Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Rodiče často nevědí, jak děti správně obouvat

aktualizováno 
Snad žádný rodič by nepřiznal někomu jinému, nebo i sám sobě, že své dítě trápí.
Snad žádný rodič by nepřiznal někomu jinému, nebo i sám sobě, že své dítě trápí. Přesto to hodně z nich nevědomky dělá, když svým potomkům vybírají nevhodné boty. Lékařské studie uvádějí, že téměř všechny děti mají při narození zdravé nohy. Pak jim ovšem rodiče začnou obouvat, samozřejmě s nejlepšími úmysly, různé modely z obchodů, módních butiků či tržišť. Nebo sáhnou po botičkách, které již okopal starší sourozenec, ale je škoda je vyhodit do popelnice. Výsledek nošení špatných bot není moc potěšitelný - celá jedna třetina prvňáčků přichází do školy s různě poškozenýma nohama. Mezi nejčastější onemocnění patří ploché nohy, vbočené paty či palce, různě zdeformované prsty nebo kožní nemoci, zpravidla bradavice. Varující je i tvrzení některých odborníků - ortopedů, podle nichž se každé poškození nohou v dětském věku projeví mnohdy až za 30 či 40 let. Také němečtí ortopedi se na jedné ze svých konferencí v Kolíně nad Rýnem shodli v názoru, že 80 až 90 procent poškozených nohou u dospělých lidí způsobuje nošení nesprávné obuvi v mládí.

Ještě před několika lety neměly nekvalitní dětské boty šanci dostat se na regály obchodů. Musely totiž splňovat přísné požadavky norem a nad výrobou bděl stát. Zato mnoho botiček, které se dnes prodávají nejen na tržištích, ale i ve značkových obchodech, by dětský ortoped hodil rovnou do koše. "Zdravotně nezávadné a zároveň bezpečné nejsou ani jedny," prohlásil při loňském testu dětských přezůvek Dušan Krúpa z dětské ortopedické kliniky pražské nemocnice na Bulovce poté, co si pečlivě prohlédl všech deset párů bot nakoupených v běžných obchodech. V testu příliš neuspěly dokonce ani přezůvky označené logem s obrázkem žirafy. Toto označení, které uděluje Česká obuvnická asociace ve Zlíně, má přitom zákazníka upozorňovat na boty, které splňují požadavky na ortopedickou a hygienickou nezávadnost a bezpečnost při používání. Také výsledky testu polobotek pro nejmenší děti nebyly příliš uspokojivé. Z dvanácti párů, které redakce MF DNES otestovala na jaře loňského roku, se ideálu dětské boty přiblížily jen dva. Hlavním nedostatkem většiny botiček byly příliš tuhé podrážky. "V takových botách se děti nenaučí správně chodit," varuje Marie Ordeltová ze zlínské Zkušebny materiálů, polotovarů a obuvi. Důvodem je, že děti musí v tuhé botě nohu pracně ohýbat. A tak raději nezvedají vůbec paty a jejich chůze připomíná šourající se staříky. Oba redakční testy potvrdily, že cena ani atraktivní vzhled by neměly být pro rodiče vodítkem při výběru. Jedinou zárukou, jak vybrat dětské boty, které se nejen po týdnu nošení nerozpadnou, ale především splňují požadavky ortopedů, je vyhnout se tržnicím a vědět, jaké základní prvky by měla každá kvalitní dětská bota mít. Pečlivé vyzkoušení obou bot dítěti ještě před nákupem by měl každý rodič považovat za samozřejmost.

Dětské nohy se od dospělých neliší jen velikostí

Dětem rostou nohy mnohem rychleji než dospělým lidem. Proto je nutné obměňovat jejich botníček častěji. Podle údajů České obuvnické asociace způsobilo zvýšení cen v uplynulých letech pokles spotřeby dětské obuvi. Například u dětí školního věku se průměrná délka nošení obuvi prodloužila na šest měsíců. Přitom předškoláci a mladší školáci by měli dostat nové, větší boty asi jednou za čtvrt roku. Dvouaž tříletým dětem musí rodiče kontrolovat velikost mnohem častěji - každý měsíc. Starším dětem, přibližně do patnácti let, většinou stačí dva až tři páry ročně. Téměř vždy platí pravidlo: čím levnější boty, tím častější kontrola je nutná. Dětské nohy však nerostou plynule. Proto se tedy může stát, že zatímco Jana z 1.A bude nosit polobotky ještě po půl roce, jejího spolužáka Jirku budou již za dva měsíce v nových botách tlačit palce. Zvláštností dětských nohou také je, že nejsou tak citlivé vůči bolesti a tlaku. Takže i když jsou jim boty malé nebo je tlačí, necítí to. Je pak na rodičích, aby pečlivě kontrolovali, zda botičky dítěti dobře padnou a nepotřebují vyměnit. V tomto věku jsou dobré boty velmi důležité, neboť kosti na dětských nohou jsou ještě měkké a snadno se deformují. Špatně padnoucí boty jim pak mohou poškodit nohy na celý život.

* Visačky s logem žirafy mají rodiče upozorňovat na boty, které odpovídají požadavkům na ortopedickou a hygienickou nezávadnost a bezpečnost při používání. Toto označení zavedla Česká obuvnická asociace právě proto, aby pomohla rodičům, kteří si při výběru nejsou jisti, zda vybírají pro své děti vhodné boty. Jak však potvrdily výsledky testů nejen redakce MF DNES, ale například i Sdružení spotřebitelů TEST, i boty s žirafou mají mnohé nedostatky, a toto označení tedy rodičům při výběru moc nepomůže.

Autor:


Témata: Normy, Test iDNES.cz


Hlavní zprávy

Další z rubriky

Pečený candát se zelím a bramborem je oblíbený hlavně v Alsasku, u nás ho...
Test restaurací u památek: Kuchyně nemyslí na děti, Krumlov je předražený

MF DNES otestovala restaurace u dvanácti nejnavštěvovanějších památek Česka. Polovina jich dopadla velmi dobře, ale našli jsme i doslova nechutná jídla. Kromě...  celý článek

Hotový uvařený kečup
Kaufland prodával kečup s klamavým obsahem rajčat, výrobek musí stáhnout

V kečupu vyrobeném v Polsku byla jen polovina rajčat, která v něm podle informace na obale měla být, zjistila laboratorní analýza Státní zemědělské a...  celý článek

Káva Starbucks s plátkem hovězího masa Jerky.
Starbucks v USA začal nabízet kávu s hovězím masem

Kavárenská síť Starbucks testuje na pobočce v americkém Seattlu novinku. V pondělí začala nabízet vskutku nezvyklý nápoj - ledovou kávu s plátkem sušeného...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.