Karel Mündel létal 25 let pro ČSA, nyní přes rok pro kazašskou společnost Air...

Karel Mündel létal 25 let pro ČSA, nyní přes rok pro kazašskou společnost Air Astana. | foto: Karel Mündel

Někteří dopravci dokážou své piloty vyždímat, říká Čech v cizině

  • 148
Dvacet pět let létal pro České aerolinie. Už se dál nemohl dívat, jak upadají, a našel si práci v cizině. Teď Karel Mündel pilotuje Airbus A320 kazašského dopravce Air Astana a je spokojený. Chovají se k němu lépe a víc si vydělá. O české piloty je podle něj ve světě zájem. „Musíte mít ale velmi chápavého partnera,“ říká.

Desítky let jste pilotoval stroje ČSA. Proč jste odešel?
Když začaly problémy ve firmě, měl jsem nějaké osobní názorové spory s tehdejším vedením. Rozhodl jsem se, že přejdu k nově vzniklé dceřiné charterové společnosti Holidays Czech Airlines, kde jsem létal rok a půl. Ukázalo se, že to byl účelově zřízený podnik pro potřebu převedení 500 milionů na účet ČSA. Přestali jsme být zajímaví, firmu v podstatě na minutu zrušili a nám v uvozovkách gentlemansky nabídli, že podobně jako letadla převedou piloty k Travel Service. Tato práce pro mě byla nepřekousnutelná, protože firma létá podle totálně jiných pravidel, než létalo ČSA. Alternativou bylo jít na dlažbu, takže jsem byl propuštěn.

Co jste potom dělal?
Rozhodl jsem se hledat práci v cizině. Absolvoval jsem výběrové řízení u Air Astana, teď u této společnosti létám v Kazachstánu.

Jste dnes rád, že jste odešel od ČSA?
Těžko říct, ale když vidím, že v některých případech došlo na má slova, tak pociťuji velmi trpké uspokojení. S firmou ale stejně v uvozovkách zemřu, protože pracovat 25 let pro legendu, která v době, kdy jsme byli přijímáni, byla nedostižným cílem všech leteckých nadšenců, to jistě člověka poznamená tak, že mi nemůže být jedno a nemohu se ušklíbat nad tím, v jaké je dnes firma situaci. Lidé, se kterými jsem měl spory, firmu záměrně utopili.

Proč jste ale odmítl létat pro Travel Service?
Nechci to hodnotit, ale tato práce pro mě z nějakých osobních a morálních důvodů nepřipadala v úvahu, takže mi nezbylo, než volit propuštění.

Jak těžké pro vás bylo sehnat práci?
Těžké to nebylo. Ve světě je práce relativně dost. Ale těžké je se rozhodnout, kam odejít z domu a nechat se najmout na práci, při které jste dlouho pryč.

Karel Mündel (55)

Absolvent katedry letecké konstrukce na fakultě strojního inženýrství ČVUT. Pět let konstruoval letadla v Aero Vodochody. Od roku 1989 do roku 2012 létal za ČSA, poté rok a půl za Holidays Czech Airlines. Od roku 2013 je pilotem kazašských aerolinek Air Astana. Ve svém profesním životě pilotoval stroje Jak40, ATR-42/72, B737 a A320 family.

Zároveň je instruktorem pozemního a traťového výcviku. V roce 2013 získal ocenění Scroll of Merit Mezinárodní federace dopravních pilotů IFALPA za dlouholetou práci v komisi Accident Analysis and Prevention.

České aerolinie propustí asi 70 pilotů. Jakou mají šanci najít práci?
Myslím, že šance je vždycky, ale musíte se smířit s tím, že ji dostanete třeba deset tisíc kilometrů od domova. Bezedná díra, která hledá velké množství pilotů, je Asie, Čína, Vietnam, Dálný východ, možná i Indie, občas arabské země a firmy jako Emirates nebo Etihad Airways. Pro mě arabské země nepřicházely v úvahu, řečeno po strojařsku jsem byl navržený na teploty pod dvacet stupňů Celsia.

Dá se tato práce zvládat současně s rodinou?
Předpokládá to, že budete mít velmi chápavého partnera. Já jsem slíbil, že to bude jen po nějakou omezenou dobu a zároveň dělám vše pro to, abych si sehnal práci doma. Mám navíc výhodu, že jsem v předdůchodovém věku a jsem smířený s tím, že hledám práci na zemi, která bude blízká mému oboru. Na poloviční úvazek už pracuji pro jednu leteckou firmu, která má v Čechách velkou vývojovou základnu.

Jak často se vyskytujete doma?
Jednou za šest neděl na dva týdny. To je běžné pro piloty v cizině. Existují nabídky i na takzvaný permanent, to jest celoroční zaměstnání s klasickou měsíční dovolenou, ale předpokládá to odstěhovat se na místo.

Když šest týdnů děláte ve směnách, jak často odpočíváte?
Létám u firmy, která splňuje požadavky evropských leteckých předpisů. Létáme podle stejných pravidel jako všechny velké letecké společnosti v Evropě, to znamená, že mám zhruba po pěti šesti dnech jeden a jednou za 14 dní dva dny volna. Za šest neděl nalétáme průměrně devadesát hodin, bez problémů se to ale dá vydržet. Jsem na Airbusu A320. Létáme středně dlouhé linky. Když dá pánbůh, od příštího roku budeme mít na seznamu i Prahu.

Chcete říct, že dodržování pravidel včetně těch, které nařizují délku odpočinku, není zcela běžné?
Ano, není to úplně běžné, protože jsou společnosti, které dokážou své piloty doslova vyždímat. Nemusíte chodit až do Asie.

Jsou nějaké aerolinky, kde mají tuzemští piloti větší šanci? Prý nabírá Aeroflot...
Ano, Aeroflot nabírá. Pro českého pilota se tam nějaká šance rýsuje. Obecně vzato o české piloty je docela zájem, protože ve světě mají pořád dobré renomé. Souvisí to i s kdysi velmi dobrým jménem ČSA. Proto jsme všichni tak nešťastní, co s nimi s prominutím pár rádoby manažerů udělalo. Když jsme odcházeli od ČSA, viděli jsme jen totální nezájem, amatérské řízení bez vize, kdy se rozprodával majetek, který ještě měl cenu a tím se na pár roků zamázla ztráta.

Kazašské aerolinky Air Astana.

Co se vám u kazašských Air Astana ve srovnání s ČSA líbí?
Je to firma, která má vizi, řídí ji opravdoví manažeři a dokáže své lidi motivovat. Dokázala postavit fantastický a pro většinu evropských zemí téměř nepředstavitelný program pro začínající piloty. Jsme nabíráni jako zkušení kapitáni ze světa, druzí piloti jsou mladí kluci, kterým firma vybudovala profesní program na sedm let. Po této době je pilot zkušený natolik, že může sednout na kapitánskou sedačku. V Kazachstánu je problém se státním dozorem, letecký úřad má veliké problémy v komunikaci s evropskými úřady a proto je většina kazašských aerolinek na black listu. Air Astana k nim nepatří.

Vydělají si piloti v cizině více peněz?
Určitě. V ČSA už se platy seškrtaly tak, že nejsou konkurenceschopné. Všichni vědí, že platy za hranicemi jsou vyšší, pokud se bavíme o renomovaných společnostech. Pokud se díváme třeba na některé nízkonákladové dopravce, tak to jsou obvykle příklady firem, které ždímají své zaměstnance.

Někteří politici i podnikatelé ale stále upozorňují, že platy v ČSA jsou příliš vysoké. Budou se dál škrtat.
Politici si mohou vykládat cokoliv, ale už dnes jsou dvě třetiny pod průměrem ve světě. Za dobrou práci si zasloužíte být dobře zaplacený.

Jak nákladné je udržovat si pilotní zkoušky, licence a podobně?
Pokud nemáte nikoho, kdo vám to bude hradit, je to skoro neúnosně drahé. Solidní společnosti vám většinou tyto věci zajistí. V okamžiku, kdy nemáte zaměstnavatele a potřebujete si udržet průkaz, je to velmi nákladné. Osm hodin na simulátoru na udržení kvalifikace vyjde asi na dva a půl tisíce eur. To není všechno. Musíte absolvovat nácviky třeba na simulátoru nouzových skluzů, hašení a další věci.

Poslední vývoj v ČSA

říjen 2014 - ČSA dostaly další šanci. Korejský spoluvlastník Korean Air i stát do firmy nalijí stovky milionů korun. - více

září 2014 - Dopravce oznámil, že propustí třetinu pilotů a přes dvě stě dalších lidí. ČSA dál zredukovaly svou flotilu. Zbavily se šesti letadel. - více

duben 2013 - Korean Air získaly 44procentní podíl v ČSA za 67,5 milionu korun. - více

2013 - Firma za celý rok prodělala 922 milionů korun. Vysoké ztráty měla i v předchozích letech, kryly se však prodejem majetku, který firmě pomáhal přežít.

2011 - 2012 - Velké rozprodeje majetku ČSA. Za stovky milionů Českému Aeroholdingu prodává např. Holidays Czech Airlines, ČSA Handling a další dceřiné firmy. ČSA propouštějí až sto pilotů. - více