David Marek, hlavní ekonom Deloitte Advisory. | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Problémy Volkswagenu můžou zpomalit i českou ekonomiku, tvrdí ekonom Marek

  • 50
Podle ekonoma Davida Marka pocítí negativní důsledky současné aféry svého mateřského koncernu i česká Škoda Auto. A to bez ohledu na to, zda i její vozy vykazovaly zmanipulované údaje o měření emisí. Problémy mladoboleslavské automobilky se potom podle Marka můžou převalit do celé české ekonomiky.

Současná aféra koncernu Volkswagen se může stát učebnicovým příkladem fungování ekonomické globalizace a takzvaného efektu motýlích křídel. Jak vysvětluje ekonom společnosti Deloitte David Marek, může se totiž výrazně dotknout vývoje české ekonomiky a mít negativní dopad na růst hrubého domácího produktu.

Celá kauza přitom začala tisíce kilometrů daleko, když americký regulační úřad objevil závady na motorech aut, které se v Česku ani nevyrábějí. Jako převodník může ale podle Marka působit dceřiná firma Volkswagenu Škoda Auto. „Je totiž jedinou firmou, jejíž zakolísání může v současnosti ještě výrazněji ovlivnit ekonomiku na celostátní úrovni,” říká Marek.

Jak se podle vás může aféra dotknout fungování celého koncernu Volkswagen?
Dopady na reputaci, tržby a zisk automobilky mohou být značné, a to nejen na úrovni mateřské společnosti, ale i dceřiných značek. V segmentu luxusních automobilů ztrácela značka Audi na konkurenty BMW a Mercedes i bez tohoto skandálu. Dotčena může být samozřejmě také značka Škoda Auto.

Bude to podle vás Volkswagen stát pozici světové automobilové jedničky?
Loni byl Volkswagen s 10,1 miliony prodanými automobily jen těsně druhou nejprodávanější značkou na světě za Toyotou s 10,2 miliony vozy. V první polovině letošního roku Volkswagen dokonce Toyotu předstihl. Nyní ale aspirace na první příčku bude muset na nějakou dobu nejspíše odložit. Naopak se před Volkswagen může dostat i koncern GM, který loni prodal 9,9 milionu automobilů.

Jak se podle vás aféra dotkne české Škody Auto?
V první rovině jde o to, že se kvůli koncernové blízkosti podezření obrátí i na vozy Škody. Pokud by se tato podezření potvrdila - tedy že i škodovky vykazovaly zmanipulované hodnoty na měřeních emisí - dopadnou i na českou automobilku pokuty, bude mít přímé náklady na řešení situace a sníží se jí prodeje kvůli reputaci.

Aféra Volkswagenu

Pozitivní dopad ale aféra rozhodně nebude mít na Škodu, ani pokud budou její vlastní vozy v pořádku. Dá se předpokládat, že na celý koncern dopadne reputační problém. A konkurenční automobilky začnou aféru využívat v marketingu a proti koncernovým značkám se vymezovat. To je případ BMW a Mercedesu, které se budou vymezovat proti Audi, stejně tak by Hyundai nejspíš podniklo nějaké výpady proti Škodovce. A to jsou všechno faktory, které mají potenciál snížit prodeje aut.

Zároveň může Škodu Auto poškodit skutečnost, že pokud bude mít koncern či některé jeho součásti problém s hotovostí, může Volkswagen skrz dividendy vytáhnout ze svých dceřiných firem generovaný zisk. A ten by potom citelně chyběl na investicích.

Co to může znamenat pro celý český průmysl?
V rámci výroby osobních automobilů je Škoda Auto česká jednička s podílem na celkovém počtu vyrobených vozů 58 procent. Podíl Škody Auto na celém českém automobilového průmyslu je 32,2 procent měřeno tržbami, resp. 33,1 procent měřeno vytvořenou přidanou hodnotou. Podíl na celém českém průmyslu podle přidané hodnoty potom činí 4,6 procenta a podíl na celém českém HDP dosahuje 1,5 procenta.

O co jde v aféře

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek Volkswagen obvinila, že použil software, kterým při testech měření toxických emisí oklamal americké úřady.

Uvedla také, že Volkswagen za to může čelit pokutě až 18 miliard dolarů (435 miliard korun). Volkswagen, který je největší automobilkou na světě podle počtu prodaných vozů, prý vědomě podváděl zhruba sedm let.

Má tedy podle vás aféra, která začala vyšetřováním amerického regulátora, potenciál reálně oslabit ekonomiku tisíce kilometrů vzdáleného Česka?
Ano, Škoda je v současnosti jedinou firmou, která má sílu své úspěchy nebo problémy reálně promítnou do makroekonomických údajů na úrovni celého státu. Pokud vezmeme v potaz subdodavatelské firmy Škody Auto, může podíl na HDP dosahovat 5 až 6 procent. Zásadní je význam této automobilky na lokální úrovni. Na HDP Středočeského kraje se Škoda Auto podílí 13 procenty (bez subdodavatelů). Je tedy evidentní, že význam firmy Škoda Auto je pro českou ekonomiku zásadní a každé zakolísání by bylo patrné i na úrovni makroekonomických čísel pro celou Českou republiku.

,