Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bosch: Lidi nejsou, trh je v Česku vysušený a nepomůžou nám tu ani roboti

  18:04aktualizováno  18:04
Generální reprezentant českého zastoupení společnosti Robert Bosch Klaus Peter Fouquet je přesvědčen, že automobily čeká v příštích letech velká revoluce v oblasti jejich ovládání a řízení. Jeden z největších tuzemských zaměstnavatelů s více než osmi tisíci lidmi ale naráží v Česku na problém sehnat dostatek zaměstnanců.

Klaus Peter Fouquet, šéf společnosti Bosch pro Česko, Slovensko a Rakousko | foto: Bosch

Celosvětově má Bosch přes padesát procent tržeb z automobilového průmyslu, v Česku je to ještě více. Nemáte obavy, že případný pokles trhu zamává výrazněji i vaší skupinou?
Automobilový trh je pro nás skutečně silný, ale zatím nic nenasvědčuje tomu, že bychom klesali, první čtvrtletí dopadlo nad očekávání dobře. Navíc vidíme příležitost nejen v tom, že se prodává více aut, ale že se nám daří dostávat do aut více našich dílů a řešení než v minulosti. Vidíme velký posun zejména v oblasti vybavení aut různými technologiemi usnadňující řízení a v této oblasti patříme k lídrům trhu.

Klaus Peter Fouquet (57)

Je regionálním reprezentantem německé společnosti Robert Bosch pro Česko, Slovensko a Rakousko. Do skupiny Bosh nastoupil v roce 1987 na stáž jako absolvent ekonomických věd na univerzitě Stuttgart-Hohenheim.Před tím působil krátce jako odborný asistent na Univerzitě v Mannheimu.

Před nástupem na současnou pozici působil jako prezident společnosti Robert Bosch Ltd, kde byl odpovědný za obchody Bosch Group ve Velké Británii. V průběhu kariéry u firmy Bosch zastával různé vedoucí pozice v oblastech nákupu, logistiky, controllingu a podnikového plánování v Německu a Turecku. Je ženatý a má dvě děti.

O nástupu samořiditelných aut se mluví dlouho, kdy ale nastane doba, kdy budou plně rozšířená?
Myslím, že jsme opravdu blízko. Ale nemluvil bych jen o samořiditelných autech, ale hlavně vozech s konektivitou, která jsou připojená na internet a lze je ovládat například mobilním telefonem. Stačí se podívat, co vše dnes už auta umí. I když se neříká, že jsou samořiditelná, dokáží za vás zaparkovat nebo za vás jezdit po dálnici. Celkově vidíme velkou poptávku po těchto výbavách do všech aut, dříve to byla záležitost jen dražších vozů, dnes už je například parkovací asistent běžnou součástí vozidel. Lidé řeší čím dál méně výkon motoru, ale mnohem více je zajímá, jak je auto vybavené. Prodeje radarových sensorů za loňský rok stouply o šedesát procent, video sensorů dokonce o osmdesát procent.

Kam se tedy zatím bude propojenost aut posouvat?
Určitě hlavně do parkování. Už jsme představili ve spolupráci s Mercedesem automatické parkoviště (valet parking), kam řidič přijede, vystoupí a auto za něj samo zaparkuje a pak si ho telefonem přivolá zpět. Nejde ale jen o takováto parkoviště, jde i o systémy chytrého parkování, kdy má auto přehled o tom, kde je volné místo na ulici nebo v parkovišti se senzory.

Budou se na tomto boomu konektivity nějak podílet české závody Bosche?
V Česku se zabýváme jinými činnostmi, takže ne. V automobilovém průmyslu to jsou hlavně výrobky týkajících se pohonů aut. Ale naše závody tu mají dostatek práce a stále hledáme lidi jak do vývoje, tak výroby.

Může se hodit

Neváhejte a najděte si své nové zaměstnání na jobDNES.cz. Každý den zde naleznete nové pracovní nabídky.

Roky si stěžujete, že máte nedostatek lidí. Mění se to nějak?
Mění, ale spíše k horšímu. Zkoušíme různé kampaně, už jsme zcela skončili s billboardy, více se zaměřujeme na sociální sítě, ale příliš se to nelepší. Česko je v tomto opravdu špatné. Zrychlili jsme proces náboru lidí, ale stále to nestačí. Nedávno jsme otevírali podobné pozice v Maďarsku a Srbsku a nebyl problém tam najít lidi.

Není to i o tom, jakou mzdu jim nabízíte?
V Maďarsku i Srbsku nabízíme nižší mzdy než tady. Myslím, že jsme dobrý zaměstnavatel. Trh práce je tu ale úplně vysušený.

Není pro vás řešením urychlit automatizaci výroby a nahradit lidi roboty?Není. Máme tu kvalifikované lidi a moderní technologie už teď, takže nám roboti tolik nepomohou. Nicméně i české závody Bosch pilotují projekty v oblasti Průmysl 4.0 a zaměřují se na Data mining, 3D tisk, (Smart) chytrou a (Predictive) předvídatelnou údržbu.

Největší závod Bosch v Česku je Bosch Diesel v Jihlavě. Nemáte obavy z klesající poptávky po naftových motorech po loňské aféře Dieselgate?
Nevidíme žádné zpomalení prodejů aut s naftovým motorem, zatím odbyt roste i v prvním čtvrtletí. Určitý výkyv může být, ale dlouhodobě nevidím důvod, proč by měli lidé odcházet od nafty.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.