Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Obří kanál chystají i Slováci. Ani Dunaj nedává jisté zisky, říká expert

  14:34
Nejen v Česku loví politici voliče na plány megalomanských vodních kanálů. Vysněná cesta slovenských rejdařů k Baltskému moři, která by spojila řeku Váh s Odrou, by Slováky vyšla na nejméně 50 miliard korun. Lodní doprava na Slovensku totiž strádá stejně jako jinde, říká v rozhovoru Vladimír Novák, ředitel sdružení Slovenský plavebný kongres. Ani rejdaři na Dunaji nemají zisk jistý.

Budou po Česku či Slovensku plout nákladní lodě, jako po průplavu Rýn-Dunaj-Mohan (na snímku)? | foto: Vodní koridor Dunaj - Odra - Labe

V Česku v poslední době rezonuje téma plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Kritici namítají, že by byl projekt drahý. Rozpoutává téma rozšiřování vodních cest vášně i na Slovensku?
Otázka rozšiřování sítě vnitrostátních vodních cest je samozřejmě dlouhodobě diskutovaná a diskuse nabírají na intenzitě.

S čím se na Slovensku počítá?
Hlavně jde o projekty na Dunaji a jeho přítocích Moravě a Váhu. Na Dunaji se bavíme o společném slovensko-rakouském úseku Dunaje nad Bratislavou, včetně posouzení možnosti výstavby společného slovensko-rakouského vodního díla, případně díla vybudovaného výlučně na území Slovenské republiky, ale s dosahem na území Rakouska. Lokalita je zařazená mezi prioritní projekty TEN-T (Transevropská dopravní síť, pozn. redakce).

Vladimír Novák, bývalý ředitel Agentúry rozvoja vodnej dopravy (obdoba českého Ředitelství vodních cest).

K čemu by měly tyto projekty sloužit?
Vyplývají z mezinárodních závazků Slovenska ve vztahu k rozvoji a modernizace vnitrostátních vodních cest i zájmů potenciálních uživatelů. Bez kvalitní vodní cesty, na které jsou zabezpečeny požadované parametry plavební dráhy alespoň 300 dní v roce, nemůže být řeč o trvale udržitelném rozvoji vodní dopravy. Nedostatečné podmínky pro plavbu však nejsou jen problémem na Slovensku a v ČR, rejdaři například na Dunaji vykazují ztráty v období s nedostatečnou plavební hloubkou, kdy plavidla zůstávají uvázlá na místě i několik dní. To má likvidační důsledky na přepravce, kteří se stávají nekonkurenceschopní, protože nemohou zaručit termín dodání zboží. Má to také vliv na modernizaci flotily. Nikdo nebude investovat do nových lodí, pokud nemá alespoň základní jistotu slušné návratnosti.

Kolik mají stát projekty, které kromě jiného vyřeší problémy s nedostatečnou splavností?
Je to složité, zejména pokud jde o Dunaj. Finance se budou odvíjet od konkrétního návrhu řešení, které však vyplyne až ze závěrů připravované studie. Pro Vážskou vodní cestu bude otázka financí závislá na finálním řešení případného propojení kanálu Dunaj–Odra-Labe, na řeku Váh přes Kysucu.

Křišťálová lupa

Kudy by mělo vést uvažované propojení Váhu s kanálem Dunaj-Odra-Labe? Kdo to prosazuje a proč?
Oficiální varianty napojení na koridor Dunaj-Odra-Labe jsou v souladu s Koncepcí rozvoje vodní dopravy Slovenské republiky dvě. Tou první je čtvrtá etapa Vážské vodní cesty, která vede od Žiliny a počítá s následným případným propojením na Odru přes Kysucu. Příprava a začátek realizace se však předpokládá až po roce 2025. Druhou možností je propojení Dunaj-Odra-Labe s využitím řeky Moravy, přičemž v Koncepci to není chápané jako konkurenční alternativa první možnosti, obě cesty by se měly vzájemně doplňovat. Na Slovensku se vysloveně neupřednostňuje žádná z variant, i když z hlediska rozestavěnosti a zájmů Slovenska je na tom momentálně lépe Vážská vodní cesta, která je také podpořena realizační dokumentací z roku 1998.

Kolik by stálo napojení Váhu na český říční koridor přes Jablunkovský průsmyk?
Hrubý propočet vyplyne z příslušných studií proveditelnosti, respektive technicko-ekonomických studií. Z dokumentů zpracovaných v minulosti vychází hrubý propočet nákladů stavby na Vážskou vodní cestu na zhruba dvě miliardy eur (51 miliard korun) v letošních cenách.

"Český" projekt kanálu Dunaj - Odra - Labe.

Co si myslíte o českém projektu Dunaj-Odra-Labe?
V projektu je jednoznačný předpoklad, že bude přínosem pro rozvoj dotčených regionů a může přispět ke zlepšení zaměstnanosti v průběhu výstavby, ale i během provozu. Pozitivní je i možnost plnění dalších funkcí, třeba protipovodňové ochrany nebo zásobování vodou v období sucha. Platí to i o Vážské vodní cestě.

Nakolik využívají firmy na Slovensku lodní dopravu?
Jak už jsem říkal, lodní doprava na Slovensku, ale i v Česku a dalších zemích EU doplácí na problémy zabezpečení požadovaných parametrů plavební dráhy v období celého roku, a tím se stává nekonkurenceschopnou. Realita je taková, že plavidla musí často plout z důvodu výskytu brodových úseků nevytížená, například na ponor 1,6 metrů a během plavby někdy dochází k vynuceným překládkám. Pozitiva vodní dopravy jsou potom potlačena. Kromě plavební hloubky je nutné zajistit i další parametry, hlavně podjezdovou výšku  pod mosty, poloměry oblouků plavební dráhy, aby vyhovovala konkrétní třídě vodní cesty.

Chtějí vůbec firmy nové a lepší vodní trasy? Některé zájmové skupiny v Česku mluví o tom, jak velkým přínosem bude vodní doprava pro Moravskoslezský kraj, ale zájem firem je zatím malý.
Zájem firem bude, pokud budou mít důvod přeložit zboží z jiné dopravní cesty na vodu. Zajímavá se stane v momentě, když budou mít v dosahu kvalitní vodní cestu spojenou s ekonomicky výhodnější možností přepravy.

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Zahraniční pracovníky nejvíc láká Austrálie, z měst vede Londýn, říká průzkum

25. dubna 2024

Nejoblíbenější zemí pro zahraniční pracovníky je Austrálie, za ní se umístily Spojené státy a...

Více než polovina britských dětí pod třináct let pila alkohol, zjistila studie

25. dubna 2024  16:19

Více než třetina britských chlapců a dívek v letech mezi 11 a 13 lety má zkušenosti s konzumací...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...