Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Internetový spekulant Barta: Vím, jak získat velikou návštěvnost

  13:32aktualizováno  13:32
Jan Barta je osmadvacetiletý podnikatel, který začínal v patnácti tím, že lákal lidi na zvonění do mobilu. Ve dvaceti byl jedním z největších doménových spekulantů na světě, sbírající návštěvníky z překlepů jako twiter.com. Teď loví na Facebooku pro svůj bulvár extra.cz a seriózně buduje největšího on-line prodejce pojištění.

Jan Barta, internetový podnikatel a investor | foto: Petr Kozlík

Máte zapamatovatelné příjmení a celou řadu známých předků
a příbuzných. Patří mezi ně i Vít Bárta?
Naštěstí ne. Já jsem Barta. Bez čárky.

Tím jste vyvrátil jednu legendu. A ta druhá říká, že jste typický příklad zlaté mládeže.
Částečně to vzniklo asi tím, že jsem se kdysi veřejně svěřil, že mi rodiče dali v patnácti do správy nějaké své úspory a já jsem jim část na burze prodělal. Asi potom mi začali předhazovat, že jsem zlatá mládež.

Studoval jste v Londýně. Jak drahé je studium v nejdražším městě v Evropě?
To mi samozřejmě zaplatili rodiče. Samotné studium tak drahé není, nebo aspoň za mě nebylo. Roční školné bylo tisíc liber, byla to státní škola. Upřímně, víc mi dalo studium na Anglickém gymnáziu v Praze, kde teď vybrané studenty podporuji. Byl to pro mě dobrý odrazový můstek.

Magazín Trendy 2014

Je k dostání u větších prodejců tisku za 89 korun. Objednávat jej můžete za stejnou cenu také prostřednictvím SMS ve tvaru: MFD TRN jmeno prijmeni ulice cislo mesto PSC (příklad Jan Novak Jindriska 11 Praha 110 00) na čísle 90211.

Trendy 2014 jsou také k dispozici v časopisové aplikaci MF DNES pro iPady a iPhony, která je ke stažení v AppStore pod jménem DNES+.

Ukázky z magazínu najdete ZDE.

Kolik studentů podporujete?
Momentálně je jich šest. Říkám tomu stipendium pro sígry s dobrým srdcem. Všichni jsou ze sociálně slabších rodin a nechtěl jsem žádné šprty. Chtěl jsem, aby ty děti měly ještě jiný rozměr. Faktem je, že teď to jsou samé holky, žádný skutečný sígr mezi nimi není.

V Londýně jste rozjel spekulace s internetovými adresami, doménami?
Nejdřív jsem rozjížděl Nabít.cz, která prodávala zvonění a tapety do mobilu. To mi
bylo čtrnáct patnáct. Během roku jsme byli v desítce nejčtenějších webů v Česku.

Vzpomínám. Do Nokie 5110 jsem si od vás stáhl zvonění Policajt v Beverly Hills. Neměl jste v Nabít.cz nějaké asijské společníky?
My jsme na webu používali asijsky znějící jména, bylo to docela legrační. Od Iva Lukačoviče (zakladatel Seznam.cz) nám přišel e-mail v angličtině, že panu 'Yamamotovi' gratuluje.

Pokračujete v mobilním marketingu?
Zvonění, tapety, hry... to už je asi minulost. Crazy Tomato vytváří mobilní aplikace, ale hlavně je to dodavatel trubek. Když nějaká společnost potřebuje levně rozesílat stovky tisíc esemesek měsíčně. Deset let slyším, že mobilní marketing je příští velká věc, ale zatím z toho nikdy žádný ranec nebyl.

Doménám se ještě věnujete?
Ano, ale už je to spíš mírně upadající byznys, na který stačí jeden člověk. Obnovuje je, nakupuje zhruba dvě stě denně. Úplně na začátku jsem začal nakupovat celá portfolia domén, které prokazatelně vydělávaly. Až potom jsem začal registrovat nové domény, které nikdy nikomu nepatřily, a odhadoval, zda tam budou chodit nějací lidé.

Sázel jste na to, že někdo naťuká adresu do prohlížeče?
Většinou jde o překlepy známých adres. Ale v Česku jsem to nikdy nedělal. Před dvěma lety jsem přišel o přístup ke klíčovým datům, algoritmům k těmto doménám, podle kterých jsem je hodnotil. Přeorientoval jsem se na tzv. dropy, což jsou internetové adresy, které někdo používal a neobnovil.

Kolem internetových domén a prodeje návštěvnosti jste vytvořil společnost Elephant Orchestra. Co se s ní stalo?
Elephant Orchestra se rozdělila a rozprodala. Jednu část tvořilo lead generation (houfování a směrování návštěvníků na stránky prodávající určité služby, pozn. red.), to koupilo epojištění.cz, které spoluvlastním. Další část, Elephant Traffic, se prodala za odvoz do Německa. A doménové portfolio se rozprodalo až na nějaké zbytky.

Proč k tomu došlo?
Klasické věci. Problém byl Elephant Traffic, na kterém jsme prodělali vyšší desítky milionů korun. Bez toho by to bylo dál O. K.

Co přesně Elephant Traffic dělal?
Byl to reklamní systém. Přeprodávali jsme návštěvnost našich domén koncovým inzerentům. Byl to vlastně pokus obejít Google. Dnes to funguje tak, že na nepoužívaných doménách máte inzeráty ze systémů Google. A my jsme začali prodávat koncovým inzerentům, návštěvníky jsme přesměrovávali přímo na jejich weby. Akorát to zkapalo na špatném provedení.

Říkal jste, že byznys s doménami uvadá. Proč?
Třeba mobily jsou jeden z větších důvodů. Navigace na nich funguje jinak, méně se překlepáváte, používáte záložky. Navíc přístupy z mobilů jsou méně cenné než z počítače. Teď už je to pro mě jen udržovací byznys, dojná kráva.

Jaké příjmy to vytvářelo na vrcholu?
Na vrcholu asi deset milionů korun měsíčně. Ty peníze jsme znovu reinvestovali do nových a nových domén. Jednoho dne jsem se toho lekl a začal diverzifikovat. Hlavní počin bylo epojištění.cz, což je nyní vůbec největší prodejce povinného ručení on-line.

Ale i to se mění. Velké pojišťovny se ze srovnávačů stáhly.
Některé pojišťovny zakazují srovnávání, ale můžeme je prodávat přes telefon. Ale ty velké pojišťovny jsou obvykle dražší, tudíž je lidé stejně moc nekupovali.

Může tento projekt růst?
Chceme přibrat víc služeb. Chystáme virtuálního mobilního operátora, kterého
budeme dávat do balíčků s pojištěním, prodáváme energie, další finanční produkty. Chystáme se na Slovensko a do Polska.

Před pár lety jste říkal, že do roku 2017 byste rád předběhl Seznam. Tři miliardy tržeb, miliarda zisku. To je výzva.
Mám co dělat, ale ještě mám čtyři roky. (smích) Ale když si vezmu třeba vybrané
pojistné na epojištění, letos to bude nějakých šest set milionů korun plus další rozjeté projekty, o kterých nemůžu teď mluvit. Uvidíme. Každý by měl mít vysoké cíle.

Sedíme spolu ve velké prodejně minerálů a polodrahokamů v centru Prahy, do které jste investoval spoustu času a přes šedesát milionů. Kdybyste se držel jednoho projektu, možná byste Seznam předběhl.
Z hlediska peněz by určitě bylo lepší držet se jedné věci, ale já se u toho potřebuju bavit. Když něco dělám dlouho, začíná mě to nudit.

Jan Barta (28)

Podnikání a podnikavost má v genech. Prapra- a praděd patřili mezi nejvýznamnější pražské podnikatele od 19. století až do nástupu komunistů. Rodinným stříbrem byl cement, nerosty a minerály. Vlastnili cementárny v Radotíně, kus Staropramenu
i Barrandova, továrnu na keramiku a dlaždice, zkoumali výrobu skla a přednášeli o výrobě cementu. Barta studoval na soukromém Anglickém gymnáziu v Praze a na státní University College London. Je velkým hráčem pokeru.

Je to důvod, proč jste se pustil do bulvárních zpráv na webu? Extra.cz je váš projekt.
Mám tam 75 procent, byla to příležitost. Myslím, že jsem přišel na to, jak získávat velkou návštěvnost z Facebooku. Ale jediné, na co to fungovalo, byl bulvár. Vím, že tam jeden den v týdnu pracuje Agáta Hanychová, ale já ji ještě nikdy neviděl.

A šéfredaktora jste už viděl?
Pavla Novotného samozřejmě znám, ale viděli jsme se jen asi třikrát. Mým partnerem v projektu je Tomáš Kačena, který má zkušenosti
z bulvárních novin.

Co s tím webem chcete dělat?
Chci, aby to vydělávalo. Základem je získat organickou návštěvnost a vidím, že se to daří a lineárně roste. Každý měsíc nám přibude deset tisíc návštěvníků, kteří chodí denně. V říjnu jsme měli díky volbám a politické
reklamě rekordní tržby.

Organická návštěvnost, co tím myslíte?
Nekupovaná. Zatím dvě třetiny návštěvnosti jsou kupované, což bych asi neměl říkat, zbytek je organický. Když jsme začínali, všechno jsme kupovali. V okamžiku, kdy bychom se dostali na úroveň Blesku, který má nyní dvojnásobnou
návštěvnost, potom bude ziskovost takového projektu už velmi zajímavá na úrovni
středních desítek milionů korun.

Existuje pro vás etický rozměr podnikání v bulváru? My tu Bartošovou jednou zabijeme, říká váš šéfredaktor.
Samozřejmě, že o tom přemýšlím. Pokud jde o byznys, podnik, ten má maximalizovat příjmy, ne stavět hřiště a školy. Ale to, co si z toho byznysu vytáhnu pro sebe, s tím nakládám zase přesně opačně. Nejde to míchat.

Už vám to někdo z přátel vytkl?
Určitě, ale nebyl to žádný extrém. Paradoxně s tím, co se teď děje na trhu, že média kupují velcí podnikatelé, hodnota toho projektu roste a během dvou tří let ho můžu dobře prodat.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.