Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vyšší daň Škodu odrazuje od dalších investic v Boleslavi, říká člen vedení

  13:10aktualizováno  13:10
Aféra s emisemi u dieselových motorů neomezí investice, tvrdí v prvním rozhovoru od vypuknutí skandálu Dieselgate člen představenstva Škody Auto Bohdan Wojnar. Naopak se spíše obává o nedostatek techniků. Přesto věří, že firma má příležitost urychlit čtvrtou průmyslovou revoluci.

Člen představenstva Škoda Auto Bohdan Wojnar. | foto: Škoda Auto

Firma ale zvažuje, zda bude nadále investovat v Mladé Boleslavi, město jí totiž zdvojnásobilo daň z nemovitosti na 88 milionů korun. Rostoucí Škoda Auto se pak ještě v příštím roce rozroste o další stovky zaměstnanců.

Škoda Auto je dlouhodobě jedním z nejžádanějších zaměstnavatelů v Česku. Jak se aféra s diesely může projevit na zájmu o práci v automobilce. Neklesne?
Zatím nic takového nepociťujeme. Máme přitom čerstvé zkušenosti z některých veletrhů práce a různých žebříčků, kde se umisťujeme na prvních místech v oblasti atraktivity zaměstnavatele. Ostatně nebyli jsme vždy nejžádanější, jde o trend posledních pěti let, kdy jsme v oblasti atraktivity hodně odpracovali. Nyní se spíše potýkáme se špatnou kvalifikační skladbou uchazečů. Na pracovním trhu - a to nejen v České republice, ale například i v Německu - je dlouhodobý nedostatek technicky vzdělaných lidí.

Bohdan Wojnar (55)

  • Od 1. ledna 2011 je členem představenstva zodpovědným za oblast řízení lidských zdrojů ve Škodě Auto, je jediným Čechem v představenstvu automobilky.
  • Vystudoval Vysokou školu chemickotechnologickou a European Business School v Praze. Ve Škodě Auto pracuje od roku 1985, před příchodem do Škody Auto pracoval dva roky v Kaučuku Kralupy.
  • Tři roky působil ve vedení Volkswagenu Slovakia, kde měl na starosti finance a personalistiku. Je ženatý a má dvě dospělé děti.

Nedostatek techniků je neustále diskutované téma. Kolik jich podle vás v Česku chybí?
Aktuálně je to kolem stovky tisíc, v roce 2030 bude deficit až 420 tisíc kvalifikovaných techniků. To je obrovské číslo. Dobrý vstupní kapitál v podobě technicky vzdělané pracovní síly jsme promarnili v devadesátých letech. Na druhou stranu vidím v nedostatku techniků i potenciál v podobě větší potřeby inovací, například v podobě čtvrté průmyslové revoluce. Ta s sebou přinese mnohem více digitalizace, chytré továrny. Nedostatek pracovní síly se dá řešit větší mírou automatizace, technicky skvěle připravené odborníky budeme ale potřebovat vždy.

Sledujete pokles zájmu o techniku i u vás ve firemním učilišti?
U nás je stále situace v pořádku, stále děláme přijímací zkoušky a bereme pouze každého čtvrtého uchazeče. Významně ale do učiliště investujeme. Problém se však objevuje na jiných učilištích. A to nemluvím o nízko kvalifikované pracovní síle, ale o lidech, kteří jsou schopni dostát aktuálním požadavkům průmyslu.

Skandál s emisemi vedl v celém koncernu k velkým škrtům. Mezi zaměstnanci se šíří spousta obav, jak se případné škrty projeví v zaměstnanosti a platech. Dá se očekávat, že by tento problém mohl vést například ke snížení platů či propouštění?
K poklesu platů u nás v historii nedošlo a neočekáváme to ani nyní. V tuto chvíli nic nenasvědčuje tomu, že by mělo docházet k mimořádnému snižování počtu pracovních míst. Naopak, jen v tomto roce vytváříme 600 nových pracovních míst v závodě Kvasiny, další stovky nových zaměstnanců přijímáme na posílení klíčových kompetencí v Mladé Boleslavi. Případné výkyvy v poptávce po našich vozech, pokud přijdou, budeme řešit nástroji flexibility, které jsme ve spolupráci s podnikovými Odbory Kovo ve firmě zavedli již před lety.

Zastavují se některé investiční projekty kvůli plánovaným škrtům?
Nebudeme šetřit na projektech budoucnosti. Nediskutujeme o zastavení projektů, které jsou pro nás z pohledu nových produktů a strategie důležité. Ale některé projekty, které jsme měli v plánu, přehodnocujeme a prostředky investujeme především do špičkových technologií. V budoucnosti chceme pokračovat v růstu.

Může vás zajímat

Škoda Octavia 1.2 TSI 2015 Ambition Dynamic+

Škoda Octavia 1.2 TSI 2015 Ambition Dynamic+

Cena 400.000,-Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Jaký bude dopad zvýšení daně z nemovitosti v Mladé Boleslavi na vaše investice?
Prověřujeme, v jakém rozsahu bude zkrácena naše podpora aktivit v Mladé Boleslavi, jelikož město avizovalo, že podporu bude chtít provádět samo a přímo. Změna výše daně se dotkne jak občanů, tak všech podnikatelských subjektů ve městě. Pro nás jako největšího plátce daně v regionu to znamená navýšení platby z 44 na 88 milionů korun. Tento krok města je pro nás nepochopitelný. Nynější daňová opatření města jsou aktem svévole už z toho důvodu, že tento záměr nebyl předem diskutován. Podobná opatření narušují důvěru v podporu podnikatelského prostředí ve městě.

Velkým tématem ve Škodě je projekt HPO, který má výrazně zefektivnit činnost firmy a její řízení. V jeho rámci jste už některé činnosti vyčlenili mimo podnik, budete v tom pokračovat?
Dovolil bych si použít jeden citát: „Střechy se mají opravovat, když svítí slunce.“ Proto jsme připravovali firmu na obtížné období včas. Proces ale nejde zužovat jen na problematiku vyčleňování. Podařilo se nám zefektivnit řízení, odbourali jsme jednu úroveň vedení a další výrazně snížili. Začali jsme celou věc řešit shora, tedy strukturou a řídicími procesy. Co se týká vyčleňování činností, prověřování hospodárnosti vytipovaných neklíčových oblastí firmy byl, je a bude kontinuální proces, který naši firmu učiní silnější a konkurenceschopnou. V posledním roce je příkladem činnosti, kterou nově zajišťuje pro Škodu externí partner, rehabilitace. Díky tomu, že nám službu poskytuje firma, pro niž jsou rehabilitační služby hlavní náplní, mohli jsme spektrum služeb rozšířit.

Začali jste své zaměstnance podporovat, aby přecházeli v rámci firmy na jiné pozice, proč?
Je to změna myšlení. Rotace jsou příprava zaměstnanců na nové profese, které přicházejí v souvislosti se změnami v průmyslu. Za rok 2015 máme již téměř 1 300 rotací v nepřímé oblasti, zaměstnanci rotují na základě dohody se svým vedoucím a personálním oddělením. Pilotně zkoušíme pro vybrané profese i možnost práce z domova. Snažíme se lidi vést k tomu, aby nová témata aktivně vyhledávali. Firma nechce konzervovat současný stav.

Škoda Auto dál výrazně přijímá lidi, kam nejvíce?
Jen letos jsme na dělnické pozice přijali téměř 1 500 nových zaměstnanců. Nyní se naše náborové aktivity zaměřují na výrobní závod v Kvasinách. Plánujeme tam postupně vytvořit až 1 300 nových míst plus další stovky u dodavatelů. Pociťujeme ale nedostatek lidí se správným profilem. Nezaměstnanost v okrese Rychnov nad Kněžnou je druhá nejmenší v celé republice. To na jednu stranu ukazuje význam závodu Kvasiny pro tento region, na druhou stranu potřebujeme podpořit mobilitu lidí, jejich ochotu stěhovat se za prací, systém rekvalifikací, celoživotního vzdělávání a další opatření.

Ze Škody Auto se stal mezinárodní zaměstnavatel, v některých zahraničních závodech ale máte potíže s protesty zaměstnanců. Nejvyhrocenější byly vztahy v indickém Aurangabádu, na tamním trhu přitom prodeje klesají. Má ještě smysl v Indii vyrábět?
Indie a její obyvatelé mají svá specifika. Škoda jako mezinárodní značka umí s těmito specifiky pracovat. Změnili jsme tam prodejní strategii a letos v říjnu už prodej opět rostl. Musíme se nicméně naučit, že čas v Indii plyne jinak a déle než v Evropě. Například kolektivní smlouvy se vyjednávají na delší období než v Česku, proto také déle trvá, než je dohodnete.

V čem je Indie z pohledu zaměstnavatele tak odlišná?
Lidé jsou z podstaty emocionálnější, jednají jinak a jsou pro ně důležité jiné hodnoty než u nás. V závodním stravování musíte třeba skloubit požadavky zaměstnanců, kteří jsou vegetariáni, s těmi, kteří jedí maso. Zaměstnanci také chtějí jako pracovní oděv košile, což je problematické z pohledu poškození, které mohou knoflíky způsobit na vozech. Zkrátka a dobře nelze zúžit jednání jen na otázku výše mzdy. Hodně pomohlo také aktivní zapojení předsedy našich podnikových Odborů Kovo do jednání v Indii.

Mezinárodní expanze vedla k tomu, že posíláte stovky českých zaměstnanců do zahraničí. Nezmizí tato praxe v rámci plánovaných úspor nákladů?
Škoda je mezinárodní značka a bude se dál internacionalizovat. Nejen tím, že bude přibývat zahraničních zaměstnanců u nás, ale i více našich lidí v zahraničí. Jejich počet závisí na počtu jednotlivých projektů, za poslední období se však stabilizoval na zhruba dvou stovkách. Za poslední roky již více než 600 zaměstnanců absolvovalo zahraniční stáž a v posledních letech je každý rok vysláno do zahraničí dalších asi 100 zaměstnanců.

Jak se daří je po dlouhodobém pobytu v zahraničí vrátit zpět do firmy v Česku?
Integrace zaměstnanců je pevnou součástí procesu vyslání zaměstnance. Je v zájmu společnosti, aby právě tito zaměstnanci zúročili na odpovídající pozici jedinečné zkušenosti, které získali v zahraničí. Musíme být věrohodní od začátku a neslibovat zaměstnancům to, co se nedá splnit. Snažíme se je motivovat, aby neztráceli pracovně-sociální kontakt s Českem ani během pobytu za hranicemi.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.