Model Alpha Dia, rodák ze Senegalu, na přehlídce v Miláně v září 2016 | foto: Profimedia.cz

Černošský model z letáku Lidlu: Reakce diskutérů mi nahání strach

  • 2072
Jmenuje se Alpha Dia, je mu 24 let a žije v Hamburku. V Česku se mu v posledních dnech dostalo pozornosti kvůli komentářům na facebookové stránce řetězce Lidl. Dia je totiž černošským modelem, jehož zobrazení v letáku rozzuřilo tuzemské rasisty.

O nepochopitelném pozdvižení kvůli zařazení černošského modela do letáku hojně informovala i německá média. Deník F.A.Z. proto Alpha Dia vyhledal a udělal s ním rozhovor. Toho podle jeho vlastních slov reakce na jeho fotografii šokovala.

Model, který vzbudil pobouření části lidí na sociální síti Facebook

„Setkávám se s modely z celého světa, také z Česka. Praha je mezinárodně orientované město. Pokud se přesto tak mnoho Čechů obává „vyhlazení bílé rasy“, tak to asi budou podobně vnímat i někteří Němci a lidé v dalších zemích. To mi nahání strach,“ reagoval Dia.

Verbální útoky na Lidl kvůli jeho zobrazení v letáku určenému pro český trh se začaly objevovat ve středu (čtěte zde). Jeden z prvních útoků na Lidl směřoval Vítězslav Novák, hlásící se ke straně SPD Tomia Okamury (dle webu SPD je jejím pražským šéfem). „Od letáku v České republice čekám typicky české modely a ne multikulturní dovoz,“ napsal. Řada dalších byla v podobném duchu.

Lidl si však za zobrazením černocha stojí a brzy se na jeho facebookové stránce začala objevovat i řada pozitivních vzkazů zákazníků.

Thank you for the love ❤️ #czechbeerisbetterthenfromgermany #keepsmiling

Fotka zveřejněná uživatelem Alpha Dia  (@alpha_dia_),

Na vlnu zájmu z Česka reagoval Alpha Dia s humorem. Během pátku dál na svůj instagramový profil fotku s námisem „Mám rád Česko“ a hashtagem „české pivo je lepší než německé“.

Letáky jsou určeny po mnoho zemí

Dia připomněl, že letáky pro Lidl se dělají v Německu s modely z řady zemí a pro mnoho zemí jsou také určeny. Aby se tedy pro tuzemský trh vyráběly extra propagační materiály „s českými modely pro Čechy“, nedává smysl.

„Společnost (Lidl - poz. red) chtěla svůj produkt co možná nejlépe prezentovat, a to i na černošském modelu,“ vysvětluje Dia. K němu samotnému se dostala pouze jediná reakce a ta byla pozitivní.

Některé firmy se podle jeho mínění chtějí podobným reakcím vyhnout, a proto preferují automaticky bílé modely. „Čím je člověk tmavší, tím těžší to tady má,“ říká s tím, že on sám má větší úspěch v Paříži nebo Miláně než v Německu. Nedokáže však zhodnotit, zda se jedná o obecný problém německé módní branže nebo pouze případ jeho osoby. Dodává také, že se na světových molech objevuje v poslední době dost černošských modelů.

Alpha Dia ovšem pociťuje rostoucí napětí v Evropě i osobně mimo svou profesi. „Ve vlaku na člověka v posledních letech stále častěji směřují nepříjemné pohledy nebo si musí vyslechnout hloupé komentáře,“ popisuje své zkušenosti.