Elektromobil Roomster.

Elektromobil Roomster. | foto: Jan Karásek, MAFRA

Roomster na elektřinu je tu, na silnicích se objeví za pár měsíců

  • 294
Vypadá jako obyčejná Škoda Roomster. Jenže místo víčka nádrže má světlemodrý exemplář postavený na základě mladoboleslavského automobilu elektrickou zástrčku. Na silnice by první moderní škodovka s elektrickým pohonem měla vyjet za pár měsíců. Oficiálně se představí při víkendové Autoshow na pražském holešovickém Výstavišti.

Vůz, jehož komerční prodej by měl začít na jaře příštího roku, má mít výkon 70 kilowattů, o 11 víc než má nejslabší naftová verze automobilu. "Hmotnost i její rozložení bude podobné, takže by měl mít dynamiku běžného vozu,“ tvrdí Tomáš Čudrnák, jednatel hulínské firmy EVC Group, která roomster přestavěla.

Auto by mělo podle kapacity baterií na jedno nabití ujet až 160 kilometrů a dosáhne stotřicetikilometrové rychlosti. To vše při nulových emisích a provozních nákladech na kilometr v řádu haléřů.

Auto zatím existuje v jediném exempláři, který bude sloužit k homologaci, druhý vůz by měl vzniknout ještě letos a podle šéfů EVC Group bude určen pro potřeby automobilky Škoda.

Elektromobil Roomster.

"Dohodli jsme se, že nám pomohou doladit některé detaily k homologaci a my jim postavíme jeden vůz k testům,“ říká společník EVC Group Martin Jahn, shodou okolností jmenovec člena dozorčí rady Škody.

Mluvčí automobilky potvrdil, že o přestavbě roomsteru vědí. "Naše společnost se na podobných projektech podílí v rámci koncernu Volkswagen. Připouštíme však, že určitá forma spolupráce s EVC by mohla být v budoucnosti možná,“ uvedl Evžen Krauskopf.

Auta budou dál vznikat přestavbou nových vozů se spalovacím motorem. Tedy stejným způsobem, jak vyrábí elektrická auta značky Fiat italská společnost Microvet i další firmy. Tovární elektromobily na konci 90. let vyráběl pouze koncern PSA.

Elektromobil Roomster.

Ve srovnání s běžným roomsterem bude elektromobil výrazně dražší. Baterie, které mu dodávají energii, totiž stojí řádově stovky tisíc korun. Nejlevnější nový vůz v základní výbavě s dojezdem 90 kilometrů má stát 860 tisíc korun, verze s dojezdem 160 kilometrů vyjde takřka na milion. Bude možné si nechat přestavět i vlastní starší model auta.

Přestavba vyjde na 460 nebo 590 tisíc korun. Šéfové EVC Group se netají tím, že elektrická škodovka by měla vydělávat - v ideálním případě by chtěli vyrábět řádově stovky kusů ročně. Doteď firma žila především z repasí starších elektromobilů Peugeot a Citröen. "Budoucnost těchto přestaveb je ale omezená počtem takto vyrobených aut,“ uvědomuje si Čudrnák.

Repasovaný malý Peugeot 106 navíc stejně vyjde na několik set tisíc korun, což omezuje okruh zájemců o něj. "Dá se říci, že si takové vozy mohou dovolit jen bohatší lidé, kteří se ale nespokojí s vzhledem a úrovní výbavy deset let starého auta,“ doplnil. Nové vozy jsou podle něj i přes výrazně vyšší cenu perspektivnější.

Elektromobil Roomster

Elektrický roomster zároveň poslouží jako "předskokan“ většímu modelu Superb. Vývoj elektřinou poháněné verze vrcholového sedanu z mladoboleslavské automobilky má na starosti brněnské Vysoké učení technické a sdružení Elektromobily. Ve srovnání s roomsterem je jeho stavba pomalejší a zároveň důkladnější.

Brněnská technika úzce spolupracuje s automobilkou, která jí vůz na přestavbu darovala. "V současnosti provádíme výpočty a simulace, jak by se auto mohlo chovat při určitém nastavení pohonu. Na jejich základě vybereme vhodné komponenty,“ popisuje Jaromír Marušinec z VUT.

Vývoj superbu by měl trvat přibližně rok a přijde asi na tři miliony korun. Vlastní přestavba bude trvat maximálně několik měsíců a proběhne opět v hulínské firmě. "Přestavba roomsteru prověří některá řešení, která bude možné použít, a může odhalit některé problémy, které by se při simulacích nemusely projevit,“ pochvaluje si Marušinec stávající komerční projekt firmy.


Elektromobil