Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Černošský model z letáku Lidlu: Reakce diskutérů mi nahání strach

  16:25aktualizováno  16:25
Jmenuje se Alpha Dia, je mu 24 let a žije v Hamburku. V Česku se mu v posledních dnech dostalo pozornosti kvůli komentářům na facebookové stránce řetězce Lidl. Dia je totiž černošským modelem, jehož zobrazení v letáku rozzuřilo tuzemské rasisty.

Model Alpha Dia, rodák ze Senegalu, na přehlídce v Miláně v září 2016 | foto: Profimedia.cz

O nepochopitelném pozdvižení kvůli zařazení černošského modela do letáku hojně informovala i německá média. Deník F.A.Z. proto Alpha Dia vyhledal a udělal s ním rozhovor. Toho podle jeho vlastních slov reakce na jeho fotografii šokovala.

Model, který vzbudil pobouření části lidí na sociální síti Facebook

Model, který vzbudil pobouření části lidí na sociální síti Facebook

„Setkávám se s modely z celého světa, také z Česka. Praha je mezinárodně orientované město. Pokud se přesto tak mnoho Čechů obává „vyhlazení bílé rasy“, tak to asi budou podobně vnímat i někteří Němci a lidé v dalších zemích. To mi nahání strach,“ reagoval Dia.

Verbální útoky na Lidl kvůli jeho zobrazení v letáku určenému pro český trh se začaly objevovat ve středu (čtěte zde). Jeden z prvních útoků na Lidl směřoval Vítězslav Novák, hlásící se ke straně SPD Tomia Okamury (dle webu SPD je jejím pražským šéfem). „Od letáku v České republice čekám typicky české modely a ne multikulturní dovoz,“ napsal. Řada dalších byla v podobném duchu.

Lidl si však za zobrazením černocha stojí a brzy se na jeho facebookové stránce začala objevovat i řada pozitivních vzkazů zákazníků.

Thank you for the love ❤️ #czechbeerisbetterthenfromgermany #keepsmiling

Fotka zveřejněná uživatelem Alpha Dia  (@alpha_dia_),

Na vlnu zájmu z Česka reagoval Alpha Dia s humorem. Během pátku dál na svůj instagramový profil fotku s námisem „Mám rád Česko“ a hashtagem „české pivo je lepší než německé“.

Letáky jsou určeny po mnoho zemí

Dia připomněl, že letáky pro Lidl se dělají v Německu s modely z řady zemí a pro mnoho zemí jsou také určeny. Aby se tedy pro tuzemský trh vyráběly extra propagační materiály „s českými modely pro Čechy“, nedává smysl.

„Společnost (Lidl - poz. red) chtěla svůj produkt co možná nejlépe prezentovat, a to i na černošském modelu,“ vysvětluje Dia. K němu samotnému se dostala pouze jediná reakce a ta byla pozitivní.

Některé firmy se podle jeho mínění chtějí podobným reakcím vyhnout, a proto preferují automaticky bílé modely. „Čím je člověk tmavší, tím těžší to tady má,“ říká s tím, že on sám má větší úspěch v Paříži nebo Miláně než v Německu. Nedokáže však zhodnotit, zda se jedná o obecný problém německé módní branže nebo pouze případ jeho osoby. Dodává také, že se na světových molech objevuje v poslední době dost černošských modelů.

Alpha Dia ovšem pociťuje rostoucí napětí v Evropě i osobně mimo svou profesi. „Ve vlaku na člověka v posledních letech stále častěji směřují nepříjemné pohledy nebo si musí vyslechnout hloupé komentáře,“ popisuje své zkušenosti.

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.