkou byl ostatně i způsob, jak se závod stavěl. Do splnění harmonogramu náběhu výroby chybělo šest měsíců. Vedení se proto rozhodlo získat čas na životnostní zkoušky převodovek tím, že díly ve Vrchlabí vyrobili, ale smontovali je v závodě Volkswagenu ve východočínském Ta-lienu. Tam stojí velmi podobná továrna, díky čemuž mohly začít zkoušky v předstihu. Souběžně tak chvíli běžela ve Vrchlabí výroba aut i převodovek.

Pověst vrchlabského závodu od té doby roste v celém koncernu. Někdejší manažer logistiky vrchlabského závodu Petr Janeba pracuje již druhým rokem na postu šéfa logistiky závodu Volkswagen Martin, další manažer z výroby se přesunul do oddělení řízení kvality v centrále Volkswagenu.

Dva tisíce převodovek denně

Výroba aut ve Vrchlabí má více než stoletou tradici, pro řadu lidí byl proto konec montáže a nahrazení převodovkami krokem zpět. „Dali jsme práci všem, co měli zájem. Část lidí byla ze začátku skeptická, ale také bylo hodně lidí, kteří přesun výroby na jiný typ viděli jako velkou příležitost,“ říká Ivan Slimák. Sám pro koncern pracuje čtvrt století a prošel vysokými funkcemi i v jiných závodech po celém světě.

Automatické převodovky vyžadují mimořádnou přesnost, i proto má při cestě po areálu člověk pocit, že je spíše v potravinářské či farmaceutické firmě. Před vstupem do některých provozů je dokonce třeba projít speciální očistou a pohybovat se ve speciálních oblecích. Důvodem je především velký podíl mechatroniky, které by jakákoliv nečistota mohla způsobit velké potíže.

Rozjíždět továrnu v Česku je podle Slimáka jednodušší, než to bylo v Číně. „Je tu více technicky zdatných lidí, i když je cítit, že jich ubývá,“ poznamenává Slimák. „V Číně jsou naopak mnohem lépe jazykově vybaveni. Měl jsem k ruce 35 mladých inženýrů, kteří prošli německými školami. Tady žijeme bohužel z tradice, výhled dál beze změny ve vzdělávacím systému není tak optimistický,“ soudí. Výrobu v Česku ale považuje za produktivnější.

Automatické převodovky mají slibnou budoucnost. Po Americe a Asii roste poptávka po jednodušším řazení i v Evropě. Jsou považovány za ideální pro auta s hybridním pohonem i pro elektromobily, dokonce i více než polovina všech vyrobených superbů už má automat. Ve Vrchlabí proto vyrábějí 2 000 převodovek denně, přestože začínali na polovičním počtu.

Škoda do rozvoje továrny ve Vrchlabí dala téměř 250 milionů eur, hlavně do technologií. Stát výměnou za to postavil do Vrchlabí lepší silnice. Výroba tak může dál růst.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

  • Nejčtenější

Výrazně zpomalte rychlovlaky, vzkazují obce k nové trati. A koleje chtějí skrýt

12. března 2024

Postavte rychlotrať v tubusu, a nebo na ní výrazně snižte rychlost. Tak by se daly zjednodušeně...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

16. března 2024

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pořád Big Mac, ale už spíše Big Tech. Co ukázal výpadek u fastfoodového obra

16. března 2024

Když McDonald’s ve 40. letech minulého století poprvé otvíral, zákazníci vybírali menu z papírových...

Soláry, kam se podíváš. Elektrárnám dochází místo, musí být kreativní

17. března 2024  10:52

Elektřina ze slunce bude podle Mezinárodní agentury pro energii (IEA) v příštích několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola sáhla do svého loga. Nově v něm bude hranaté srdce

13. března 2024  13:48

Nápojářská skupina Kofola po devíti letech sáhla k úpravě loga. Ikonický lísteček lékořice na svých...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Cena elektřiny bude příští rok nižší než letos, říká analytik Matoušek

19. března 2024

Premium Dobrá zpráva: v příštím roce bude celková cena elektřiny nižší než v tomto roce. Ta méně dobrá zní,...

Irové svolili k nemyslitelnému. Na trh začali dodávat whiskey s příchutěmi

19. března 2024

Ochucené whisky vyrábějí palírny ve Spojených státech i Kanadě již několik desítek let a nejsou tak...

Musk přiznal užívání ketaminu. Je v zájmu investorů, abych pokračoval, tvrdí

18. března 2024  21:48

Miliardář Elon Musk v rozhovoru s bývalým moderátorem CNN Donem Lemonem přiznal, že užívá ketamin....

Přestaňte snít o konci ropy a plynu, prohlásil šéf saúdského těžebního obra

18. března 2024  20:29

Transformace energetického průmyslu selhává a svět by měl přestat snít o postupném odchodu od ropy...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Konec nadvlády programátorů. Pozic ubývá, na jednu se hlásí stále víc lidí

Premium Ochota firem splnit uchazečům skoro jakýkoli požadavek a velmi nízká konkurence. Tak by se ještě nedávno dala definovat...