O biopaliva není zájem. To může prodražit benzín, varuje šéf Čepro - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

O biopaliva není zájem. To může prodražit benzín, varuje šéf Čepro

  6:00
Nízké ceny benzinu a nafty hatí plány distributorů na odbyt biopaliv. Podle šéfa petrolejářského podniku Čepro Jana Duspěvy ani daňová podpora nestačí, aby toto palivo bylo pro motoristy zajímavé. Distributoři navíc řeší, jak splnit přísnější normy na emise. Možností je přimíchávat do benzinu víc bioethanolu.

Šéf podniku Čepro Jan Duspěva (28. října 2015). | foto:  Petr Topič, MAFRA

Distributoři benzinu a nafty jako jsou Čepro, Unipetrol, MOL nebo Shell se budou od příštího roku potýkat s problémem, jak splnit přísnější normy na emise. Dnes to řeší prodejem nafty s vysokým procentem přimíchaných rostlinných olejů (bionafta a směsná nafta) a benzínu s bioethanolem (E85).

Motoristé z nich platí nižší spotřební daň, ta se však od nového roku zvýší a lidé o takové palivo ztratí zájem. „Jednou z cest by mohlo být zavedení daňové podpory na vyspělá biopaliva,“ říká Jan Duspěva, šéf státního petrolejářského podniku Čepro.

Jak se vám daří prodávat vysokoobjemová biopaliva, která vám mají pomáhat se snižováním emisí?
Ceny běžných fosilních paliv klesají, takže i přes dnešní daňové zvýhodnění na vysokoobjemová biopaliva vidíme meziroční pokles zájmu o ‚biobenzin‘ E85 o 27 procent. Ani daňová podpora nestačí, aby dnes palivo bylo pro motoristy zajímavé. Vývoj cen fosilních paliv, které se tvoří mimo Českou republiku, může s poptávkou po vysokoprocentních palivech kdykoliv zahýbat. Dotace pro prodej vysokoobjemových biopaliv je naprosto nedostatečná vzhledem k vývoji trhu.

Jan Duspěva (41)

Šéfem Čepra je od roku 2013, předtím byl obchodním ředitelem, členem představenstva firmy, jejímž jediným akcionářem je ministerstvo financí, je od roku 2005.

V roce 1998 absolvoval Univerzitu Karlovu, obor Inženýrská geologie, a zahájil kariéru ve společnosti SG Geotechnika v Praze. Před nástupem do Čepra pracoval ve společnostech Unipetrol a Benzina. Řídí auto s dieslovým motorem.

Čepro vlastní síť zhruba 1 100 kilometrů produktovodů, 17 velkých skladů pohonných hmot a 190 čerpacích stanic EuroOil; ochraňuje rezervy paliva pro stát. Loni společnost dosáhla při tržbách 71 miliard korun čistého zisku 805 milionů.

Jaké sankce palivářům hrozí?
Pokud nesplníme povinný objem přimíchávání (4,1 procent do benzinu a 6 procent do nafty, pozn. red.), je pokuta stanovena na 40 korun za každý nepřimíchaný litr biosložky. Pokud bychom nesplnili úsporu emise skleníkových plynů, tam je aktuálně pokuta do výše 10 milionů. Ministerstvo životního prostředí nyní v pracovních diskusích navrhuje pokutu až 2 miliardy, aby se splnily přísnější emisní cíle.

Co budou paliváři dělat, aby se možným sankcím vyhnuli?
Diskutovat s ministerstvy. Existuje více možností řešení. Jednou z nich by bylo zvýšit přimíchávání biosložky do benzinu – přejít z dnešní normy E5 na E10, tedy přimíchávat do běžného benzínu dvojnásobek biosložky než dnes. Je ale otázka, jak přimějete zákazníka, aby si kupoval dražší produkt s vyšší příměsí bio, když jeho vozový park dokonce nemusí být na E10 přizpůsobený. Navíc by nesměly být k dispozici oba benziny (E5 a E10) najednou, protože se tak otvírá prostor pro záměnu a zneužívání.

Vyšší přimíchávání by tedy nutně vedlo ke zdražení benzinu. A co plnění emisí u nafty?
Problém je u snížení daňové podpory u bionafty od nového roku. Vyšší daň smaže ekonomickou výhodnost bionafty a směsné nafty oproti normální naftě, motoristé ji přestanou tankovat. Pomohlo by zajistit počátkem roku 2016 přimíchávání biopaliv druhé generace. Také se budeme snažit, aby se cíl na snižování skleníkových plynů pro rok 2017 stal pouze nezávazným a aby se povinnost plnění emisních cílů rozložila i na někoho jiného než na paliváře – například na dodavatele CNG.

Povinnost snižovat emise v ovzduší ale nemají jen distributoři pohonných hmot. Jak to je?
Každá část průmyslu má vyčleněný samostatný cíl - elektrárny mají předepsané snižování emisí - buď modernizují technologická zařízení anebo nakupují emisní povolenky. Také automobilky musí splnit určité emisní limity při výrobě vozidel – problém s nedodržováním limitů se odrazil skandálem v autoprůmyslu. A pro distributory paliv, paliváře, je stanoven konkrétně cíl snížit emise v dopravě o dvě procenta do roku 2014 (to se podařilo splnit, pozn. red.), o čtyři procenta do roku 2017 a o šest procent do roku 2020.

A to se nedaří?
První problém nás čeká v roce 2017, kdy musí paliváři splnit snížení emisí o čtyři procenta. V Česku je to dané přímo zákonem, jinde v Evropě je tento mezicíl nepovinný. Česká republika má schválený program, jak tohoto cíle dosáhnout, nedávno nám ho notifikoval Brusel (program umožňuje uvalit nižší spotřební daně na vysokoobjemová biopaliva a tím podpořit jejich používání, novela zákona o spotřebních daních je nyní v parlamentu, pozn. red.). Jenže ten je nesplnitelný.

Proč Česko slíbilo nesplnitelné?
Pravděpodobně šlo o zanedbání po všech stránkách. Existuje devět různých dokumentů různých ministerstev (průmyslu, životního prostředí, zemědělství, dopravy), které směřují ke snižování emisí v dopravě a v energetice. Například Národní akční plán pro energii z obnovitelných zdrojů ministerstva průmyslu, počítá s tím, že už v roce 2015 a 2016 tu budou běžně k mání biopaliva druhé generace. Ta by snížení emisí hodně pomohla. Jde ale i o zanedbání ze strany Bruselu, kde Evropská komise teprve letos definovala, co to vůbec je biopalivo druhé generace.

Máme jen my v Česku problém splnit emisní cíle?
Diskuse o biopalivech v Evropském parlamentu se vyvíjí, ze studií tří bruselských vysokých škol pro evropský parlament se ozývají silné hlasy, že snížení emisí pro rok 2020 je nesplnitelný i pro jiné státy a možná dojde k redukci cílů. Co se týká Česka, neexistuje žádný komplexní materiál, který by analyzoval základní podmínky: jaký je v současné době v Česku vozový park a jaký je výhled na jeho modernizaci, jestli jsou v Česku a v EU k dispozici suroviny pro výrobu biopaliv druhé generace a v jakém stavu jsou výrobní jednotky na biopaliva. Bez toho se nedají emisní cíle splnit. Tady je rozdíl mezi Českou republikou a Německem a ostatními státy, které to tolik netrápí, protože mají politiky propojené a mají komplexní dotační programy pro splnění cíle.

Jak si pomáhají v jiných zemích, když biopaliva druhé generace zatím nejsou na trhu ve velkém k mání?
V Německu nebo v západní Evropě proběhlo šrotovné - neříkám, že je to cesta pro nás. Nicméně je tam jiné stáří vozového parku, jiné možnosti pro využívání alternativních paliv. U nás je průměrné stáří osobního automobilu podle Svazu dovozců automobilů 14,7 roku. Je tu mnoho aut, která nemohou jezdit na benzin a naftu s vyšší příměsí biosložky.

Jaký je zásadní rozdíl mezi biopalivy první a druhé generace?
Biopaliva druhé generace, jak jsou chápána Bruselem, jsou taková, která jsou vyrobena z nepotravinářské suroviny. Problém je, že těchto surovin je relativně málo a pere se o ně energetika – například bioplynové stanice. Tam jsou dotace zajímavější než daňové dotace do biopaliv, takže není důvod „vzácnou“ surovinu směrovat k palivářům.

Proč paliváři nekřičeli dřív, když bylo jasné, že to nemůžete splnit?
Dáváme o sobě vědět dlouhodobě. Nepotřebovali jsme křičet, protože pokud by zůstala podpora biopaliv první generace, cíl na snížení skleníkových plynů v roce 2017 byl splnitelný. Vyhrotilo se to změnou podpory vysokoobjemových biopaliv po notifikaci, která je fakticky dostává z trhu pryč.

Budou v Česku podporovaná biopaliva druhé generace?
Dosud nebyla rozlišována podpora první a druhé generace, v zákoně byla definována jen daňová podpora produktů, které byly na trhu. Nově je v novele zákona nastavená podpora pro HVO (hydrogenovaný rostlinný olej). V návrhu je, že by biosložka HVO byla úplně oddaněna pokud by se do nafty přimíchávala v množství vyšším než 30 procent. Jenže narážíme na to, že při takovém přimíchání přestává nafta plnit některé kvalitativní ukazatele podle evropských norem. Reálná použitelnost oddanění je tak diskutabilní, ale budeme ještě laboratorně zkoušet možnosti a analyzovat použitelnost HVO.

Kdo na to může jezdit?
Naftové motory. Produkt je ale výrazně dražší než standardní biopaliva první generace. Je to jinou formou zpracovaný olej biologického původu – například rostlinný řepkový olej. Je stabilní a dá se přimíchávat ve velkém objemu do motorové nafty.

Nejlevnější benzín

Zajímá vás, kde se dá natankovat levný benzín nebo levná nafta?

Podívejte se na AkcniCeny.cz!

Kromě aktuálních letáků a zboží v akci zde najdete přehled čerpacích stanic a ceny benzínu a ceny nafty.

Jak moc by vám prodej HVO pomohlo při snižování emisí skleníkových plynů?
Nejprve musíme zjistit, jestli je to vůbec použitelné. A potom - musíme najít zdroj HVO. Zatím na naši poptávku přišla reakce finské společnosti Neste Oil, že jsou vyprodáni.

Jezdit ekologicky se dá i na jiná paliva než biopaliva. Jak přibývá v Česku takových vozidel?
V roce 2014 se nově zaregistrovalo 1 400 vozidel na stlačený zemní plyn, CNG. Na LPG přibylo také 1 400 vozidel, na elektřinu 197 aut. V Česku je celkově skoro pět milionů osobních vozidel, takže z hlediska zásadní obměny vozového parku jsou to pořád naprosto zanedbatelná čísla.

Rozstřel: Mojmír Hampl - include | (1:59) | video: iDNES.tv

Trump zasadil poslední hřebík do rakve globalizace, říká ekonom Hampl

Nejčtenější

Trump pozastavil většinu cel, Číně je zvýšil. Dohodneme se ale s každým, tvrdí

Americký prezident Donald Trump s okamžitou platností pozastavil většinu cel na 90 dní. Pauza se netýká Číny, té cla zvedl ze 104 na 125 procent. Šéf Bílého domu o tom ve středu informoval na své...

USA zvýší cla pro Čínu na 104 procent. Peking avizuje „boj až do konce“

Už ne 54, ale 104 procent. USA zpřísnily cla pro Čínu poté, co se rozhodla postavit čelem hrozbám amerického prezidenta Donalda Trumpa a neustoupit obchodnímu tlaku. Peking místo toho již pracuje na...

Rekordní zisk pro nejbohatší. Připsali si tři sta miliard dolarů za jediný den

Nejbohatší lidé světa zaznamenali ve středu rekordní nárůst svého čistého jmění. Podle agentury Bloomberg a jejího žebříčku Bloomberg Billionaires Index si 500 nejbohatších připsalo celkem 304...

Trump hrozí Číně cly 50 procent. EU chce prodat energie, vadí mu, že málo nakupuje

Spojené státy uvalí na dovoz z Číny dodatečné clo ve výši 50 procent, pokud Peking nezruší odvetná opatření vůči americkým clům, sdělil americký prezident Donald Trump. USA s Čínou přeruší rozhovory...

Poker velmocí. Čína zvýšila odvetné clo na zboží z USA ze 34 na 84 procent

Čína od čtvrtka zvýší odvetné clo na dovoz ze Spojených států ze 34 na 84 procent. Oznámilo to ve středu čínské ministerstvo financí. Jde o reakci na krok amerického prezidenta Donalda Trumpa, který...

Zakladatelé startupů jsou hrdinové. Evropa je musí podpořit, míní investor Broda

Svět technologií a investic je dynamický, rychle se mění, což ovlivňuje přístup k inovacím i investičním rozhodnutím. Podle finančníka Michaela Brody, který stojí za úspěšnými investičními skupinami...

12. dubna 2025

Trh s dluhopisy měl slabší chvilku, rychle jsem ji vyřešil, kasal se Trump nad krizí

Americký prezident Donald Trump prohlásil, že dluhopisový trh měl tento týden „slabší chvilku“, kterou on však rychle vyřešil, a že věří, že jeho ekonomický plán povede k posilování dolaru.

12. dubna 2025  8:39

Hlavně ušetřit. Češi nakupují v nových diskontech, i zboží krátce po trvanlivosti

Premium

Stále větší pozornost si mezi českými zákazníky získávají diskontní obchody, které nabízejí potraviny s blížícím se koncem minimální trvanlivosti nebo krátce po ní. I když se v nich nedá pořídit...

12. dubna 2025

Ukradené Vánoce Donalda Trumpa. Čínské továrny na ozdoby nemají zakázky z USA

V továrnách na východě Číny v tomto období tradičně vrcholí výroba umělých vánočních stromků a ozdob pro americký trh. Letos je ale provoz spíše poklidný. Objednávky z USA totiž proti minulým rokům...

12. dubna 2025

USA přitvrdily s nerosty. Chtějí od Ukrajiny zpětně zaplatit za pomoc a ničím neručit

Poslední verze návrhu dohody o nerostných surovinách mezi Ukrajinou a Spojenými státy obsahuje přísnější podmínky než ta předchozí. Nyní Washington požaduje, aby Kyjev zaplatil miliardy dolarů za...

11. dubna 2025  20:22

Žádná cla platit nebudeme, říká šéf aerolinek. Díly zůstávají ve skladech

V přístavech, vagonech i skladech jsou v posledních dnech uvězněné nové automobily, nejrůznější průmyslové komponenty anebo spotřební zboží. Důvodem je nepředvídatelná celní politika amerického...

11. dubna 2025

Tchaj-wan obvinil kapitána čínské lodi z poškození podmořských kabelů

Státní žalobci z Tchaj-wanu v pátek obvinili kapitána čínské lodi z úmyslného poškození podmořských kabelů, k němuž došlo v únoru tohoto roku. Je to vůbec první obvinění tohoto druhu ve chvíli, kdy...

11. dubna 2025  15:04

Otevírací doba během Velikonoc: v Česku je zavřeno jeden den, u sousedů dva i tři

Kdy budou mít obchody o Velikonocích otevřeno a kde si nenakoupíte? Záleží na velikosti obchodu.

11. dubna 2025  14:14

Spalovna odpadů v Opatovicích má zelenou, elektrárna získala stavební povolení

Elektrárny Opatovice udělaly významný krok ke stavbě velké spalovny komunálních odpadů, která by po Praze a Brně měla být třetí největší spalovnou v zemi. Dopravní a energetický stavební úřad vydal...

11. dubna 2025  13:10,  aktualizováno  13:16

Prada rozšiřuje portfolio luxusu. Kupuje značku Versace

Italský módní dům Prada odkoupí značku Versace za 1,38 miliardy dolarů, tedy 31,1 miliardy korun. Oznámila to americká společnost Capri Holdings, která Versace doposud vlastnila. Dohoda spojí dva...

11. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Čína opět přihazuje. Odvetná cla na dovoz z USA zvedla na 125 procent

Celní přestřelka mezi Spojenými státy a Čínou postoupila do dalšího kola. Asijská velmoc od soboty navýší odvetná cla na americké zboží z 84 na 125 procent, oznámilo čínské ministerstvo financí. Je...

11. dubna 2025  11:15

Brusel chce omezit vývoz drůbeže z Polska. Razantní zdražení hrozí i v Česku

Evropská komise plánuje omezit či přímo zakázat vývoz drůbeže z Polska. Důvodem je snaha o omezení šíření ptačí chřipky, která se jenom v tomto státu objevila od začátku roku na 75 různých místech....

11. dubna 2025  10:58