"Prodalo se nejen méně zájezdů, ale navíc ještě v průměru levnější než loni," hodnotí situaci mluvčí Asociace cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura. Podle čísel asociace si letos lidé koupili 1,95 milionů zájezdů za 12 miliard korun, loni ale utratili o tři miliardy víc za 2,3 milionu dovolených.
Objem prodaných zájezdů se snížil o patnáct procent, u zájezdů k moři byl ale propad vyšší. Leteckých zájezdů, kterých je zhruba dvacet procent z veškerých dovolených, se letos prodalo bezmála o třetinu méně.
"Cestovní kanceláře tak musely v dubnu a květnu po vyhodnocení prodejů na First minute masově vystornovávat neprodané kapacity leteckých zájezdů, aby se vyhnuly hrozícímu velkému převisu nabídky Last momentů nad poptávkou," dodal Okamura.
Pět cestovek skončilo
Způsob prodeje zájezdů přesto ani krize nezměnila. Převážná většina se prodá formou First minute a Last minute, v katalozích si kupují dovolenou jen dva z deseti Čechů.
Za tradičně nejpopulárnějšími destinacemi (Chorvatsko, Slovensko a Itálie), se umístilo Řecko, Rakousko, Egypt, Velká Británie, Španělsko, Francie, Bulharsko, Turecko, Maďarsko a Tunisko.
Pět z 950 kanceláří letos zkrachovalo. Největším krachem nejen letos, ale i v historii, byl pád Tomi Tour, za kterou stál podnikatel Václav Fischer. Postihl 16 tisíc klientů.
Skončila také cestovka Balkan travel, Cool travel, Retur, Relax Max Tours. Podle Okamury nevybočuje počet bankrotů od čísel ze zahraničí.
Cestování nejen přes kanceláře, ale i na vlastní pěst poznamenal také krach levných aerolinek SkyEurope. Konec aerolinek mimo jiné zrychlil přípravy návrhu o povinném pojištění leteckých společností proti úpadku v rámci celé Unie. Stejná povinnost už platí pro cestovní kanceláře.