„Prošli jsme přípravou jak na přímý prodej, tak přes burzu. Nakonec se akcionáři rozhodli, že prodej na pražské burze je nejlepší pro ně i pro banku,“ říká šéf GE Money Bank Tomáš Spurný.

„Prošli jsme přípravou jak na přímý prodej, tak přes burzu. Nakonec se akcionáři rozhodli, že prodej na pražské burze je nejlepší pro ně i pro banku,“ říká šéf GE Money Bank Tomáš Spurný. | foto: Profimedia.cz

Vstoupíme na burzu a budeme ryze českou bankou, říká šéf GE Money Bank

  • 30
Dlouhé námluvy se strategickými investory skončily. GE Money Bank jde na pražskou burzu, kde si její akcie bude moci koupit každý. „Chceme zopakovat úspěšný švýcarský příběh,“ říká v rozhovoru pro iDNES.cz její ředitel Tomáš Spurný. Posledních 10 let podle něj ukazuje, že banky musí být opatrné v tom, za co a jak účtují poplatky.

Dlouho se spekulovalo, že vás koupí někdo přímo, mluvilo se třeba o Sberbank a o Číňanech. Proč to nevyšlo? Jsou strategičtí investoři ještě ve hře, nebo je IPO (prodej akcií na burze – pozn. red.) hotová věc?
Prošli jsme jak přípravou na přímý prodej, tak přes burzu. Strategičtí investoři o banku projevili velmi solidní a hluboký zájem, ale akcionáři (společnost GE Capital – pozn. red.) se rozhodli, že IPO je nejlepší pro ně i rozvoj banky.

Toto rozhodnutí a načasování je dáno třemi faktory: institucionální investoři oceňují Českou republiku a její ekonomické klima z hlediska posledních tří let a blízké budoucnosti. Oceňují i úspěch českého bankovního sektoru, který je jedním z nejziskovějších v kontinentální Evropě a není náchylný k vnějším šokům, a ČNB jako regulátora. A navíc je GE Money Bank ve velmi dobré kondici, aby vstoupila na trh.

GE Money za 20 let působení na trhu vynalezla spotřebitelské úvěrování domácností, obsluhuje malé a střední podniky, je pilířem financování českého zemědělství. Z hlediska akcionáře je pozitivním příkladem prodej jeho švýcarské banky Cembra a cílem je tento příběh zopakovat. (GE ve Švýcarsku před dvěma lety prodala 60 procent akcií banky, která se vstupem na burzu přejmenovala na Cembra Money Bank – pozn. red.).

Tomáš Spurný

Má za sebou více než 30 let zkušeností z bankovního sektoru. V osmdesátých letech emigroval do USA, v roce 1994 absolvovalfinance na Kolumbijské univerzitě v New Yorku. Druhou polovinu devadesátých let strávil v poradenské firmě McKinsey & Co. Následně vedl společnost CCS a poté už pracoval pouze pro banky. Nejdříve Komerční banku, následně slovenskou Všeobecnou úverovou banku ze skupiny Intesa a v letech 2007 až 2009 byl generálním ředitelem skupiny PPF. V posledních letech pracoval pro rakouskou skupinu Erste Bank, naposledy coby šéf rumunské banky BCR.

Chcete akcie nabídnout institucionálním investorům, nebo i veřejnosti?
V prvotním IPO jen kvalifikovaným institucionálním investorům. Proces je právně jednodušší a náklady na něj nižší. Až budou akcie přijaty k obchodování na pražské burze, budou si je moci koupit i drobní investoři či klienti.

Oslovíte investory v Česku, nebo v zahraničí?
Mluvili jsme s mnoha možnými zájemci, teď jsme ve fázi takzvané roadshow – pojedeme do několika měst kontinentální Evropy, Velké Británie i USA. Primárně hovoříme s akciovými fondy, které se zaměřují na střední Evropu a investují do finančních institucí. Roadshow bude trvat zhruba dva týdny. Na konci období bude stanovena finální cena akcií, a to na základě poptávky ze strany investorů, a poté se s akciemi začne veřejně obchodovat.

Do Číny nepojedete?
To nemohu komentovat, ale nemohu vyloučit vůbec nic. Těším se, že uděláme úspěšné IPO.

Očekáváte dokončení procesu ve druhém kvartále 2016. Do konce června tedy bude banka prodaná?
Celá situace tam směřuje. Záleží na souhlasu ČNB, který je v procesu, a na tom, jak budou vstupu na burzu nakloněny kapitálové trhy.

Kolik můžete prodejem akcií získat? Analytici loni odhadovali až 90 miliard korun, v souvislosti s prodejem Číňanům zdroje iDNES.cz mluvily o 40 miliardách.
Není na mně, abych spekuloval o hodnotě banky. Nechme se překvapit.

GE Capital si má půl roku nechat menšinový podíl. Jak velký?
Šest měsíců zůstane významným minoritním akcionářem, tedy prodá více než 51 procent. Poté během dvou let, kdy nás bude podporovat například v řízení lidských zdrojů nebo některých technologiích, postupně odejde. Vystoupíme z globální korporace a staneme se ryze českou bankou. Bude nutné změnit vnitřní procesy, abychom uspěli před klienty i před ČNB.

Chystáte se také přejmenovat? Mluvilo se o názvech Bohemica, Felicie, Xpera, Opera, Spectra Bank, CZ Money, Lípa, Bene+ Bank nebo ICCO.
Ohlásíme to, jakmile budeme připraveni na vstup na burzu. Naším cílem je, aby nás stávající klienti v novém jménu stále poznávali a abychom byli atraktivní bankou i pro nové klienty. ́

Chcete být vedoucí bankou pro malé a střední podniky. Budou to stále hlavně zemědělci, nebo i jiné segmenty hospodářství?
Zůstaneme pilířem podpory českého zemědělství a doufám, že budeme ještě úspěšnější. V obsluze drobných podnikatelů jsme velmi významnou bankou podle počtu klientů i v produktové nabídce. V listopadu 2014 jsme koupili leasingovou společnost a budeme se snažit nabízet řešení ušitá na míru pro malé podnikatele či lidi se svobodným zaměstnáním, kteří nemají moc času dokazovat to či ono.

Co nabídnete drobné klientele, o niž se banky hlavně perou?
V posledních třech letech jsme obstáli relativně dobře z hlediska objemů i ziskovosti. Jsme druhou největší bankou na trhu v nezajištěném úvěrování. Jsme schopní úspěšně čelit cenové konkurenci, máme dovednosti v risk managementu. Nemám nejmenší obavu, že bychom tu pozici ztratili. V minulosti jsme se příliš nesoustředili na hypotéky, ale na tento trh se vrátíme a prohloubíme svou pozici. S novým jménem připravíme i nové produkty – například nové služby v bankomatech. Investujeme do digitálního modelu a skloubíme ho s bankomatovou sítí. V září představíme nový běžný účet a nový model bankovnictví pro smartphony. Do konce roku pak novou kreditní kartu a hypotéku s výhodami pro klienty, kteří nás mají jako hlavní banku.

Co bude v budoucnu hlavním zdrojem příjmů bank?
Úroky spíš než poplatky. Historie posledních 10 let ukazuje, že banky musí být opatrné v tom, za co a jak účtují poplatky. Banky musí přinášet hodnotu, prodávají důvěru a kupují riziko. Jsem velkým zastáncem porovnatelnosti. Aby zákazník vždy věděl, co kupuje a za kolik, a kolik za to banka dostává, když jde o produkt další strany.