Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

I mezi taxikáři jsou slušní lidé, věří expanzi v Česku manažer Uber

  9:49aktualizováno  9:49
Se vstupem do Prahy, obestřené špatnou pověstí místních taxi, americká firma Uber neváhala. Rozvoje svého vyhledávače, který má do pěti minut jedním klikem na mobilu přivolat taxi, věří, i když zde podobná služba už je. „Pokud bude cesta hloupě vybraná, snížíme vám cenu,“ slibuje Patrick Studener, šéf evropské expanze.

V Česku začala 13. srpna fungovat mobilní aplikace Uber, která zprostředkovává alternativní taxislužbu. Na snímku je Patrick Studener, který řídí expanzi americké společnosti v regionu. | foto: ČTK

Co znamená název Uber?
Přesně, jak odhadujete, je to německý výraz pro vše, co jde nad nebo za něco. Vžil se i v angličtině v hovorové řeči, říká se například, že je něco uber cool - mimořádně skvělé, nad očekávání. A čte se jako „ubr“. V roce 2009 se stal názvem firmy, symbolem toho, že jdeme za nějakou hranici, lepší službou. Před pár lety by nemohl fungovat. Teď díky aplikaci vidíte, kdo pro vás jede, jaké auto, kdo ho řídí. Na jedno klinkutí v mobilu si necháte předvést auto s řidičem.

Vaše společnost se setkala ve světě s velkými protesty. Jaké máte požadavky na řidiče, kteří budou jezdit přes vaši aplikaci?
Musí mít úplně stejné dokumenty jako lokální řidič taxi, licenci na profesionální užívání auta, prostě dokumenty, které jsou nutné pro danou lokalitu a totéž děláme po celém světě. Ať už jedete do Paříže nebo do Limy, kde jste nikdy nebyli, nemusíte se jako turista bát, že budete okraden. Kamkoliv jedete, s jediným kliknutím máte jistotu kvalitního auta s kvalitním řidičem. Dokonce ho využívá moje maminka, která žije ve Frankfurtu. Musel jsem jí sice koupit smartphone a založit e-mail, ale teď to miluje a je nadšená.

Za jakou cenu budete jezdit v Praze?
Cenově se vždy přizpůsobíme prostředí. Nastavili jsme cenu na 40 korun za nástup a 23 Kč/km.

Na našem trhu není taková regulace jako v některých zemích západní Evropy a proto je tu velká konkurence a tlak na ceny. Jste už ve více než 160 městech, jak si cenově stojí Praha? Dá se srovnat cenově s jiným evropským městem?
Ceny vždycky odvíjíme od místního prostředí a je jasné, že ceny v Kapském městě nebo Dillí budou jiné než ceny v Curychu nebo na Manhattanu. Vždy bereme v potaz cenovou úroveň města, nemůžeme jít prostě nad úroveň, kterou si lidé mohou dovolit.

Co když řidič natáhne cestu?
Na konci jízdy dostanete doklad o cestě. Pokud bude hloupě vybraná a delší, pak vám snížíme cenu a vy pro změnu můžete oznámkovat řidiče.

Kolik máte nyní aut v systému?
Tuto otázku dostanu vždycky, ale vždy odpovím, že jde o citlivou informaci, kterou nesdělujeme. Důležitější pro hodnocení naší služby je délka čekání na příjezd auta. Počet aut je různý v úterý ráno nebo v sobotu večer. Naším cílem je, aby bylo auto přistaveno vždy do pěti minut.

Co z toho má řidič?
Volnost. Nemusí se omlouvat, když se na hodinu vypne a odvede děti do školy, když onemocní a na den si lehne. Jsme platforma, která propojuje klienty s řidiči, která jim umožní dát práci navíc. Je to výhodné pro řidiče, kteří vědí, že mají někoho odvézt v šest ráno a pak až večer a mezitím volno. Půvab je ve svobodě a v plnějším využití auta.

Bavili jste se s magistrátem, který kontroluje taxislužbu?
Ne.

Nelekli jste se pražského trhu a jeho pověsti? Neváhali jste se vstupem na pražský trh proto déle?
Ne. Mezi taxikáři jsou ti, kteří jsou čestní a pracují tvrdě, ale najdou se i jeden dva podvodníci, já bych to nevztahoval na všechny. Navíc v našem systému můžete řidiče ohodnotit podle kvality a neznamená to, že když jednou získal licenci, že má navždy vyhráno.

V Česku začala 13. srpna fungovat mobilní aplikace Uber, která zprostředkovává...

V Česku začala 13. srpna fungovat mobilní aplikace Uber, která zprostředkovává alternativní taxislužbu. Na snímku zleva jsou provozní ředitel pro Českou republiku Václav Gráf, manažer vstupu na český trh Rob Khazzam a vedoucí expanze ve Střední Evropě Patrick Studener.

Budete investovat do reklamy?
Jsme malá společnost a na toto nemáme rozpočet, spíše se šíříme tichou poštou.

Kolik budete mít zaměstnanců v Česku?
Začínáme se třemi a s rostoucím podnikáním nabereme další.

Máte nasmlouvané nějaké větší klienty, například nějakou taxislužbu, která by chtěla pracovat s vaším systémem?
K nám se může z řidičů přidat kdokoliv, kdo má požadované dokumenty k provozování přepravy a taxislužby. V mnoha městech se k nám přidali řidiči taxislužeb a pracují jak přes dosavadní dispečink, tak s naší službou. Naše platforma je otevřená, smlouvy s nikým neuzavíráme, nikoho z řidičů nezaměstnáváme. Jsme něco jako vyhledávač. Taxi si můžete nalistovat ve Zlatých stránkách, nebo vygooglovat na internetu anebo, když chcete jít co nejrychleji a nejpohodlněji, stáhnete si naši aplikaci.

Které další město je ve střední a východní Evropě na řadě? Varšava?
Chceme se vydat do vícero měst. Záleží to na okolnostech, i na tom, jak rychle nabereme šikovné zaměstnance. Například v pátek jsme spustili Düsseldorf, před čtyřmi týdny Petrohrad. Celosvětově už máme takřka tisíc zaměstnanců, ale když uvážíte, v kolika zemích jsme napříč kontinenty, není to moc lidí.

Víte o tom, že už rok na českém trhu funguje podobná platforma té vaší, Liftago?
Víme. Ale konkurence je zdravá, nutí nás k lepšímu výkonu, abychom nezlenivěli.







Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.