Zmrzlinové auto značky Česká zmrzlina z Opočna, které je možné vidět na poutích a dalších akcích v Česku

Zmrzlinové auto značky Česká zmrzlina z Opočna, které je možné vidět na poutích a dalších akcích v Česku | foto: Bohemilk

V Česku se zrodil evropský unikát: prodej točené zmrzliny přímo do auta

  • 111
V Opočně se smetanová zmrzlina vyrábí už od roku 1956. Dnes mlékárna Bohemilk zásobuje zmrzlinovou směsí pro výrobu točených zmrzlin na dva tisíce prodejních míst. Podle obchodního ředitele Pavla Plška obliba točené zmrzliny stále stoupá a její prodeje rostou.

Rok 2015 byl mimořádně horký, jak se ve srovnání s tím vyvíjí letošní sezóna?
S ohledem na počasí rozjezd letošního roku nebyl dobrý. Opravdové léto zatím nastalo vždy na dva, tři dny, a pak se počasí zhoršilo. Prázdniny a začátek turistické sezóny to však zlepší. Bohužel ale neplatí ani rovnice, že čím více horkých letních dnů, tím lepší prodeje zmrzliny. Teplota od určité výše limituje prodeje smetanové zmrzliny. Všichni však chtějí svěží chutě, takže se poptávka překlápí do tříští a vodových sorbetů, které také vyrábíme. Smetanová zmrzlina je ale tradiční a je nejznámější.

Česká zmrzlina z Opočna

Opočenská mlékárna Bohemilk je součástí skupiny Interlacto, za kterou stojí Oldřich Gojiš a jeho syn Ondřej Gojiš. Mezi klíčové produkty mlékárny patří i zmrzlinové směsi Česká zmrzlina z Opočna pro výrobu smetanových točených zmrzlin. V sezóně je společnost dodává zhruba dvěma tisícům prodejců nejen v Česku, ale také na Balkáně, v Thajsku či ve Vietnamu.

Podle statistik přibývá takzvaných impulzivních, tedy spontánních nákupů zmrzliny na úkor plánovaný nákupů velkých balení v obchodech. Pociťujete to také a čím si to vysvětlujete?
Z dlouhodobého hlediska kupují lidé točenou zmrzlinu stále více. Zmrzlina je více marketingově podporována, jdeme blíže k zákazníkovi. To nemluvím jenom za nás, ale i za konkurenci. Situace je navíc podobná jako na trhu marketů a malých prodejen. Posuďte sám podle sebe, jestli každý den chodíte nakupovat do hypermarketu, nebo jestli tam chodíte jednou dvakrát do měsíce a cestou z práce si zajdete pro rohlík a jogurt do malé, blízké prodejny. Stejné je to i se zmrzlinou. V Česku navíc můžeme pozorovat zajímavý trend, který je v Evropě unikátní.

Jaký?
Jde o prodeje točených zmrzlin podél silnic do auta. Já třeba velice často jezdím po trase Hradec Králové - Jičín a na těch 60 kilometrech je dneska asi šest prodejních míst se zmrzlinou. Nikde jinde jsem v Evropě neviděl, aby někde stál stánek s parkovištěm a prodejem přímo do auta. Jsou to přitom velmi dobrá prodejní místa.

Kdo je pro vás a vaši točenou zmrzlinu největší konkurencí?
V podstatě každý, kdo zmrzlinu vyrábí, i když si ji třeba míchá sám. Jsou to balené i vaničkové zmrzliny, ale také v točených zmrzlinách je velká konkurence mezi jednotlivými výrobci směsí. Často se dokonce stává, že pod našim logem se prodává směs někoho jiného.

Jak je to možné?
Něco podobného můžete vidět také u piva. V hospodě mají třeba slunečníky Krušovice a točí se tam Zlatopramen. Není to nijak masivní, ale děje se to. Je to konkurenční boj a zmrzlinář čas od času zkusí zmrzlinu od jiného výrobce. Snažíme se vybudovat věrnost u našich prodejců, a pokud něco takového zjistíme, pokoušíme se domluvit.

Při výběru zmrzliny jsou Češi konzervativní, vede Míša a vanilková

Vyrábíte především směsi pro točené zmrzliny, je pro vás konkurencí i zmrzlina kopečková?
Kopečková zmrzlina je pro nás velká výzva. Víme, že její podíl na trhu je značný a podobně je velmi vysoká konkurence mezi tradičními i novými výrobci těchto směsí a ochucovacích past a různě upraveného ovoce. V tomto segmentu již působíme s minimální aktivitou z naší strany. Ze směsí, které nabízíme, dokáže šikovný zmrzlinář zpracovat i kopečkovou zmrzlinu, což je pracnější.

Jaký je v tom rozdíl?
Není potřeba směs nijak upravovat, je to ale o profesionalitě zpracování směsi. Na každém sáčku zmrzliny je jednoduchý návod pro točenu zmrzlinu: smíchejte s vodou, zamíchejte, nechte ustát, nalijte do stroje a počkejte. U kopečkové zmrzliny to ale tak jednoduché není.

Je pro zmrzlináře jednoduší prodávat točenou nebo kopečkovou zmrzlinu?
Pro prodejce není jednoduché začít s točenou zmrzlinou ani kopečkovou. U balené zmrzliny potřebujete jen mrazák, který vám výrobce po domluvě půjčí. U vaničkové zmrzliny ji potřebujete na něčem vyrobit, někde uskladnit a prodávat. U točené, prodejce musí zainvestovat do stroje, jehož cena se pohybuje v řádu stovek tisíc korun.

Pomáháte s tím prodejcům?
Náš produkt jsou zmrzlinové směsi, k těm však dodáváme i vše potřebné. Pronajmeme zmrzlinový stroj, zajistíme technologický servis, marketingovou podporu, dodáme kornoutky, reklamní předměty, vybavíme prodejní místa se vším všudy. Osvědčila se nám zmrzlinová pohotovost, pokud se někde objeví problém, který nelze vyřešit po telefonu, tak kolega vyráží na místo. Snažíme se pomoci na všech frontách.

Chystáte nějaké novinky, třeba balenou zmrzlinu?
Balenou zmrzlinu určitě ne. Každou sezónu však uvádíme na trh dvě až tři nové příchutě a tento trend určitě zachováme. Letos to je třeba bombardino.

Ježišmarjá, já nevím! I takové výrobky vábí lidi v největší zmrzlinárně

Předpokládám, že ale jádro prodejů tvoří tradiční příchutě.
Jsou to vanilka, čokoláda, jahoda. Ani naše noviny však většinou nejsou exotické či experimentální a „zimní“ bombardino je v tom trochu výjimkou. Zkoušíme spíš tradiční české příchutě jako třeba sorbet meruňka a sorbet višeň.

Zvažovali jste, že byste přešli někdy ze smetany na levnější rostlinný tuk?
To bychom si nikdy nedovolili. Vážíme si generací spotřebitelů a naší tradice, která si nezaslouží, abychom se smetanové zmrzliny „vylepšovali“ rostlinnými tuky. Jsme mlékárna, produkujeme z živočišných tuků a u zmrzlin nebudeme nic měnit. To by opravdu nemělo smysl. Český zákazník je chytrý a poznal by, že se kvalita a chuť zhoršily.

V Evropě probíhá mléčná krize a výkupní ceny mléka jsou na rekordně nízké úrovni. Projevuje se to nějak na ceně zmrzliny?
Mléko levnější je, ale ostatní komponenty levnější nejsou, spíše naopak. Takzvaná mléčná krize navíc s koncovou cenou na prodejních místech nesouvisí a ani my ji nemůžeme nijak dramaticky ovlivnit. Jde o čerstvé zboží a často se může stát, že pokud přijdete pro zmrzlinu v půl osmé večer, stojí 15 korun, přitom ve čtyři odpoledne stála 25 korun. Někde může hrát velkou roli v konečné ceně třeba vysoký nájem, investice do stroje a podobné záležitosti.