Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf ePojisteni.cz: Chceme být hlavně vidět. Ale i měnit fotbal k lepšímu

  17:01aktualizováno  17:01
Sázka na český fotbal mu vychází nad očekávání. Zakladatele a spolumajitele ePojisteni.cz Dušana Šenkypla těší humbuk kolem Tomáše Rosického i přístup majitelů klubů ke změnám v tuzemském fotbale. Jeho NetBrokers holding, kam ePojisteni.cz patří, letos investuje do reklamy přes 150 milionů korun.

Dušan Šenkypl, šéf epojisteni.cz | foto: Profimedia.cz

Už máte zmonitorováno, jak se vám zvýšil výskyt značky ve veřejném prostoru? Asi o tisíce procent, že?
Z hlediska počtu výstupů má náš týdenní monitoring asi sto stránek, dříve to bylo několik málo stránek, většinou z odborných médií. Dnes je to hlavně o sportu. Nedávno jsme obdrželi i první výsledky průzkumu znalosti značky a ta se zvedla na víc než trojnásobek - z původních asi deseti na 32 procent. Cíl po dobu našeho dvouletého partnerství je hranice 50 procent.

Dušan Šenkypl (41)

Rodák z Třebíče vystudoval Fakultu informatiky na Masarykově univerzitě v Brně. Už při studiu založil společnost Ibis Information Technologies dodávající informační systémy družstevním a podnikovým záložnám.

Poté byl také u vzniku společnosti Xacti, která provozuje například antispywarový nástroj Spyware Terminator, nebo u e-mailové platformy Inbox.com. V roce 2008 pak společně s internetovým podnikatelem Janem Bartou založili ePojisteni.cz, kolem kterého později vytvořili skupinu NetBrokers Holding.

Ve skupině drží Šenkypl 35 procent, 40% podíl má Barta, 15 procent vlastní David Holý a zbylou desetinu fond Spread Capital zakladatele Mall.cz Ondřeje Fryce.

Dušan Šenkypl je ženatý, má syna Patrika (4) a dceru Lindu (2). Ve volném čase hraje florbal, rybaří a běhá.

Čí to byl nápad jít do sportu?
My jsme se celkově dívali na to, kde bychom mohli firmu víc zviditelnit. V té době jsme se rozhodli sponzorovat vysílání olympijských her na České televizi. Pak začaly vycházet zprávy o tom, že marketingová agentura fotbalové asociace STES jedná s čínským sponzorem. A protože sami víme, že jednání s čínskými partnery je běh na hodně dlouho trať, napadlo nás, že bychom se do toho mohli zkusit zapojit. Z pozice silně nekorporátní, protože jsme pořád relativně malá a flexibilní firma, kde na každé rozhodnutí potřebujeme maximálně tři lidi. Nutno říct, že v jednáních byli velmi flexibilní I zástupci druhé strany, tedy STES a Ligové fotbalové asociace (LFA).

Myslíte si, že jste vyhráli cenou?
To těžko říct. Ono se to asi nedá úplně srovnávat. Každá smlouva definuje trochu jiné plnění, různé firmy mají různé zájmy. Roli určitě hrálo i to, že my jsme pro fotbal hodně nekonfliktní, nejsme sázková firma ani pivovar, u kterých se vždy řeší případné oborové exkluzivity a střety zájmů. To určitě hrálo v náš prospěch.

Máte smlouvu na dva roky. Dovedete si představit, že byste byli dlouhodobým partnerem ligy? Hovoří se o tom, že po vás už se chystá sázková kancelář Fortuna, která jen čeká, až vyprší oborová exkluzivita, kterou má nyní Chance.
O tom nic nevím, ale o možném prodlužování smlouvy je v tuto chvíli předčasné mluvit. Uvidíme, co bude spolupráce dlouhodobě přinášet. V žádném případě to neznamená, že po dvou letech půjdeme od fotbalu pryč. Kolem fotbalu se pohybuje víc firem a úroveň generálního partnera není jediná možnost, jak spolupracovat. Dlouhodobě si myslím, že partnerů bude mít fotbal výrazně víc než dnes.

Říkáte, že každá smlouva je jiná z pohledu plnění. V čem je ta vaše specifická, co byly vaše priority?
Naše zaměření bylo jednoznačně na zvýšení povědomí o značce. Cíl firmy, kterou již každý zná, bude jiný - bude zaměřen na asociace, které se se značkou pojí, nebo na konkrétní ekonomické přínosy. Pro nás jako firmu, která má skvělé produkty, ale znal nás jen každý desátý člověk, byla absolutní priorita být vidět a dostat se do obecného povědomí. Aby se lidé v České republice dozvěděli, že se dá pojišťovat na internetu a že tu existuje služba ePojisteni.cz. Tedy plnění šlo směrem k počtu sponzoringových vzkazů, ke jménu ligy, ke zviditelnění na dresech hráčů, rozhodčích a podobně.

Kontroverzi vyvolaly informace, že součástí plnění byl i registr sportovců a data o nich, tak abyste na ně mohli směřovat nabídky vašich služeb. Je to pravda?
V té podobě, která proběhla médii, to není. A ani ze zákona by to nebylo možné. My jsme se domluvili se STES a FAČR (Fotbalovou asociací České republiky), že vytvoříme speciální nabídku produktů pojištění, která bude prezentována členům FAČR a která bude reprezentovat naši avizovanou podporu mládežnického fotbalu. Tento program nyní finalizujeme a bude naším cílem dostat do mládežnického fotbalu další desítky milionů a zvýšit šanci, že nám brzy vyroste další Nedvěd nebo Rosický.

Fotbal, zejména jeho zákulisí, nicméně nemá úplně dobrou pověst. Nebojíte se, že se vlastně můžete i trochu ušpinit?
Jdeme do toho s tím, že chceme některé věci změnit. Uvidíme samozřejmě, zda se nám to povede, ale zatím musím říci, že majitelé klubů i zástupci asociace nám maximálně vycházejí vstříc a společně se nám rýsují konkrétní věci, které posunou fotbal dopředu. Oddělení asociace a ligy je velmi pozitivní krok, který dle mého názoru přišel za pět minut dvanáct, nicméně odstartuje novou éru české profesionální soutěže. Ta je teď řízena majiteli klubů, což jsou převážně fyzické osoby, podnikatelé, kteří mají zájem mít fotbal I jako fungující byznys.

Jaké konkrétní změny tedy plánujete?
Aktuálně se řeší transparentní finanční reporty klubů, aby bylo zřejmé, kolik peněz jde na platy hráčů, agentů, na stadiony, kolik jde z veřejných zdrojů - to vše by mělo být transparentní. Chceme, aby se během roku aktivně začalo používat video, podporujeme zavedení mikrofonů rozhodčích minimálně v exponovaných zápasech, kdy jde o hodně. Uvidíme, co všechno se podaří prosadit. Mám ale osobně velmi dobrý pocit z toho, že nám fotbalové prostředí vychází vstříc a spousta podnětů v našich diskuzích jde od nich. Samozřejmě pokud by se opakovaly průšvihy z minulosti, tak by se to neslučovalo s našim postojem ke korupci a ve smlouvě to máme ošetřeno tak, abychom měli možnost v takové situaci i podporu ukončit.

Na druhou stranu vám asi musí dělat radost načasování vašeho vstupu do ligy, ne? Návrat Tomáše Rosického a Václava Kadlece na české trávníky, překvapení v podobě Zlína a řada dalších motivů, které letos ligu dělají enormně atraktivní...
To jsou přesně ty věci, ze kterých máme radost nejen my, ale i všichni fanoušci. Tomáš Rosický je obrovská persona a pokud mu bude zdraví sloužit, tak situaci snad mohu přirovnat i k tomu, kdy v době výluky NHL hrál za Kladno Jaromír Jágr. Spousta fanoušků se na něj chtěla jít podívat naživo a já osobně se úplně stejně těším na Tomáše Rosického, jehož fotbalové myšlení je geniální. A to, že bude kolem sebe v týmu Sparty mít další skvělé fotbalisty, nám dává naději, že uvidíme atraktivní a ofenzivní fotbal i v naší lize.

Kromě fotbalu jste spustili také televizní kampaň, jste teď hodně vidět. Podobné aktivity firem často předcházejí buď snaze někam expandovat, nebo zvýšit si cenu před případným prodejem. Jaká z variant je vám bližší?
První varianta, byť chápu, že druhou vám asi přizná málokdo. Firmu budujeme tak, abychom si ji mohli nechat celý život, rozhodně ji „neleštíme“ na prodej. Ale na druhou stranu říkáme, že jsme otevření všem variantám. Každopádně konkrétně sponzoring fotbalu by určitě z krátkodobého hlediska prodeji nepomohl. V první fázi jde primárně o naši velkou investici, která je velmi drahá a až časem se projeví v příjmech a příchodu nových klientů. Cílem je primárně expanze, protože Česká republika na poli on-line autopojištění oproti zbytku rozvinuté Evropy hodně zaostává. Třeba ve Velké Británii se dvě třetiny lidí pojišťují prostřednictvím internetu. Evropský standard je kolem 35 procent a my jsme pořád na úrovni zhruba deseti procent. Fotbal, olympijské hry, celkově větší marketingová aktivita nám zapadá do snahy ukázat, že stejně jako je normální na internetu nakupovat, tak je normální na internetu pojišťovat auta.

Bez ohledu na dlouhodobý efekt marketingových aktivit, není dnes dobrý čas prodat firmu? Je tu určitě řada oborových zájemců z řad bank a velkých pojišťoven, ale také finanční investoři v podobě investičních skupin a fondů...
Zájemců jsme měli a máme víc. Souhlasím s tím, že v dnešní době je o úspěšné projekty zájem. Nicméně my se díváme primárně na celkovou vizi a chceme firmu dále posouvat, rozvíjet a získávat víc klientů. Žádný z našich kroků nemá prvoplánový cíl firmu prodat.

Kolik vás současná kampaň na zviditelnění značky tedy již stála?
Já se na to dívám optikou celé skupiny NetBrokers holding a všech jejích firem. Letos celkový marketingový rozpočet významně přesáhne 150 milionů korun a ePojisteni.cz z toho tvoří samozřejmě největší část. Ale máme i řadu dalších kampaní, zejména na internetu. Třeba na srovnávač mobilních tarifů a cen energií Tarifomat, na zážitkové a slevové servery SlevyDnes, Slevín či Raketa.cz nebo na produkty Elephant Orchestra, která dělá obecně srovnání finančních produktů a provozuje třeba portál Úspory.cz. Na Slovensku poté provozujeme největší srovnávač pojištění Superpojistenie.sk.

Jak se vůbec daří dnes ePojisteni.cz?
Za celý holding jsme měli v minulém roce obrat 440 milionů korun a EBITDA byla 120 milionů korun. Letos i kvůli vysokým marketingovým nákladům bude zisk asi na stejné úrovni. Z těchto čísel ePojištění.cz dělá asi 50 procent. Je to rozhodně nejvýznamnější firma z holdingu, i proto jsme jí vybrali jako hlavní značku v naší reklamní kampani.

Kolik pojistných smluv ročně ePojisteni.cz uzavře?
Historicky jsme uzavřeli přes 600 tisíc smluv a aktuálně jich měsíčně uzavřeme asi 15 tisíc. Dohromady náš aktuální kmen tvoří asi 300 tisíc pojištěných vozů.

Jaké jsou dnes vztahy s pojišťovnami? Svého času vás řada velkých pojišťoven ignorovala, odmítala spolupráci. Co dnes?
Ano, měli jsme období, kde se celkem šest velkých pojišťoven rozhodlo, že nechce být ve srovnávači. Nicméně nabídka na trhu byla tehdy dostatečně široká a i tak jsme dokázali klientům nabízet kvalitní produkty. A postupem času se pohled velkých pojišťoven na naše služby změnil, vědí, že máme opravdu skvěle vyškolený personál, že produktům rozumíme a umíme klientům pomoci vybrat pro ně optimální produkty. I proto dnes máme smlouvy se všemi významnými pojišťovnami na trhu, snad kromě jedné.

Kdo stojí mimo?
Nemáme smlouvu s Generali. Ale z našeho pohledu to není o nějakém sporu, spíše je to historický vývoj situace, kdy my máme dostatečně širokou a kvalitní nabídku produktů a nemáme aktuálně úplně potřebu nabídku rozšiřovat a podobně to má zřejmě i pojišťovna.

Mění se nějak preference lidí v této oblasti?
Lidé začínají chápat, že důležitá není jen cena povinného ručení, ale i různé nuance samotného produktu. Třeba kvalitní asistence v případě nehody, přímá likvidace, připojištění čelního skla nebo připojištění proti zvěři. Za skutečně pár korun navíc můžete změnit produkt, který primárně ochraňuje ty, které potencionálně nabouráte, na produkt, který výrazně pomůže i řidiči, který jej platí.

Proč jste úspěšní v pojištění vozidel a méně třeba v oblasti cestovního pojištění? Je to záměr být specialistou jen na jeden typ pojištění?
Určitě je to o zaměření. Vybrali jsme si autopojištění, protože to má dnes vlastně každý a povinné ručení je ze zákona povinné. A paralelně k tomu nám roste i havarijní pojištění tak, jak pojišťovny zlepšují nabídku zejména i pro starší vozy. Zároveň na autopojištění dokážeme klientům uspořit nejvíc peněz. Další produkty, třeba majetkové a cestovní pojištění, již v základní podobě děláme a chceme se na ně soustředit koncem letošního roku a v roce příštím, a chceme tam rozhodně posilovat.

Co to bude obnášet? Nové prostory, nové lidi?
Určitě budeme růst, třeba do další části této kancelářské budovy, což nás čeká už teď na podzim. Cestovní pojištění není ani tak o lidech, ale hlavně o zpracování nabídek produktů, přípravě webu. Majetkové pojištění zase vyžaduje výchovu a vyškolení kvalitních specialistů, kteří dokáží lidem poradit pro ně to nejlepší řešení.

Jaké další produkty by se na to daly navléci?
Myslím, že potenciál je ve standardním úrazovém pojištění. Doposud se u nás prodávala nejvíce kombinace úrazového a životního pojištění, která často zahrnovala i investiční složku a pro klienty nebyla vždy úplně výhodná. My si myslíme, že takové produkty na trh dlouhodobě nepatří. Teď i ve vazbě na zákonné změny a regulace přichází standardní pojišťovací produkty, které klienty ochrání v závažných situacích. Zabezpečí rodinu v případě úmrtí nebo omezení pracovní způsobilosti a podobně. V tom vidíme hodnotu pro klienty a na tyto produkty se v průběhu jednoho, dvou let chceme zaměřit.

Říkáte, že na prodej nejste. Naopak jsou na trhu firmy, o které máte zájem? Chystáte se růst i skrz akvizice?
Nedávno jsme vstoupili do Favi.cz, což je jeden z tygrů naší skupiny. Jde o agregátor nabídek nábytku a domácích dekorací, což je velmi rostoucí segment - nákupní chování lidí se mění a dnes nejdříve na internetu hledají inspiraci, vyberou si, co se jim líbí, a poté až jdou nakupovat již s konkrétní představou. Poté se díváme hodně na Slovensko, kam bychom spíše chtěli přenést naše produkty z Česka.

Další zahraniční trhy vás nelákají?
Měli jsme v plánech Polsko, ale nakonec se nám nepodařilo koupit vyhlédnutou firmu a stavět tam něco na zelené louce jsme vyhodnotili jako příliš složité a riskantní. Což ukazují i osudy dalších českých firem a podnikatelů, kteří si Polsko vyzkoušeli. Trhy se zdají na první pohled podobné, ale opak je pravdou. Jde o obrovský trh s velkou domácí konkurencí. Obecně mohu říci, že další teritoriální ambice v tuto chvíli nemáme, navíc v případě pojištění je to velmi složité z hlediska různých národních regulací. V rámci jednotlivých firem v naší skupině pak situaci vyhodnocujeme individuálně a právě třeba u Favi.cz aktuálně expanzi do zahraničí zvažujeme s tím, že se díváme spíše na jižní část Evropy než na naše nejbližší okolí.

Akcionářská struktura je stabilizovaná? Jaká je role Frycova fondu Spread Capital?
Spread Capital kupoval část podílu od Jana Barty, nebyla to investice do společnosti, byla to finanční transakce. Paralelně lidé ze Spread Capital mají obecně v oboru velké zkušenost, čehož využíváme a o spoustě věcí se společně bavíme

Vy osobně máte ještě další investiční projekty. Jak jste se dostal třeba do brněnské technologické firmy Codasip, kde jsou vašimi společníky kromě fondu Credo také jako fyzické osoby Eduard Kučera a Pavel Baudiš z Avastu?
Jsem člen investiční komise prvního fondu CredoVentures, který do Codasipu investoval a já se k investici připojil. Firma navrhuje procesory na klíč pro internet věcí, což je obor, který se neuvěřitelně rozvíjí a má globální dopad - podobné řešení zatím nabízí jen asi tři firmy na světě. Codasip například nedávno uzavřel smlouvu o velmi široké spolupráci se Sony. Firma vznikla v rámci brněnské technické univerzity a má velkou šanci být velmi úspěšná.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.