Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Výrobci telefonů i aut prahnou po lithiu do baterií. Cena kovu stoupá

  3:18aktualizováno  3:18
Rostoucí poptávka po lithiu, které se používá na výrobu moderních baterií pro pohon aut, telefonů i počítačů, zvýšila cenu kovu o čtvrtinu. Největší těžař lithia, australská firma Talison Lithium, zvýšila cenu pro druhé pololetí roku o deset procent.

Výrobci elektromobilů potřebují lithium na výkonné baterie. (ilustrační foto) | foto: Ford

Hybridní Toyota Prius se s téměř čtvrt milionem prodaných kusů stala v prvním čtvrtletí letoška třetím nejúspěšnějším vozem na světě díky větší poptávce v USA a daňovým pobídkám v Japonsku. Elektrický Chevrolet Volt byl v květnu nejprodávanějším dobíjecím vozem ve Spojených státech a během celého letoška by se mělo po světě prodat přes 107 milionů tabletů. Více, než se předpokládalo. Co to znamená?

Roste poptávka po moderních lithiových bateriích, které pohánějí auta, telefony i počítače, a s tím roste cena lithia. Zatím totiž nemají firmy, jako je Toyota, Apple či General Motors, k tomuto nejlehčímu kovu alternativu. Za posledních dvanáct let se tak jeho cena ztrojnásobila a podle expertů z investiční banky Dahlman Rose bude do konce roku 2020 oproti dnešku dvojnásobná.

Trend potvrzuje největší světový producent - australská společnost Talison Lithium. Firma minulý týden oznámila, že se jí podařilo domluvit s odběrateli pro zbytek roku navýšení ceny lithiového koncentrátu o deset procent, po patnáctiprocentním nárůstu v první polovině letoška. Celkem je tak nárůst už čtvrtinový.

Firmy se snaží rozjet recyklační trh s lithiem

"Růstu cen pomáhá hlavně poptávka po lithium-ion dobíjecích bateriích z Asie, kde se většina vyrábí," uvedl pro agenturu Bloomberg Robert Baylis z londýnské výzkumné agentury Roskill.

Ceny lithia, po němž by mohla vystřelit poptávka během tří čtyř let s masovým rozšířením elektromobilů, ovlivňuje také koncentrace jeho zásob a těžby.

Australská Talison Lithium, chilská Chemical & Mining a americké firmy Rockwood a FMC dnes pokrývají svou nabídkou 95 procent světové spotřeby. Příležitost cítí také obří těžař Rio Tinto, jenž ovládá doly v Srbsku, které by mohly představovat až pětinu světové produkce lithia. Ještě ale nerozhodl o spuštění těžby.

Firmy si uvědomují, že ceny lithia a poptávka po bateriích jsou velmi závislé na výkonu světové ekonomiky a při jejím přibrzdění, a tedy menší poptávce po moderních technologiích a zboží, může lithiové nadšení rychle splasknout.

V plenkách je také zatím sekundární trh s recyklovaným lithiem. "Vykupujeme lithiové baterie na celém středoevropském trhu, ale zatím hlavně kvůli kobaltu, který se z nich především získává. Recyklační trh s lithiem se teprve rozjíždí," popisuje Tomáš Plachý, šéf tuzemské společnosti Safina, která recykluje drahé kovy.

Podle něj je recyklace lithia náročná kvůli jeho nízké váze. Je to nejlehčí pevný prvek v periodické tabulce prvků, plave i na vodě a podle Plachého tak zůstává v recyklační strusce. "Pracujeme na vývoji jeho rafinace. Zatím sice jeho cena kolísá, ale je to kov, který má velkou perspektivu," dodává Plachý.

Oblíbenosti lithia si všimly už i investiční domy

Na růst ceny vsázejí i čeští analytici. "Poptávka po lithiu v posledních několika letech roste, především díky zvyšující se spotřebě při výrobě baterií pro smartphony, tablety, elektromobily a jiná zařízení. Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat," míní analytik firmy Colosseum Petr Čermák.

Velké globální investiční domy, jako jsou JPMorgan Chase nebo fondy BlackRock, se už začaly specializovat na nákup akcií firem spojených s lithiovým řetězcem. Ať už těžařů či výrobců baterií.

Výhody lithiových baterií jsou zřejmé. Oproti nikl-kadmiovým jsou lehčí, mají větší kapacitu a netrpí na "paměťový efekt". Mohou se tak kdykoli dobíjet.

"Dnes už devadesát procent elektromobilů používá lithiové baterie s tím, že jsou další možnosti jejich zlepšování," říká Jaromír Vegr, předseda občanského sdružení Elektromobily, jenž sám řídí jen elektrický Peugeot 106. Minulý měsíc s ním překonal vlastní rekord, když na jedno nabití ujel více než 500 kilometrů.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Šanghaj, hospodářské srdce Číny
V Číně vypuklo úvěrové šílenství. Lidé si půjčují na bydlení i mobily

Číňané si po krizi zvykli čím dál víc se zadlužovat. A ekonomové varují, že už to nemusí být jen čínský, ale světový problém. Objem krátkodobých půjček z roku...  celý článek

Bill Gates (25. září 2013)
Gates zchudl téměř o pět miliard dolarů, věnoval je na charitu

Nejbohatší člověk světa daroval na charitu prostřednictvím akcií Microsoftu 4,6 miliardy dolarů (asi 102 miliard korun). Podíl Billa Gatese ve firmě se tak...  celý článek

Úplné zatmění Slunce v americkém státě Missouri (21. srpna 2017)
Mnoho povyku pro nic: zatmění procvičilo americké energetiky, uspěli

Když se blížil rok 2000, množila se varování před kolapsem počítačů kvůli přechodu na nový letopočet s dvěma nulami na konci. Rychlý rozvoj solárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.