Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Taxikáři si za měsíc vyjezdí i sto tisíc, říká šéf Modrého Anděla

  15:30aktualizováno  15:30
Jezdí pro nás hodně vyhořelí manažeři i někteří bývalí politici, říká majitel třetí největší taxislužby v Praze Modrý Anděl Robert Faltýnek. Firma, která si udělala jméno hlavně díky službě pro podnapilé řidiče, chce výrazně rozšířit svoji flotilu prémiových aut.

Majitel třetí největší taxislužby v Praze Modrý Anděl Robert Faltýnek | foto: Yan Renelt, MF DNES

„Regulovaná pevná cena by měla být pouze pro taxi, které si chytnete na ulici, jinak postrádá smysl,“ říká Faltýnek, jehož firma provozuje po Praze přes dvě stě taxíků.

V oboru jste jedenáct let, jak se pražský trh s taxíky za tu dobu proměnil?
Mění se hlavně technologie, trh jde hodně nahoru i s kvalitou služeb. Trh je hodně roztříštěný, především kvůli tomu, že nejsou rovné podmínky mezi soutěžiteli. Na jedné straně chtějí úřady pro řidiče taxi stále přísnější regulace, na druhou stranu přihlížejí tomu, jak taxislužbu provozují řidiči načerno a bez dodržování pravidel.

Jako dispečink žijete hlavně z objednávek přes telefon. Není to s nástupem mobilních aplikací mrtvá cesta?
Myslím, že to není mrtvá cesta. Telefon nám tvoří stále více než polovinu objednávek. Vidíte to i na výrobcích smartphonů, jak pracují na hlasovém ovládání aplikací a čehokoliv a schopnost naslouchání a predikce sdělení softwarů se bude stále zlepšovat. Hlas je lidem pro komunikaci přirozenější, než ovládání aplikace dotykem. Vím, že to teď může zní trošku zpátečnicky.

Neberou vám tyto aplikace zákazníky?
Na nás nemají dopad. Většina se snaží získat klienty kredity na levnější jízdu nebo jízdu zdarma, ale nejsou schopni zařídit stálou kvalitu přepravy, takže se často přetahují o klienty, kteří u nich čerpají jen kredity. My vidíme, že je trend si i za kvalitu připlatit. Navíc myslím, že celkově trh roste.

Hodně se mluví o regulované ceně 28 korun za kilometr, že by se měla zvýšit, jaký je váš názor?
Myslím, že pevná cena by měla být pouze pro jízdy, které chytnete na ulici. Když si objednáte přes dispečink či aplikaci taxík, cenu už dopředu víte a není ji třeba regulovat. Zákazník se rozhodne sám. U lepších aut je cena 28 korun nesmyslná, proto musí jezdit v podstatě jako smluvní přeprava, nikoliv jako taxislužba. Zákazník o tom ví.

Projevilo se zlevnění MHD nějak na zájmu o taxíky?
Nemyslím si. Pokud zákazník chce a nebo potřebuje jet taxíkem, tak ho většinou korunové rozdíly v úspoře při jízdě MHD neodradí.

Jaký segment zákazníků nejvíce roste?
Nevím jak celkově, ale u nás nejvíce roste zájem o letištní přepravu, business třídu a jízdy plánované na konkrétní čas.

Od všech dopravců je slyšet, že je nedostatek řidičů. Platí to i u taxíkářů?
Dobrých taxikářů je málo, to platí dlouhodobě. A rozvoj některých aplikací, především Uberu, nám rozhodně nepomáhá. Představte si, že k nám dnes přijde zájemce o spolupráci jako taxikář. Než udělá všechny zkoušky u magistrátu, jsou to dva měsíce. Když přijde do Uberu, může jezdit prakticky hned. Tohle je neskutečná nerovnováha. Je to, jako kdyby existovala restaurace, ale nic by nedanila, nedodržovala by hygienické normy a tvrdila by, že to není restaurace, ale že je to „u nás na návštěvě“, a přitom účtovala běžné ceny. Uber není žádná revoluce, na kterou si hraje. Revoluce budou samořiditelná auta.

Praha začala trestat řidiče Uberu za ceník jízd. Hrozí jim vysoké pokuty

Mohou vaši řidiči jezdit i s aplikacemi konkurence nebo je pokutujete za takovou činnost?
Nepokutujeme, ale vyžadujeme u dodavatelů, se kterými soustavně pracujeme na jejich růstu, exkluzivitu k Modrému Andělu a děláme vše pro to, aby neměli potřebu dělat jinou práci. V poslední době jsme se významně zaměřili na spokojenost řidičů.

Jak se daří lidi shánět k profesi, která má mediálně tak špatnou pověst?
Ta pověst je špatná kvůli pár desítkám nepoctivců. Bohužel. Snažíme se jim ukazovat, kolik si mohou u nás vydělat. Například za leden jsme měli dost řidičů, kteří si vyjezdili přes 100 tisíc korun a to je leden poměrně slabý měsíc. Díky tomu, že máme dobrou pověst, tak k nám chodí zajímavé skupiny lidí. Například velmi často manažeři, kteří vyhořeli a potřebují si vyčistit hlavu. Vydělají si dost, navíc velmi dobře komunikují se zákazníky, jsou velmi empatičtí.

Proslavili jste se hlavně tím, že jste odváželi auta řidičů, kteří pili alkohol. Kolik procent tržeb vám dnes tvoří tato služba?
Začínali jsme ještě jinak, měli jsme dvě fabie, jedna rozvážela přes den jídlo, druhá byla spíše nevyužitá, tak nás napadla tato služba. Tím, že jsme s ní byli na trhu první, tak se nám podařilo tak rozrůst. Dnes tvoří maximálně třetinu tržeb a celkově stagnuje. Důvodem je i čím dál horší parkování v centru města. Zbytek tržeb je taxislužba. Nejvíce roste prémiový segment.

Budete nějak měnit flotilu?
Máme objednáno několik desítek nových superbů v nejluxusnější verzi Laurin a Klement, bude to velmi kvalitní produkt. Investujeme dál do kvality, protože si ji klienti žádají.

Kam míří trh taxislužby v Praze?
Myslím si, že je nutné vyřešit legislativu, nastavit a zajistit rovné podmínky pro všechny soutěžitele. Ať podléhají regulacím všichni, nebo nikdo. Z našich zkušeností vyplývá, že klienti si budou vyžadovat standardizované kvalitní služby, aby věděli již předtím, než si objednají, co můžou čekat. Přepravní služby budou zajišťovány vozy, které budou co nejšetrnější k životnímu prostředí. A až nastane nástup autonomních vozů, to je doba, o které často sním.

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.