Tomáš Bicera z Institutu silniční dopravy.

Tomáš Bicera z Institutu silniční dopravy. | foto: ČESMAD

Řidiči dál prchají z Česka. Firmy jim po letech přidávají, říká expert

  • 325
Přes sedm tisíc řidičů ročně odejde z Česka za lepším výdělkem do zahraničí. Zhruba stejné množství pak do důchodu. Aby tomu dopravní firmy zabránily, začínají po letech zvyšovat mzdy. „Zhruba dvacet procent firem letos přidalo na mzdách,“ říká Tomáš Bicera, ředitel Institutu silniční dopravy patřícího pod sdružení dopravců ČESMAD.

Ekonomika roste, zakázek přibývá. Zhoršují se spolu s tím i problémy dopravních firem s nedostatkem řidičů?
Je to hodně viditelné. Poptávka roste o desítky procent, řidiči na trhu nejsou.

Kolik aktuálně chybí v České republice řidičů?
Každý rok podle našich propočtů zhruba pět tisíc řidičů ubývá. Řidiči odcházejí do důchodu a mladí do oboru nepřicházejí.

Tomáš Bicera

Působí v Institutu silniční dopravy ČESMAD Bohemia. Pracovní portál pro dopravu a logistiku slouží k vyhledávání řidičů, dispečerů a dalších pozic v oboru. Poskytuje poradenské a právní služby a zajišťuje školení.

Co se s tím dá dělat?
Změnit systém školství, donutit rodiče, aby pouštěli své děti studovat učební obory a ne jen gymnázia a střední ekonomické školy. Potom také nějakým způsobem podpořit zájem o profesi řidiče.

Nedostatek řidičů je jen v ČR a v Německu, nebo globálně?
Je to globální problém. Můžeme říct, že v současnosti v ČR chybí asi deset tisíc řidičů a k tomu jich ubývá dalších pěti tisíc za rok. V Německu podle průzkumu z roku 2013 chybí asi 90 tisíc řidičů, stejný problém má Velká Británie a když půjdeme dál, velké kroky nyní dělá Asociace řidičů v USA, kde problém řeší už několik let.

Jak se na celém problému podílí fakt, že řidiči odcházejí za lepším do zahraničí? 
Je to jedna ze součástí problému. Každý rok 2,5 procenta řidičů odejde do důchodu, to je zhruba sedm tisíc řidičů. Dalších 7,5 tisíce řidičů odchází za lepším výdělkem zejména do Německa a Rakouska nebo kvůli tomu, že jsou pro ně v oboru neadekvátní podmínky a chtějí pracovat za lepší peníze. Nejatraktivnější je pro české řidiče Německo kvůli dojezdové vzdálenosti. Týká se to především řidičů, kteří mají bydliště v severních, západních a jižních Čechách. Dříve řidiči hodně odjížděli pracovat do Irska, tam se však podmínky změnily.

Kolik odchází do Německa lidí za prací?
Takové průzkumy nemáme, dělali jsme si však průzkumy mezi našimi dopravci, kterých je v ČR přes dva tisíce, tak všichni, kteří mají sídlo v severních, západních nebo jižních Čechách, potvrdili, že problémy pociťují. Není snad žádný dopravce v těchto regionech, který by s tím neměl problém.

Začínají firmy přidávat, aby si řidiče udržely?
V průzkumu od zhruba 800 řidičů jsme zjistili, že zhruba dvacet procent firem letos přidalo na mzdách, a sice víc než pět procent. Čekali jsme však, že jejich počet bude vyšší. Ale je to už nějaký krok a firmy jsou nuceny přidávat. V loňském a předloňském roce ke zvýšení prakticky nedocházelo. Firmy se hojily a musely si dělat nějaké finanční polštáře.

Jaká je průměrná mzda řidiče v ČR?
Mzda je rozdělena na dvě složky: základní hrubá mzda a stravné, které tvoří podstatnou součást celkové měsíční odměny. Celková mzda u řidiče mezinárodní kamionové dopravy se pohybuje mezi 35 až 45 tisíci korunami.

Některé firmy lákají ženy na pozice řidiček. Roste zájem žen?
Spíš je zájem dopravců o ženy. Týká se to hlavně náborových kampaní pro řidičky autobusů. Je to vhodná pracovní pozice pro ženu-řidičku, není to fyzicky náročné, žena je každý den doma, je ve svém regionu. Ženy-řidičky jsou zodpovědnější a klidnější než muži. U autobusů je problém s nedostatkem řidičů enormní, průměrné stáří řidičů je kolem 55 let. Nevšimli jsme si však, že by zájem žen rostl.