O ropovod Družba se na území republiky od roku 1994 stará společnost Mero ČR (zkratka znamení Mezinárodní ropovody - pozn. red.). Přestože se ropovod stavěl v letech 1961 až 1972, rozhodně nepatří do starého železa.
Ropovod DružbaDružba je zřejmě stále nejdelší ropovod na světě. Z Ruské federace vede od Uralu do Běloruska a tam se u města Mozyr dělí na severní a jižní větev. Ta severní zásobuje Polsko a východní část Německa, jižní částí ropa proudí na Ukrajinu a odtud do Maďarska, na Slovensko a do Česka. |
"Je v naprosto dobré kondici, nemůžeme souhlasit s některými názory, které se objevily a naznačují, že je před zavřením. Prošel velkou modernizací v letech 2008 - 2011. Potrubí nevykazuje žádné anomálie. A co je nejdůležitější, byl instalovaný automatický řídící systém ropovodu a všechny čerpací stanice - Klobouky, Velká Bíteš a Nové Město u Kolína - jsou zmodernizovány," přiblížil provozně technický ředitel společnosti Vít Tůma.
Pomocí měřidel a kamer sledují celou trasu dispečeři na velínu Centrálního tankoviště ropy v Nelahozevsi. Důležité jsou i pravidelné fyzické kontroly, které obstarávají trasaři. Ti s terénními auty nebo pěšky provádějí pochůzky v jednotlivých úsecích.
Letecká kontrola ropovodu
Povrch trasy ropovodu sleduje také technik při inspekcích z nízko letícího vrtulníku. Jak taková kontrola probíhá, si vyzkoušel i reportér MF DNES.
"Létáme každých 14 dní americkým vrtulníkem Robinson, dvou- nebo čtyřmístným. Dnes poletíme typem 44, určeným pro pilota a tři pasažéry. Rychlost maximálně 230 km/h, dolet přes tři hodiny, ideální pro Českou republiku," vysvětlil Karel Sluka, bývalý vojenský pilot a nyní šéf letecké školy a instruktor z Roudnice nad Labem.
Zvedl stroj nad areál v Nelahozevsi, kousek od hory Říp, která je vidět na horizontu. "Při kontrolách je největší důraz na to, aby se potrubí nepoškodilo, někde vede 2 metry, ale někde jen 40 centimetrů pod zemí. Dost mne zarazilo, že si třeba z vesnice do vesnice dělají vodovod nebo vrtají studnu, a klidně v ochranném pásmu ropovodu," naznačil pilot.
"Lítáme ve výškách do 50 m v malé rychlosti, jakýkoliv zásah či skvrna na poli je poznat," popsal Sluka. "Když na něco narazíme, sednem, zkontrolujem, jestli mají povolení a projekt, když ne, tak okamžitě necháme práce zastavit a voláme trasařům, aby situaci začali řešit," řekl pilot.
Pozor na zloděje, kteří navrtávají potrubí
Dávat musí pozor i na zloděje, kteří se občas snaží navrtávat potrubí, ale pak jsou zklamaní, že je to surová ropa. "Bohužel, nejnebezpečnější jsou lidi," potvrdil Vít Tůma, který se letecké kontroly také zúčastnil.
"Třeba u Kolína byl festival, nikdo nic neohlásil a začali dělat s bagrem tribunu. Naštěstí nám "načali" jen optický kabel, který jde v sousedství ropovodu," uvedl jeden z příkladů.
Technické údajeČeská část ropovodu Družba je dlouhá téměř 358 km, včetně zdvojení a odboček měří potrubí 506 km. Přepravní kapacita je cca 9,5 milionu tun ropy ročně, průměr potrubí 500 mm. Ropa v potrubí proudí rychlostí až 1,4 m/s, průměrná hloubka uložení je 1,5 metru. |
Hříšníky lze najít i na Vysočině a jižní Moravě. "Jeden soukromý zemědělec u Říkonína vytrvale vyváží hnůj nad místo, kde vede potrubí, a ohání se tím, že pozemek je jeho. A neúnavní jsou ve svém zvelebování chat a zahrádek i obyvatelé v kolonii nedaleko Hodonína. Tam vede nejen silnice, železniční trať a elektrické vedení, ale přímo pod jejich zahradami i potrubí s ropou," vysvětlil Tůma.
V Henčově u Jihlavy mají piloti možnost doplnit palivo. Trasa letecké kontroly pak pokračuje podél dálnice D1 směrem na Velkou Bíteš, kde je jedna z modernizovaných čerpacích stanic ropovodu.
V lesích nedaleko Rosic na posádku mávají muži stojící u terénního auta. "To nejsou naši, ale plynaři, se kterými máme dobré vztahy," poznamenal Tůma s tím, že na mnoha místech vede plyn souběžně s ropovodem.
To už si leteckou kontrolu přebírá řízení letového provozu na letišti v brněnských Tuřanech a pilot hlásí trasu průletu nad ropovodem až k hranicím se Slovenskem. Nad řekou Moravou se otáčí a dosedá v Kloboukách u Brna, kde je nejdůležitější čerpací stanice celého systému.