Některé společnosti už si taxy neúčtují, například ČSA ale o zrušení palivových příplatků neuvažují vůbec. Ilustrační foto

Některé společnosti už si taxy neúčtují, například ČSA ale o zrušení palivových příplatků neuvažují vůbec. Ilustrační foto | foto: iDNES.cz

Ropa je levná, palivové příplatky ale zůstávají

  • 26
Jde o dočasné opatření kvůli drahé ropě. Tak před pěti lety vysvětlovaly aerolinky zavedení palivového příplatku k cenám letenek. Cena ropy mezitím v korunách po razantním růstu klesla o téměř pětinu, výše palivového příplatku však zůstává.

Například u ČSA je však nyní dokonce sedmkrát vyšší. A aerolinky se ke zrušení palivové taxy zatím rozhodně nechystají, přestože příplatky už s vysokou cenou paliva nic společného nemají. Příplatky k palivu si stále účtují i konkurenti.

"Byl bych nejradši, kdyby palivové příplatky úplně skončily, nemají už smysl," říká Radim Jančura, šéf Student Agency. Největší prodejce letenek v tuzemsku může podle svých slov tlačit ke zrušení maximálně na České aerolinie. "Ale to je marné," podotýká Jančura.

Mluvčí ČSA Daniela Hupáková na zaslané otázky k výši palivových příplatků do uzávěrky nereagovala, nezvedala ani telefon a neodpovídala na textové zprávy. Firma dříve již uvedla, že jim vybíraný příplatek nepokrýval ani zvýšené náklady na palivo.

U ČSA dochází například v posledních týdnech k paradoxní situaci: výši příplatku počítají v eurech, českého zákazníka tak i přes razantní zlevnění ropy stojí palivový příplatek čím dál více.

Firmám jako Asiana či Student Agency, jež letenky prodávají, se palivové příplatky nelíbí i z jiných důvodů: příplatky se nezapočítávají do celkového objemu prodejů, a tak se jim hůře dosahuje na nastavené bonusy.

Palivové příplatky mají v době, kdy letecké společnosti už musí ukazovat kompletní ceny, i částečnou výhodu. "Při stornování letenky dosáhnou cestující na více peněz. Většinou se vracejí jen letištní poplatky a palivové příplatky. Kdyby byly příplatky rozpuštěné v tarifu, už by na ně nemuseli dosáhnout vůbec," podotkl Josef Trejbal z prodejce letenek Asiana.

Podle Jančury jsou příplatky pro aerolinky výhodné, nemusí složitě měnit množství tarifů, ale cenu letenky mohou regulovat jen podle výše příplatku. To, že příplatek ne vždy kopíruje délku a spotřebu paliva, ukazuje ceník ČSA, kde někdy na kratších letech činí přirážka na palivo více než při delším letu.

Bez palivových příplatků létají jen některé nízkonákladové společnosti, ty za příplatky své klasické konkurenty neustále kritizují.

Největší aerolinie působící na českém trhu, které si palivový příplatek účtují, rozhodně o zrušení příplatků neuvažují. "Náklady za palivo stále tvoří velkou část nákladů společnosti, jen letos se očekává nárůst o 50 procent," tvrdí Lada Brůnová z mediálního zastoupení British Airways, které však v prosinci příplatky snížily. Ke snížení příplatků se chtějí brzo odhodlat i cestovní kanceláře, ale žádná zatím konkrétní cenu nezveřejnila.

 Příplatky v. ropa  
 Kolik si ČSA účtovaly a kolik stál barel ropy  
   Příplatek  Barel ropy
 15. 11. 2004  160  1 138
 20. 4. 2005  210  1 212
 1. 7. 2005  260  1 458
 1. 10. 2005  360  1 624
 15. 8. 2006  550  1 617
 11. 10. 2006  518  1 292
 15. 6. 2007  536  1 534
 1. 11. 2007  593  1 650
 1. 2. 2008*  569  1 545
 10. 5. 2008*  628  2 049
 15. 6. 2008*  725  2 129
 1. 8. 2008*  720  1 927
 5. 1. 2009*  776  945
 * Zákl. příplatek na evr. destinace; cena za jeden let, údaj je přepočtený na Kč.