Proč zdražujete právě teď? Souvisí to s letošní úplnou liberalizací listovních zásilek a tím, že přicházíte o část firemních klientů?
Pošta dlouho nezdražovala a liberalizace byla největším podnětem pro to, aby se tak stalo. Ještě loni nikdo nevěděl, jak se liberalizace projeví na našem trhu. Zdražení bylo nutné. Během pěti let se do základních listovních služeb nepromítlo zvýšení cen energií a pohonných hmot. Důvodem je také mnoho let trvající propad listovních zásilek. Před sedmi lety jsme doručovali zhruba miliardu listovních zásilek, dnes jsme zhruba na polovině a pokles pokračuje. Při tom musíte zachovat veškeré technologie, armádu doručovatelů nebo třídících pracovníků. Navíc musíme po celém území doručit do druhého dne 92 procent všech listovních zásilek. Proto je to tak drahé.
Obyčejné listovní zásilky zdraží o 3 koruny, složenka A o 4 koruny. Nejsou ceny přestřelené v době, kdy jsou elektronické transakce zdarma nebo za mnohem nižší poplatky?
Nemůžete poštovní službu porovnávat s elektronickou transakcí, protože je v ní velké množství lidské práce. Cena je konstruována podle oprávněných nákladů a marže je skutečně minimální. Navíc pokud se podíváte na ceny u zahraničních operátorů, pořád jsme na nejnižší hranici.
Dopadne zdražení hlavně na starší lidi, kteří nepoužívají internet?
Když o 10 korun zdraží máslo, je to cenová úprava, která se lidí dotkne. Stejně tak bydlení. Ale běžný spotřebitel pošle 5 až 6 listovních zásilek za rok a to je veškerý jeho náklad na listovní poštovní služby. V dnešní době retailový zákazník běžné listovní zásilky už v podstatě nevyužívá. Zdražení se nejvíce dotkne malých firem a podniků, které s námi nemají uzavřenou smlouvu a každý den podají třeba deset patnáct dopisů. Promítne se jim to do hospodaření mnohem více než lidem, ale zákaznickou kartou mohou dosáhnout na veliké slevy.
Pohled bude za 13 Kč, složenka za 26 korun |
K čemu slouží zákaznická karta?
Spustili jsme ji letos pro firmy, ale od srpna ji může získat i běžný spotřebitel, který tak získá slevy a některé benefity. Dám příklad. Za dopis do 50 gramů zaplatíte bez karty 13 korun. S kartou při podání maximálně devíti kusů zásilek 11 korun a při větším objemu zůstane cena stejná jako nyní. Další výhodou je, že zákazník nemusí vypisovat podací lístky. Poště taková automatizace uleví a myslím, že to ocení i klienti. Dalším benefitem je, že oznámení o doručení zásilky dostane dotyčný e-mailem.
Bude možné kartu použít jen na pobočkách České pošty, nebo i jinde?
Zatím je určena pouze pro poštu. S rozvojem karty se určitě do budoucna počítá.
Co si od karty slibuje Česká pošta?
Největší dopad má na malé podniky, o které Česká pošta hodně stojí. Naše konkurence oslovuje nikoliv zákazníka z řad obyčejných lidí, ale právě malé podniky a velké podavatele.