Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Středa 27. srpna 2014. Otakar

Výrobci telefonů i aut prahnou po lithiu do baterií. Cena kovu stoupá

  3:18
Rostoucí poptávka po lithiu, které se používá na výrobu moderních baterií pro pohon aut, telefonů i počítačů, zvýšila cenu kovu o čtvrtinu. Největší těžař lithia, australská firma Talison Lithium, zvýšila cenu pro druhé pololetí roku o deset procent.

Výrobci elektromobilů potřebují lithium na výkonné baterie. (ilustrační foto) | foto: Ford

Hybridní Toyota Prius se s téměř čtvrt milionem prodaných kusů stala v prvním čtvrtletí letoška třetím nejúspěšnějším vozem na světě díky větší poptávce v USA a daňovým pobídkám v Japonsku. Elektrický Chevrolet Volt byl v květnu nejprodávanějším dobíjecím vozem ve Spojených státech a během celého letoška by se mělo po světě prodat přes 107 milionů tabletů. Více, než se předpokládalo. Co to znamená?

Roste poptávka po moderních lithiových bateriích, které pohánějí auta, telefony i počítače, a s tím roste cena lithia. Zatím totiž nemají firmy, jako je Toyota, Apple či General Motors, k tomuto nejlehčímu kovu alternativu. Za posledních dvanáct let se tak jeho cena ztrojnásobila a podle expertů z investiční banky Dahlman Rose bude do konce roku 2020 oproti dnešku dvojnásobná.

Trend potvrzuje největší světový producent - australská společnost Talison Lithium. Firma minulý týden oznámila, že se jí podařilo domluvit s odběrateli pro zbytek roku navýšení ceny lithiového koncentrátu o deset procent, po patnáctiprocentním nárůstu v první polovině letoška. Celkem je tak nárůst už čtvrtinový.

Firmy se snaží rozjet recyklační trh s lithiem

"Růstu cen pomáhá hlavně poptávka po lithium-ion dobíjecích bateriích z Asie, kde se většina vyrábí," uvedl pro agenturu Bloomberg Robert Baylis z londýnské výzkumné agentury Roskill.

Ceny lithia, po němž by mohla vystřelit poptávka během tří čtyř let s masovým rozšířením elektromobilů, ovlivňuje také koncentrace jeho zásob a těžby.

Australská Talison Lithium, chilská Chemical & Mining a americké firmy Rockwood a FMC dnes pokrývají svou nabídkou 95 procent světové spotřeby. Příležitost cítí také obří těžař Rio Tinto, jenž ovládá doly v Srbsku, které by mohly představovat až pětinu světové produkce lithia. Ještě ale nerozhodl o spuštění těžby.

Firmy si uvědomují, že ceny lithia a poptávka po bateriích jsou velmi závislé na výkonu světové ekonomiky a při jejím přibrzdění, a tedy menší poptávce po moderních technologiích a zboží, může lithiové nadšení rychle splasknout.

V plenkách je také zatím sekundární trh s recyklovaným lithiem. "Vykupujeme lithiové baterie na celém středoevropském trhu, ale zatím hlavně kvůli kobaltu, který se z nich především získává. Recyklační trh s lithiem se teprve rozjíždí," popisuje Tomáš Plachý, šéf tuzemské společnosti Safina, která recykluje drahé kovy.

Podle něj je recyklace lithia náročná kvůli jeho nízké váze. Je to nejlehčí pevný prvek v periodické tabulce prvků, plave i na vodě a podle Plachého tak zůstává v recyklační strusce. "Pracujeme na vývoji jeho rafinace. Zatím sice jeho cena kolísá, ale je to kov, který má velkou perspektivu," dodává Plachý.

Oblíbenosti lithia si všimly už i investiční domy

Na růst ceny vsázejí i čeští analytici. "Poptávka po lithiu v posledních několika letech roste, především díky zvyšující se spotřebě při výrobě baterií pro smartphony, tablety, elektromobily a jiná zařízení. Tento trend bude s největší pravděpodobností pokračovat," míní analytik firmy Colosseum Petr Čermák.

Velké globální investiční domy, jako jsou JPMorgan Chase nebo fondy BlackRock, se už začaly specializovat na nákup akcií firem spojených s lithiovým řetězcem. Ať už těžařů či výrobců baterií.

Výhody lithiových baterií jsou zřejmé. Oproti nikl-kadmiovým jsou lehčí, mají větší kapacitu a netrpí na "paměťový efekt". Mohou se tak kdykoli dobíjet.

"Dnes už devadesát procent elektromobilů používá lithiové baterie s tím, že jsou další možnosti jejich zlepšování," říká Jaromír Vegr, předseda občanského sdružení Elektromobily, jenž sám řídí jen elektrický Peugeot 106. Minulý měsíc s ním překonal vlastní rekord, když na jedno nabití ujel více než 500 kilometrů.





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.