Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Na Rusko jsme nezanevřeli. Teď startujeme útok na Ameriku, říká Šmejc

  20:01aktualizováno  20:01
Čínu a další země v jihovýchodní Asii už Home Credit dobyl. Teď ho jeho šéf Jiří Šmejc chce dostat mezi desítku největších vydavatelů kreditek v USA. Situace se po krizových letech začíná zlepšovat i v Rusku, kde úvěrová firma poskytuje třeba půjčky na kožichy. „Nevidíme důvod odcházet,“ řekl MF DNES Šmejc.

Finančník Jiří Šmejc | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Finanční skupina Home Credit, která patří do impéria nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, má za sebou dobrý rok. Konečně vybředla ze ztrát, které jí způsobila krize ruské ekonomiky, a připravuje se na další růst. Nejen v jihovýchodní Asii, ale také v USA. Šéf a spolumajitel Home Creditu Jiří Šmejc říká, že přinesl tamní mobilní čtyřce Sprint statisíce nových klientů ročně.

Které z teritorií, na nichž Home Credit působí, je dnes nejziskovější?
Největší zisk nám za loňský rok udělala Čína, je to náš největší a velmi perspektivní trh. Ale nejsme na Číně tak závislí, jako jsme kdysi byli na Rusku. Například v Indii nám obchod roste tak rychle, že pro nás může být za pět let stejně velká jako Čína. I Vietnam, Filipíny, Indonésie, tedy země, kde už působíme, mají velký potenciál.

Z Číny máte nyní 60 procent zisku skupiny. Převyšují už zisky peníze, které jste do Číny museli investovat?
To ještě ne. Nejrychleji se nám investice vracejí ve Vietnamu, kde už naše ziskovost pokrývá expanzi a něco zbývá i na dividendy. Tam jsme si už vyplatili víc, než kolik jsme tam vložili, zatímco do Číny stále ještě peníze dodáváme. Stále tam rosteme. Ale letos bychom se měli v Číně přehoupnout do stavu, kdy se ze zisku dá financovat růst a nebude tam třeba sypat peníze. A myslím, že do dvou let tam můžeme očekávat i dividendu.

V Číně jste začínali v jedné provincii, dnes už ji máte pokrytou celou?
Pokrýváme tam více než 300 měst, celé její území, už tam svou síť jen zahušťujeme. Ze 125 tisíc obchodních míst z konce loňského roku se tam letos dostaneme na víc než 200 tisíc.

Jaký je cílový stav?
To nikdo neví. Testujeme prodej úvěrů prostřednictvím prodavačů v obchodech, aby se to obešlo bez našich vlastních zaměstnanců. Navíc jsme dnes v Číně i v některých dalších asijských zemích schopni poskytovat úvěry bez jakékoliv papírové dokumentace. Klient nic nevyplňuje, nepodepisuje, vše se vyřeší na tabletu. Smlouvu a veškeré informace má klient k dispozici v elektronické podobě. Zjednodušení produktů a prodej přes retailové partnery nám umožní rychle vyrůst v Číně na 300 až 500 tisíc prodejních míst. Jak to bude úspěšné, to se uvidí.

V Číně půjčujete lidem hlavně na mobily. Mají zákazníci v různých zemích různé preference?
V Číně se víc zaměřujeme na elektroniku, v Rusku se v sezoně prodalo víc půjček na kožichy, jsme tam víc rozkročeni do dalších komodit. V Asii tak můžeme růst i rozšiřováním dalších typů zboží.

Loni jste vstoupili také na americký trh, spolupracujete s operátorem Sprint. Máte šanci proniknout tam viditelně na trh?
Byli jsme přesvědčeni, že máme jeden z nejlepších systémů řízení rizik u spotřebitelského financování – ne-li vůbec nejlepší. A v USA se nám to potvrdilo. Sprint používal pro hodnocení rizika u klientů systémy největších firem v oblasti hodnocení rizik na světě, jako například Fair, Isaac (dnes FICO) nebo Experian. Když přešli na náš systém, umožnilo jim to zlepšit úvěrový produkt bez navýšení rizika. Tím se jim rozšířila skupina potenciálních zákazníků, tedy lidí, kterým je možné poskytnout mobily na úvěr, až o 15 procent. Takže jsme Sprintu při zachování stejné míry rizika přidali statisíce klientů ročně. To považuji za úspěch.

Jak bude spolupráce se Sprintem pokračovat?
Bavíme se teď o další fázi, chceme se s nimi spojit k vydání kreditní karty, která už ponese obě naše značky, jak Home Creditu, tak Sprintu. Pokud bychom takovou kreditku udělali, můžeme se během několika let dostat do desítky největších vydavatelů karet na americkém trhu.

Uvažujete o dalších nových trzích?
Momentálně ne. Chceme se soustředit na to, abychom co nejvíc vytěžili z těch teritorií, kde jsme. A pokud se přece jenom budeme pouštět do nějaké další země, pak spíš v Asii než na americkém kontinentu. Dnes už jsme na trzích s 3,5 miliardy lidí. On je svět plný různých lákavých příležitostí, ale řada firem zkrachovala na tom, že se příliš rozkročila a pak své byznysy neuřídila. To bychom neradi zopakovali.

Co zbývá z vašich aktivit v Rusku, jež pro vás bylo dřív klíčové?
Krize nás donutila najít daleko efektivnější model byznysu. V roce 2012 jsme tam měli měsíční náklady 2,3 miliardy rublů, dnes 1,3 miliardy. A to je zřejmě cílový stav. Možná tam budeme dál snižovat počty bankovních poboček, ale budeme zase investovat do on-line služeb. Skvělá zpráva pro mne je, že jsme v Rusku už ve druhé polovině loňského roku začali opět růst a letos tento růst ještě zrychlíme.

Jiří Šmejc (45)

Rodák z Karlových Varů vystudoval Matematickofyzikální fakultu Univerzity Karlovy. Brzy po škole založil fond Middle Europe Finance (MEF). V roce 1999 kapitálově vstoupil do televize Nova, spolu s Petrem Kellnerem později vykoupili podíly ostatních akcionářů. Nakonec televizi s mnohamiliardovým ziskem prodali americké CME. Šmejc pak odpracoval expanzi Home Creditu a dalších aktivit Kellnerovy skupiny PPF v Rusku. Nyní jeho investiční skupina EMMA drží v Home Creditu přes 11 procent, zároveň ho manažersky řídí. Vedle toho s Karlem Komárkem buduje mezinárodní loterijní skupinu Sazka. Šmejc založil a vlastní ostrovní hotelový resort Velaa na Maledivách.

S Petrem Kellnerem jste v poslední době z Ruska celkově ustupovali, ořezali jste úvěrový byznys, ale zbavili jste se také podílů v obchodním řetězci Eldorado a v těžařské firmě Polymetal. Nevěříte už ruskému trhu?
Myslím, že ruská ekonomika nějakou dobu neporoste, bude stabilní bez velkých výkyvů. Nevidíme žádný důvod z ruského trhu odcházet. Ale občas přijdou nabídky na odkup, kterým se nedá odolat. Polymetal byl pro nás oba hlavně finanční investice. A Eldorado, to byl byznys, který nás bavil, těšilo nás, kam jsme tu firmu posunuli. My jsme se v minulosti pokoušeli koupit v Rusku k Eldoradu jedničku tamního trhu, M-Video, abychom mohli obě firmy spojit, což se nám nepodařilo. Teď se zdá, že se to povede skupině Safmar, která si tak mohla dovolit nabídnout nám za Eldorado zajímavou cenu.

Uvažujete vůbec ještě o nějakých nových investicích v Rusku?
Určitě jsme s Petrem Kellnerem na tento trh nezanevřeli, uvažujeme tam o dalších akvizicích. Dál nás tam zajímá retail.

Ekonomický růst v Číně zpomaluje, neznepokojuje vás to?
Před několika lety se mě často novináři ptali, zda čekám v Číně prudký propad ekonomiky. Říkal jsem vždycky, že spíš než tvrdý pád čekám měkké přistání. To se potvrzuje. I když Čína zpomaluje, pořád roste tempem, o kterém by si Evropa mohla nechat zdát, což je samozřejmě částečně důsledkem demografického vývoje. A navíc Číňané prokázali, že dokážou být v řízení ekonomiky velmi efektivní.

Hrad loni oznámil velkou čínskou investiční expanzi v Česku, zatím se z ohlášených obchodů uskutečnila jen malá část. Nepřeceňuje se podle vás význam čínských investic v Česku?
Když se podíváte na velikost čínské ekonomiky, je jasné, že čínské investice v zahraničí budou čím dál častější. A čínští investoři se chovají a budou chovat na zahraničních trzích standardně.

Část české politické reprezentace jde Číně hodně vstříc – víc než jiným zemím, které jsou pro Česko obchodně důležitější. Je pro česko–čínský byznys potřeba větší politická podpora než pro rozvoj spolupráce s jinými státy?
Myslím, že je správné mít s Čínou korektní vztahy jako s jakoukoliv jinou zemí. Čím lepší vztahy, tím lepší obchod. V Číně tohle platí víc než jinde.

Mluvíte jako diplomat, ale buďte konkrétní, když se potká český ministr kultury s dalajlámou, což je pro čínskou vládu nežádoucí osoba, může to poškodit třeba vaše obchody v Číně?
Kdyby se vztahy mezi našimi zeměmi výrazně zhoršily, obchodu to určitě neprospěje. A to platí pro Čínu jako pro jakoukoliv jinou zemi. Víte, proč máme rádi retail? Protože tam rozhoduje hlavně to, jestli máte dobrý produkt a lidi ho kupují. Když máte špatný produkt, ani politická podpora s tím nic moc nenadělá.

Součástí Home Creditu je i firma Zonky, která poskytuje takzvané P2P úvěry. Peníze takto půjčují „lidé lidem“ na internetové platformě, kterou Zonky vytváří. Jakou budoucnost podle vás mají takové produkty sdílené ekonomiky?
Testujeme inovace, to by měl každý lídr trhu. Myslíme, že P2P půjčky jsou životaschopný model, proto je podporujeme. Na světě zatím žádný zprostředkovatel P2P půjček není ziskový – pokud se opravdu drží čistého půjčování peněz „lidem lidmi“. Zonky může dobře fungovat, ale musí být daleko větší než dnes. Zatím zprostředkovalo úvěry za 500 milionů korun a letos chceme tento objem ztrojnásobit.

Kdy podle vás začnou P2P půjčky Home Creditu vydělávat?
Jak bude Zonky úspěšné, to se ukáže tak za dva roky. Myslíme, že reálné je, aby začalo vydělávat někdy kolem roku 2019 až 2020.

Rozšíříte ho i na další zahraniční trhy?
Česko používáme jako laboratoř na testování, ale díváme se po asijských zemích. Aby v Česku Zonky dávalo smysl, mělo by mít na trhu podíl třeba 10 procent ze všech hotovostních půjček, což je hodně. Ale myslím, že je to časem možné. Výhodou velkých asijských zemí je, že stačí i daleko menší tržní podíl, nicméně expanze do Asie je také věcí legislativy. V Česku ten systém vymýšleli naši právníci relativně dlouho – tak, aby byla chráněna anonymita těch, kteří si půjčují, a aby byli v komfortní situaci i investoři. V asijských ekonomikách je to ještě složitější, některé věci ještě nemají zakotvené.

Home Credit nedávno oznámil založení fondu rizikového kapitálu, který má investovat do technologií. Zatím jste oznámili první akvizici, koupi společnosti Nymbus v USA. Jak bude váš fond aktivní a jak je kapitálově silný?
Jde o fond Home Creditu, takže nebudeme investovat do ničeho, co nevytváří synergie s naším byznysem. Nebude to tedy typický fond venture kapitálu, který by jen hledal vhodné investice. Nám jde o to, abychom maximalizovali výnos pro celou skupinu Home Credit. Chceme podpořit inovace, abychom se udrželi na špičce technologického vývoje. A podle toho vybíráme investice. Konkrétně Nymbus vyvíjí novou generaci softwaru pro americké banky. Máme s nimi dohodu, že do něj zapracují naše řešení pro kreditní produkty. Tak bychom byli těm menším bankám do budoucna blízko.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Elektronická stravenka - bezkontaktní karta, kterou je možné platit ve...
Stravenkový trh se rozrůstá. Digitální poukazy nabídne i Arca Capital

Investiční skupina Arca Capital vstoupila na trh zaměstnaneckých benefitů. Na trh uvedla Gusto Kartu, která funguje jako elektronická stravenka. Arca, která o...  celý článek

Blue Man Group. Ilustrační snímek
Cirque du Soleil chce vybubnovat větší slávu. Koupil modré muže za miliony

Populární původem kanadský cirkus Cirque du Soleil posiluje na globální scéně živé zábavy. Pořadatel show, známých ve stovkách světových měst, kupuje slavnou...  celý článek

(ilustrační snímek)
Spory nad vínem z Lechovic jsou u konce. Soud zastavil insolvenci

Brněnský krajský soud zastavil po tři čtvrtě roce insolvenční řízení s Vinnými sklepy Lechovice. Jedním z největších vinařství na Znojemsku zmítaly v posledním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.