Studio redakce Radiožurnálu Českého rozhlasu v Praze

Studio redakce Radiožurnálu Českého rozhlasu v Praze | foto: Martin Štěrba, ČTK

Rozhlasové poplatky by měla vymáhat pošta, konkurenci se to nelíbí

  • 97
Zakázku za 8 milionů korun na vymáhání rozhlasových poplatků se Český rozhlas chystá zadat České poště. Ze zákona na to má právo, nelíbí se to však agenturám a kancelářím, které mají na vymáhání dluhů postavený byznys.

Oznámení o úmyslu zadat zakázku za osm milionů korun na vymáhání rozhlasových poplatků České poště se objevilo ve věstníku veřejných zakázek 11. března. Z popisu je jasné, koho rozhlas preferuje - zakázka by měla jít k České poště, která by využila svou inkasní službu DINO.

Český rozhlas na dotaz iDNES.cz uvedl, že nejde o zakázku, ale zatím pouze o oznámení a v případě zájmu by se mohla vypsat otevřená soutěž. Ze zákona má nicméně podobně jako Česká televize právo zadat zakázku pro výběr poplatků rovnou "pověřené osobě". Tou je ze zákona o rozhlasových a televizních poplatcích právě Česká pošta, může to však být z rozhodnutí veřejnoprávního média také někdo jiný.

Podle  Lucie Žilkové, právničky společnosti OTIDEA zaměřující se na poradenství v oblasti veřejných zakázek, je postup Českého rozhlasu v pořádku, protože využívá výjimku ze zákona o veřejných zakázkách. "Český rozhlas v takovém případě nemá uveřejňovací povinnost, takže oznámení o zadání zakázky je nad rámec zákona a jeho povinností," uvedla právnička.

Asociaci inkasních agentur, která zastřešuje kolem sedmdesáti procent trhu s vymáháním pohledávek, se přesto postup nelíbí. "Mimosoudní vymáhání lze realizovat různými postupy a metodami. Poštovní služby jsou běžnou součástí mimosoudního vymáhání, ale tvoří jen jednu z mnoha částí celého inkasního procesu. Proto nevidím důvod tuto nebo obdobnou veřejnou zakázku zadávat pouze dodavateli Česká pošta," namítl prezident asociace Vladimír Gazárek.

Dlužníci na dostřel

Rozhlas svůj postup hájí. DINO považuje za unikátní službu, která navíc přináší dodatečné informace o poplatnících - například změny v počtu lidí, kteří na dané adrese bydlí. "Česká pošta je ojedinělá především s ohledem na její personální kapacitu při osobním doručování a osobním řešení výzvy k úhradě dlužné částky. Nelze ani zapomenout na skutečnost, že držitel poštovní licence je díky svému jedinečnému (nadprůměrnému) množství a dostupnosti přepážek svých poboček na celém území České republiky v dosahu jednotlivých dlužníků," říká tisková mluvčí ČRo Tereza Krásenská.

Skrze Českou poštu hradí poplatky 95 procent všech poplatníků. Rozhlas ročně upomíná desítky tisíc lidí, kteří poplatek (45 korun měsíčně za přijímač) nezaplatili. Tyto poplatky tvoří 90 procent všech příjmů veřejnoprávního média, a rozhlas je na nich proto existenčně závislý.