Vodu na pražském letišti brzy koupíte pod euro, slíbil člen vedení

  • 81
Voda zdarma z takzvaných pítek či lahev pod euro, příjemnější sedačky v halách, levnější jídlo. Letiště Václava Havla v Praze slibuje brzké změny, aby bylo zajímavé i pro Čechy. „Letiště se dlouho orientovalo spíš na zahraniční turisty, ale to se mění,“ řekl člen představenstva Jiří Petržilka.

Zlevňování už začalo. MF DNES však upozornila, že zejména v neveřejné oblasti, tedy za pasovou kontrolou a po odbavení, jsou ceny stále vysoko. Například voda zlevnila na 79 korun. (více čtěte zde)

Jiří Petržilka, který je ve vedení pražského letiště odpovědný mj. za oblast komerčních aktivit, odpovídal v chatu čtenářům iDNES.cz. Řada z nich je podle reakcí nespokojena právě s vysokými cenami jídel a pití. Jeden ze čtenářů si například stěžoval na to, že mu „zpožděnka“ nestačí ani na pivo. Podle Petržílka však i poukázka s nejnižší hodnotou 50 korun na pivo stačí - v restauraci Praha nebo Globe.

ON-LINE rozhovor

Jiří Petržilka, člena představenstva Letiště Praha

Čtěte odpovědi Jiřího Petržilky z představenstva Letiště Václava Havla.

Uvedl, že restaurace provozované letištěm nabízejí pivo za „velmi příznivých“ 45 korun, teplé jídlo od 81 korun a v neveřejné části letiště otevřelo mexickou restauraci Rancheros, kde je jídlo dostupné od 139 korun.

Letiště má v plánu v bližší době nainstalovat i takzvaná „pítka“, aby cestující nemuseli kupovat drahou vodu. Přiblíží se tak standardu na Západě. „Nainstalujeme buďto takzvaná pítka, a nebo cestujícím nabídneme vodu za méně než jedno euro,“ poznamenal člen představenstva odpovědný za servis. Vymění se také kovové sedačky za nějaký příjemnější materiál.

Letiště má poměrně ambiciozní plán, jak růst v počtu cestujících. „V roce 2025 očekáváme přes 15 milionů cestujících ze současných necelých 12 milionů,“ napsal v online rozhovoru Petržilka. Nicméně připustil, že dosáhnout velikosti Vídně, což bylo v plánu v 90. letech 20. století není krátkodobě možné. K rozvojovým plánům Letiště Václava Havla patří i výstavba druhé přistávací plochy. Rozhodnutí však padne vzhledem k legislativnímu procesu nejdříve v roce 2019.

Na cestu zlevňování a zkvalitňování služeb se už letos letiště vydalo tím, že zlevnilo parkování na úroveň několik kilometrů vzdálené konkurence. Zlevňování jídla a pití ale tak snadné není - i kvůli nevýhodným smlouvám uzavřeným za minulých vedení. Většina trvá až do roku 2019.

Jiří Petržilka

Člen představenstva Letiště Praha od listopadu 2014. Je zodpovědný za oblast ekonomiky, controllingu a komerčních aktivit. Do jeho kompetence tedy spadají letištěm provozované služby jako je parkování či salonky, ale také jednání s provozovateli komerčních služeb jako jsou restaurace či obchody.

Podle předsedy představenstva Českého aeroholdingu Václava Řehoře má letiště z pronájmu obchodních prostor méně, než je běžné na jiných letištích. „Vnímám to jako velký problém stejně jako smlouvy, které jsou na letišti na nájmy uzavřené,“ řekl dříve MF DNES. Příjmy se podle něj dají zvýšit o deset až dvacet procent. Předpokladem je, že cestující budou po zlevnění více utrácet.

Nové vedení Letiště Václava Havla zatím snížilo ceny v jídelních lístcích u vybraných nápojů až o čtyřicet procent. Například společnost HDS Retail, která patří do skupiny Lagardere a v Česku má na starosti obchody i restaurace na letišti, zlevnila třeba vodu ze 110 za 79 korun. Pod stokorunu zlevnila i káva. Přemrštěné ceny se týkají hlavně neveřejné části letiště, kam se lidé dostanou po odbavení a pasové kontrole.

Ani tak ceny nejsou zrovna nízké. Dalším problémem je, že většina smluv se nedá vypovědět před rokem 2019. Letiště nyní vymýšlí, jak nájemce přimět ke změně smluv. Jedním z řešení je přestavění duty free obchodů tak, aby jimi museli cestující přímo procházet.