Rockaway Jakuba Havrlanta (na snímku) koupil podíl ve start-upu Gjirafa.

Rockaway Jakuba Havrlanta (na snímku) koupil podíl ve start-upu Gjirafa. | foto: Rockaway

Rockaway opět nakupuje. Po Mall.cz a Invii sází na „albánský Seznam“

  • 6
Český podnikatel Jakub Havrlant koupil přes svou firmu Rockaway Capital podíl v kosovském internetovém vyhledávači Gjirafa.com. Tento start-up má ambici stát se na mladém albánskojazyčném internetovém trhu obdobou českého Seznamu a vzdorovat globální jedničce Googlu.

Skupina Rockaway Capital podíl ve start-upu kupuje za dva miliony eur (v přepočtu asi 54 milionů korun). Firma se zařadí mezi další zainvestované společnosti ve skupině, která vlastní podíly například ve start-upech Storyous, Brand Embassy nebo i dopravci Leo Express.

Rockaway neupřesnil, jak velký podíl získal. Je ale známo, že v Gjirafa.com bylo už předtím českých investorů více. Kosovská firma prošla pražským programem StartupYard, který v ní má tudíž menšinový podíl. Stejně jako andělští investoři Ondřej Bartoš nebo Michal Illich.

Podíl tentokrát kupuje pouze Rockaway, bez pomoci koinvestorů Daniela Křetínského nebo PPF. S těmito miliardáři za zády dal o sobě Havrlant v posledních měsících slyšet, když nejprve koupil druhý největší český e-shop Mall.cz a následně vyšlo najevo, že na schválení od antimonopolního úřadu čeká i nákup dovolenkového portálu Invia.cz (psali jsme zde a zde).

Jako Yahoo nebo Seznam

Rockaway si od investice slibuje, že získá výsadní postavení na rozvíjejícím se albánskojazyčném internetovém trhu. „Gjirafa je v podstatě středobodem inovací v celém regionu a právě teď vidíme obrovské možnosti podnítit rychlou modernizaci. Tato společnost má možnost udělat pro Kosovo a Albánii to, co udělalo Yahoo pro USA v devadesátých letech - vybudovat zde skutečnou internetovou ekonomiku. Je to naprosto jedinečný moment,“ popisuje Dušan Zábrodský, investiční partner Rockaway, který jednání o financování vedl.

Sám zakladatel a šéf start-upu Mergim Cahani přirovnal předloni pro server Lupa.cz svou firmu spíš k české internetové jedničce. „Jsme Seznam.cz pro albánsky mluvící uživatele, chceme být domovskou stránkou pro naše lidi,“ řekl.

Seznam, který je jednou z mála globálních anomálií, jež dlouho dovedly ve vyhledávání konkurovat Googlu, je jistě lákavým příkladem. Jenže vyhledávač Iva Lukačeviče toho dosáhl i díky tomu, že měl na zdejším trhu náskok. Koneckonců jeho firma existuje o dva roky déle než Google.

A pro přibližně dvanáct milionů albánskojazyčných uživatelů už nyní existuje Google.al. „Ten sice funguje, ale na rozdíl od Gjirafa nerozumí jazyku, ve kterém vyhledává,“ popisuje ze svého pohledu stávajícího investora rozdíl mezi „svou“ Gjirafa a největší internetovou firmou světa Bartoš. Podle něj by se mohla Gjirafa stát branou do albánského internetu, kterému v poslední době v mladé populaci přibývá uživatelů - zejména díky mobilním zařízením.

ČEZ s investicí v Albánii narazil, investor Gjirafa se nebojí

S investicemi do těchto částí Balkánu ale české firmy historicky nemají dobré zkušenosti. S obdobným plánem - prosadit se na perspektivním, ale zatím zahraniční konkurencí neobsazeném trhu - neuspěl před lety ČEZ. V roce 2009 získal 76 procent v albánské distribuční společnosti, jejíž minoritu vlastnil tamní stát.

Po problémech se zákazníky i regulátory ale CEZ Shpërndarje přišel v lednu 2013 o licenci. ČEZ svou investici bránil a pohrozil arbitráží. Aby nenastala, zavázala se albánská strana k tomu, že postupně českou energetickou společnost odškodní sto miliony eur (více jsme psali zde).

Není tu tedy riziko, že by byla nějakým způsobem měnícím se podnikatelským prostředím ohrožena i česká investice do Gjirafa.com? Bartoš si to nemyslí. „Zatím jsme na nic neblahého nenarazili,“ dodává.