Ropa tak cestu za oceán zdražila už zhruba o 1170 korun. Palivový příplatek aerolinky zvedly o dalších pět dolarů na celkových 51. Na evropských linkách tentokrát ke zdražení nedošlo. Příplatek za ropu zůstal na 14 dolarech, tedy asi 320 korunách.
Prvně ČSA kvůli ropě zdražily v září 2004. K opatření se přidali i další dopravci, mimo jiné i nízkonákladová společnost Smart Wings. Ta ale letos po tlakem konkurence všechny příplatky včetně palivových zrušila.
Zvýšení příplatku již oznámily například British Airways. Podle Jitky Novotné z ČSA se výše příplatků ČSA stále pohybuje na dolní hranici ve srovnání s ostatními leteckými společnosti jako jsou British Airways, Delta Airlines, Austrian Airlines či Lufthansa.
Příplatek se zvedl už pošesté. V roce 2004 činil poplatek na evropských linkách tři eura, dálkové lety tehdy podražily o pět eur. Tehdejší šéf ČSA ujistil, že jde o dočasné opatření. Mělo se zrušit, jakmile cena ropy na burze v Rotterdamu klesne na 35 USD za barel.
Cena severomořské ropy Brent se ale v současné chvíli pohybuje v úplně jiných úrovních. Dnes se vyšplhala na nové rekordní maximum nad 74 dolarů za barel. Ceny ropy nadále tlačí vzhůru zpráva o poklesu zásob benzinu ve Spojených státech a obavy z napětí kolem íránského jaderného programu.
Navýšení palivového příplatku u ĆSA | ||
S platností od | evropské lety | dálkové lety |
září 2004 (více zde) |
3 eura | 5 eur |
15. listopad 2004 | 5 eur | 10 eur |
20. duben 2005 (více zde) |
7 eur | 18 eur |
červenec 2005 (více zde) |
9 eur | 28 eur |
říjen 2005 (více zde) | 12 eur | 38 eur |
Zdroj: ČSA/iDNES |