Odborář Jaroslav Pejša: Dokážu si představit, že například noví zaměstnanci u organizací mimo České dráhy už automaticky nárok na režijku nebudou mít.

Odborář Jaroslav Pejša: Dokážu si představit, že například noví zaměstnanci u organizací mimo České dráhy už automaticky nárok na režijku nebudou mít. | foto: David Neff, MAFRA

Režijky pro lidi mimo dráhy možná skončí, odboráři jsou ochotni jednat

  • 220
Šéf odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša nechce slyšet nic o tom, že by se měly rušit režijní jízdenky pro zaměstnance Českých drah. „Dokážu si však představit, že noví zaměstnanci u organizací mimo ČD už automaticky nárok nebudou mít,“ řekl v rozhovoru pro iDNES.cz. Omezení pro režijky vydávané mimo ČD zkoušel minulý týden prosadit poslanec Martin Kolovratník.

Poslanecký návrh nemluví o rušení režijních jízdenek, jen přestává dávat povinnost ze zákona je poskytovat. Proč proti tomu kladete takový odpor?
Nelíbí se nám především způsob, jakým se to řeší. Máme dohodu s ministerstvem dopravy, že do roku 2017 tento systém potrvá a najednou se objeví někdo, kdo přinese změnu zcela měnící podmínky bez konzultace s ministerstvem dopravy. Proto jsme rádi, že toto neprošlo a že návrh odmítlo i ministerstvo dopravy. Nebráníme se ale jednání, co dál s režijními jízdenkami po roce 2017.

České dráhy platí neomezené cestování jiných. Poslanec to chce zatrhnout

Jste současně zástupcem zaměstnanců v dozorčí radě Českých drah. Není v rozporu s péčí řádného hospodáře, že hájíte současný systém, kvůli kterému Českým drahám utíkají tržby z toho, že jízdenky poskytuje výrazně levněji, než obdobný komerční produkt?
Je to tak v zákoně. Navíc nikde nemáte jistotu, že by se zrušením jízdného ve výši 1000 korun za rok podařilo tento výpadek tržeb nahradit prodejem stejných jízdenek za vyšší cenu. Může také nastat situace, že na tom České dráhy prodělají.

Nicméně není trošku zvláštní, že České dráhy platí benefity zaměstnancům jiných organizací?
Je to důsledek dělení železnice. Ty lidé často ještě nastupovali do Českých drah, teprve později došlo k rozdělení na další organizace. Tito lidé, kteří nastoupili s tím, že režijka je jedním z jejich benefitů, by o ně neměli přijít. Nicméně nebráním se jednání o tom, že třeba Správa železniční dopravní cesty za režijky začne Českým drahám platit určitou paušální částku.

U nových zaměstnanců je dnes zvláštní situace. Nově příchozí lidé na ČD Cargo, které stoprocentně ovládají České dráhy, režijku nedostanou. U Správy železniční dopravní cesty, které ČD musí ročně platit přes miliardu za použití kolejí, ale naopak režijku dostanou. Přijde vám to logické?
Jsme o tom ochotni jednat. Dokážu si představit, že například noví zaměstnanci u organizací mimo České dráhy už automaticky nárok na režijku nebudou mít. U těch, co už ale u železnice jsou, si to představit nedokážu.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže označil povinnost Českých drah poskytovat režijní jízdenky jako diskriminační a i proto zrušil soutěž na rychlíky. Nejde vám jen o udržení tohoto stavu? Není v podstatě výhodné pro České dráhy mít takovou povinnost, díky které se soutěže podaří opět oddálit?
V soutěžích na vlaky jsou podstatně větší problémy než režijní jízdenky. Není například vůbec vyřešená údržba, přístup k čerpacím stanicím. Pak je pochopitelné, že soukromníci nabízí nižší ceny, když toto nemusí řešit.