Ministr dopravy Antonín Prachař

Ministr dopravy Antonín Prachař | foto: Ministerstvo dopravy

Prachař: Necítím se jako slabší kus. Spekulace o odvolání škodí resortu

  • 9
Ministr dopravy Antonín Prachař z hnutí ANO, který je v poslední době terčem kritiky premiéra Bohuslava Sobotky i šéfa hnutí Andreje Babiše, se necítí jako „slabší kus“. Spekulace o jeho odvolání prý jen znesnadňují výběr lidí na důležité posty v resortu dopravy. Pokud si totiž nejsou jisti pozicí ministra, nechtějí opouštět svá dobrá místa.

Jak vnímáte, že se hovoří o vašem možném odvolání? Otevřeně vás kritizují premiér Sobotka (více čtěte zde) i šéf vašeho hnutí Andrej Babiš.
Není to pro mě příjemné. Média o tom spekulují, ale já se necítím jako slabší kus. Myslím, že za osm měsíců už jsme tu udělali hodně práce a je to vidět na silnicích i v legislativě. Šéf hnutí ANO ani neřekl, že by uvažoval o mém odvolání. Pana Babiše znám dvacet let. A vždy měl tendenci kritizovat víc do vlastních řad než navenek.

Spekulace o mém odvolání nejsou dobré pro celý resort, protože se sem v současnosti snažím přivádět nové lidi. A veškeré spekulace v médiích kolem mé osoby k řešení personálních otázek nepřispívají. Pokud vyjednávám s manažery na významných pozicích, tak řeknou: „My bychom tam rádi šli, ale pokud nemáme jistotou, že ministr dopravy za měsíc neskončí, tak nebudeme opouštět své stávající postavení.“

Právě nedořešené personální otázky jsou ale hlavním předmětem kritiky.
Je pravda, že personální záležitosti nemáme nyní vyřešené. Pracujeme na tom, aby svého ředitele mělo Ředitelství silnic a dálnic. Je to dobrý signál jak pro zaměstnance, tak vůči stavebním firmám, že mají partnera, se kterým mohou vyjednávat. Pracuji na tom, ale v současnosti nechci říkat žádný termín.

Proč jste výběrové řízení na ředitele silnic a dálnic odložil?
Zrušil jsem ho z toho důvodu, že v předložených materiálech a životopisech 28 kandidátů jsem nenašel člověka, který by byl schopný tuto organizaci dlouhodobě řídit. Krátkodobě možná ano. Proto jsem zcela transparentně zrušil výběrové řízení. A budeme hledat dál. Nechci za pár měsíců řešit další případné odvolání. Musí to být osoba odborně zdatná, která ve funkci vydrží minimálně několik let.

V současnosti pověřená ředitelka Soňa Křítková to není?
Paní Křítková dělá, co může. Pracuje zejména dovnitř organizace. Ale pro dlouhodobé řízení si nemyslím, že to je to pravé.

A máte již nějakého vhodného kandidáta v hlavě?
Vyjednávám s několika osobami, ale ty jsou v současnosti zaměstnané. Mají docela pevné pozice ve vysokém managementu. Já se je snažím přesvědčit, aby přijali tu roli a šli nám pomoci budovat tento stát. Ale v okamžiku, kdy se začíná jednat o pozici ministra dopravy, tak všichni, se kterými jednám, jsou velmi rezervovaní. Myslím, že celá hysterie skončí po volbách a budeme pokračovat dál. Proto sem nechtěl uvádět žádný termín, do kdy bych měl mít ředitele silnic a dálnic.

Za týden mi komise doporučí kandidáta na výběr mýtného

Z jakého důvodu byl odvolán z dozorčí rady Českých drah Michal Zdeněk? Je skutečně důvodem, jak jste dříve řekl, že potřebujete právníka, nikoli ekonoma?
Ano, myslím si, že nyní už v týmu ekonomy máme dostatečně zastoupené. Je tam první náměstek ministra dopravy, který má na starosti ekonomiku. Chtěli jsme skutečně posílit právní dohled nad fungováním Českých drah. České dráhy jsou významným zadavatelem. Dělají spoustu zakázek a je třeba, aby v té radě byl člověk, který má primárně na starosti právní aspekty.

Nemohlo být také důvodem to, že Zdeněk odmítl hlasovat pro odvolání generálního ředitele ČD Daniela Kurucze, které jste v létě navrhoval?
To jsou jenom spekulace.

Představenstvo Českých drah se má rozšířit o další dva členy. Znáte už jejich jména?
Existují určité nominace, ale nerad bych to řešil přes média. Je potřeba to projednat se členy dozorčí rady. Pokud se s tím rada ztotožní, tak na zasedání 16. října navrhneme rozšíření o další dva členy.

Jak daleko jste na tom s výběrem společnosti, která bude po roce 2016 realizovat výběr mýtného?
Už zasedla hodnotící komise. Prošli jsme všechny záležitosti týkající se odbornosti a kvalifikace. Zhodnotili jsme všechny účastníky, kteří podali nabídky a splnili kvalifikační a odborné předpoklady. Teď už bude pouze posuzování v rovině ekonomické. Hodnotící komise by mi měla do poloviny příštího týdne předložit doporučení na vítěze na funkci projektového manažera.