Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Rozhovor o kalamitě s Michalem Štěpánem z Českých drah

Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán.
velikost textu:
vydáno 4.12.2014 13:55
Zvládly České dráhy situaci s ledovkou nebo mohly něco udělat lépe? V příštím týdnu čeká státního dopravce velké hájení. O lidech na dlouhé hodiny uvízlých v nevytápěných vlacích se diskutuje i ve Sněmovně a na ministerstvech. Na otázky čtenářů odpoví člen představenstva Michal Štěpán od 14:00.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 4. prosince 2014 do 14:23

OTÁZKA: Dobrý den, proc tak dlouho trvalo, než %CD byly schopne nahradil alespoň část výkonů nezávislou trakcí?? Jak je vůbec možné, že vlaky z§staly stát desítky hodn v polích, když mají ČD k dispozici alternativu??? Skutečně to vypadá na extrémně nezvládnutou akci a nejde o nedostatek autobusů či o zpoždění vlaků, Martin Houba
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Přeji dobrý den. Naprostá většina vlaků byla odtažena do dvou až tří hodin. Po jedenásté hodině večerní zůstalo stát na trati minimum vlaků, cca 10. Částečně nešly odtáhnout kvůli poruchám zabezpečovacího zařízení, poškozenému trakčnímu vedení atd. 4.12.2014 13:59
OTÁZKA: Nezlobte se, ale to zí torchu jako výmluva. Jednak poškozené zabezpečovací zařízení lze odčadně řešit nějaký organizačním opatřením. Jednak poškození trakčí vedení není překázka pro naftu. A že třeba není možné přijet po konkrétní koleji, tak se dalo přijet druhé strany nebo po jiné koleji. Spíš to vypadá, že sjte se na tylidi jednoduš vyprdli a poukazem na vyšší moc Martin Houba
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: S tím zásadně nesouhlasím. Pokud nejdou přestavovat výhybky, nelze zajet pomocnou lokomotivou pro uvázlé vlaky a totéž platí pro stržené trakční vedení. Navíc, stahování vlaků se řídí speciálními ustanoveními SŽDC a je podstatně pomalejší (třeba snížení rychlosti na 10 km za hodinu). Dalším důvodem prodloužení doby stažení vlaků jsou alternativní spřáhla některých souprav (nutno použít adaptér mezi klasickým spřáhlem a automatickým). 4.12.2014 14:07
OTÁZKA: Podobnou kalamitu, která postihla ČD nepamatuje nikdo a proto nebylo možno naplánovat patřičné operace. Ale i zde by to bylo dost problematické vzhledem k rozsahu kalamity. Trochu jiné je to u aerolinek, kde jsou pasažéři na jednom místě, které je přizpůsobené i na delší čekání. Myslím, že by bylo vhodné aby se ČD na budoucí možnou podobnou kalamitu připravily. Václav Vachovec
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkuji, máte pravdu. Ubezpečuji všechny , že jsme se z této mimořádné situace poučili - dispečink ČD je velmi dobře připraven na různé jednorázové výpadky, zvládl i povodně, orkán Kyrill..... Razance a celoplošnost námrazy však ukázala, že musíme zvýšit kapacitní možnosti komunikačních zařízení (web, sms zprávy,...). Například editaci mohl provádět omezený okruh dispečerů, nyní připravíme systém s možností zásahu více zaměstnanců. Připravujeme nové kontaktní centrum, které zvýší kapacitu odbavení hovorů. 4.12.2014 14:11
OTÁZKA: Maju ceske drahy uzavrete s autobusovymi dopravcami nejake zmluvy o zapozicani autobusov pre nahradnu dopravu, alebo ziadaju dopravcov o autobusy az ked nastane problem? Ak ano mozete prosim zverejnit mena dopravcov, ktory tieto zmluvy porusili a nechali vas a vasich zakaznikov v problemoch? Ak nie, neplanujete nieco take? Jan
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: ČD mají rámcové dohody a jednotlivé případy objednávají podle potřeby. V naprosté většině případů se dohodneme a doba přístavby trvá několik desítek minut. Tato extrémní situace však byla velmi odlišná: byly namrzlé vozovky a dopravci se obávali zajištění bezpečné náhradní přepravy, druhým aspektem byla skutečnost, že městké dopravní podniky řešily náhrady vlastních výpadků tramvají a trolejbusů. 4.12.2014 14:14
OTÁZKA: Nektere vlakove cety musely po celou dobu celit kritice od cestujicich a pritom zazivali to same co cestujici.Zvazujete ze byste jako vedouci podniku takove zamestnance aspon nejak odmenil za vzorne odvedenou praci v kriticke situaci? Petr Porubsky
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Velice si vážím přístupu všech provozních zaměstnanců a zaměstnance za přístup nad rámec jejich běžných povinností oceníme. 4.12.2014 14:16
OTÁZKA: Dobry den, proc treba v pripade uviznuti vlaku uprostred poli nebyla pozadana armada o pomoc? Napriklad vlak nedaleko Hranic, kde je i vojenska posadka s predpokladam odpovidajici technikou? Aby byli aspon cestujici evakuovani a pripadny samotny vlak odtazen pozdeji. Petr Rihak
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Odtažení vlaků zajišťovaly ČD spolu se SŽDC. Samotná evakuace ale nic neřeší, může být použta pouze tam, kde je možné zajistit pobyt v chráněných prostorách nebo odvoz autobusem. Toto v mnohých případech nebylo možné zabezpečit - cestující by byli evakuování ven z vlaku, což situaci neřežilo. Pokud jde o vodu a alespoň minimální občerstvení, pomoci IZS jsme využili. 4.12.2014 14:19
OTÁZKA: Chtěl bych ocenit hlavně pracovníky ČD a SŽDC. V rámci daných povětrnostních podmínek a situaci na silnících nešlo dělat nic víc. Stát na ČD tlačí, aby fungovaly co nejhospodněji, tak není možné, aby byly všude zálohy pro takové situace, které nastávají jednou za mnoho desetiletí. Proto nechápu všechny "chytráky", kteří jen sedí u počítače a internetu a radí, jak by to vše zvládli rychleji. Přitom taková kalamita, kdy byly postiženy na celém území stovky vlaků, které najednou zastaví, protože není proud, je zcela výjimečná a není možné na ní být připraven a odstranit její následky v řádech desítek minut. Ještě jednou poklonu všem pracovníkům, že dělali vše, co bylo v jejich silách. Martin Hájek
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkuji Vám i všem ostatním, kteří nám vyjádřili podporu a oceňovali nasazení našich provozních zaměstnanců. Opravdu to nebylo jednoduché. 4.12.2014 14:21
OTÁZKA: Dobrý den. Mají nárok na odškodné i lidé, kteří jezdí na In-kartu a nemají tedy lístek? Já osobně jsem uvízl ve vlaku Slovenská strela asi tři hodiny v Pečkách, naštěstí pro jednoho spolucestujícího dojela rodina a vzali do Kolína i mě. Další dva dny jsem musel do práce autem, přičemž v úterý jsem na nádraží čekal na spoj marně od 5:00. Děkuji za odpověď. Matěj Kryml
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Kompenzaci poskytujeme podle zásad vyhlášených a zveřejněných na webu ČD. Bohužel neznám Váš konkrétní případ. Obtaťe se prosím na speciální zřízenou e-mailovou adresu namraza@cd.cz. Děkuji za pochopení. 4.12.2014 14:23
OTÁZKA: Dobrý den, jak je možné, že na trase Praha - Beroun nebyla zavedena žádná náhradní (autobusová) doprava, když ledovkovou kalamitu předpovídali několik dní dopředu ve zprávách? Skutečně nemá kolos jako ČD nasmlouvány žádné externí dopravce? Nebo (spíše) šetří na klientech - zvláště pod dojmem svého monopolu? Díky za odpověď a prosím, pokud možno, bez alibismu... Děkuji. Jakub Holeček; JUDr. Ph.D.
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Podobný dotaz jsem již dopovídal - v době náledí jsme od dopravců nezískali autobusy. 4.12.2014 14:24
OTÁZKA: Proč pořád obhajujete naprosté selhání. ČD jsou drahý podnik.samá dotace. Co kdyby jste vy strávil 17 hodin v odstaveným vlaku. Jindřich Malý
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Nesouhlasím. Mluvíte o extrémním případu, přitom většina vlaků z více než stovky uvázlých byla stažena do dou až třech hodin. 4.12.2014 14:26
OTÁZKA: Můj názor je,že ČD kalamitu zvládly.Stanice zůstaly otevřené,pokladny obsazeny,pro cestující byl čaj a oplatky,Dík patří hlavně provozním zaměstnancům. TS
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkujeme za podporu. 4.12.2014 14:26
OTÁZKA: Dobrý den, jako meteorolog bych chtěl jen pochválit práci ČD a i MHD obecně v ČR, k sitauci k jaké došlo opravdu dochází velmi zřídka, já takovou nepamatuji, moji kolegové říkají, že pamatují naposledy v roce 1974. Nelze se na takovouto situaci předem připravit ani ji bohužel příliš přesně předpovědět z hlediska meteorologického. A byla by hloupost investovat nějaké extrémní prostředky pro zajištění provozu v situaci, která nastane jednou za nějakých 10 let. Jachym Brzezina
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Děkuji, že potvrzujete i naše slova. Jednalo se opravdu o extrémní kalamitu svou rozsáhlostí a rychlostí nástupu. Díky. 4.12.2014 14:28
OTÁZKA: Proč české dráhy nezajistili náhradní dopravu??????? Zdeněk Sobotka
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Na tento dotaz jsem již odpovídal. 4.12.2014 14:28
OTÁZKA: Co říkáte na toto: http://goo.gl/CDEHll a zejména pak postoj odborů a vedení drah k tomuto dokumentu. Že jste to nikdy neviděl? Tak se zeptéjte vašich podřízených proč Vám to zatajili. A zejména pak na dopis prezidentu republiky a vládě ČR. Proč ty informace ignorovali? Marek Xara Quarda
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Tento odkaz neznám, prostuduji po skončení rozhovoru. 4.12.2014 14:29
OTÁZKA: Není hlavní chyba v nekomunikaci s lidmi? Lidé snadno pochopí, že vlak nejede, protože zasáhla vyšší moc. Ale informace na internetu nebo v halách, kde je stále zpoždění 11 minut, načež vlak nedorazí, to je rozzlobí mnohem více. Případně podle popisů cestujících, co stáli mnoho hodin na trati, aniž by jim bylo cokoliv sděleno a pak bez slova vysvětlení vráceni zpět... Proč dráhy nejsou schopni sdělit - i v krizovém stavu - alespoň nějakou informaci? Personál ve vlaku nic neví a nikdo nedokáže odpovědět, zda má cenu si zajistit vlastní odvoz, nebo zda se bude pokračovat... Není tohle větší chyba, než že z důvodů počasí ty vlaky nejedou? Zdeněk Wernhart
Člen představenstva Českých drah Michal Štěpán. Michal Štěpán: Ano, rozumím Vám. ČD podávají informace podle toho, jak je získají od provozovatele dráhy (SŽDC). Dovoluji si požádat o pochopení, že v případě téměř najednou uvázlých 130 vlaků je poměrně obtížné předat všem najedou v krátké době potřebné informace. Jak jsem již uvedl, zaměříme se na posílení komunikačních kanálů a rozšiřujeme i kontaktní centrum. Co se týká informací ve stanicích, ty jsou v kompetenci SŽDC, neboť právě tato organizace zajišťuje obsluhu staničních rozhlasů a odjezdových tabulí. 4.12.2014 14:33

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.