Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf ČSA: Lidé placení jídla přijali. Letenky za pár set korun nechystáme

  5:00
Dlouhodobě ztrátové ČSA začaly pod vedením Jozefa Sinčáka po velkých škrtech vydělávat. „Máme nádrže naplněné z poloviny a jsme na bezpečné letové hladině. Nemusíme se strachovat každý den, zda přežijeme,“ hodnotí v rozhovoru pro MF DNES stav aerolinek. Hájí zpoplatnění jídla v letadle i přestěhování společnosti.

Šéf ČSA Jozef Sinčák | foto:  Petr Topič, MAFRA

Sinčák měl podle svých slov jasnou motivaci, proč chtěl ČSA zachránit. „Nechtěl jsem, aby bylo mé jméno uvedené jako poslední ředitel ČSA,“ vysvětluje.

Zima je pro evropské dopravce vždy horší částí roku kvůli menším tržbám. Nemáte na jejím začátku obavy, jak dopadne?
V minulosti jsme před zimou vždy počítali možné ztráty a zda ji přežijeme. Letos jsem klidnější, máme polštář na to, abychom přežili a byli připraveni plně na léto. Netrpím přehnaným optimismem, konkurence přituhuje a větší výkyv v cenách paliva může mít také zásadní dopad.

Mnoho lidí těžce nese, že se z ČSA stal v podstatě nízkonákladový dopravce. Za většinu služeb navíc chcete poplatek. Je to cesta, kterou se hodláte dál ubírat?
Neprezentujeme se jako ultra low cost, ale musíme sledovat trendy nízkonákladových dopravců a adekvátně na ně reagovat. A i když se to některým lidem nelíbí, zjevně to na zákazníky zabírá. Letos máme v Praze nárůst o dvanáct procent v počtu přepravených cestujících, rosteme dvakrát rychleji než celé letiště. To svědčí o tom, že jsme cestující nabídkou našich služeb neurazili. Víme ale, že je tady skupina lidí, která je z minulosti od ČSA zvyklá na plnohodnotný produkt včetně občerstvení na palubě. My jim ho stále nabízíme, jen musí něco málo připlatit a udělat pár kliků při koupi letenky navíc. Dnes je ale jasné, že pro většinu zákazníků je hlavní cena, proto je základem být konkurenceschopní.

Překvapení: odstátněné ČSA vydělávají a přibývají jim cestující

Jenže s cenou nejste vždy nejlevnější. Jak chcete lidi do letadel nalákat na cenu, když jste dražší než nízkonákladová konkurence?
Když si srovnáte výsledky vyhledávačů, je řada destinací, do kterých nabízíme nejlevnější spojení. Průměrná cena letenky loni klesla o čtrnáct procent, nám ale celkové tržby neklesly. To znamená, že prodáváme více letenek, i když za nižší ceny. Od prosince navíc zavedeme přehlednější strukturu tarifních balíčků, která nám umožní se lépe srovnávat s konkurencí. Cestující, pro které je primární cena, uvidí svůj balíček srovnatelný s lowcostem. Cestující preferující komplexní službu uvidí zase svůj balíček srovnatelný s legacy dopravcem. U většiny destinací začneme nově nabízet ještě levnější tarify bez zavazadel. Pak vyjdeme ve vyhledávačích ještě lépe.

Není cestou i zlevnění části letenek do řádu stokorun?
Naší strategií není mít tarify za euro. To používají někteří dopravci spíše jako formu reklamy. Nevidím v tom smysl, firma z toho prakticky nic nemá.

Jak zákazníci reagují na to, že už nemají servis jako dříve?
Lidé to přijali. Nechtěli jsme už nabízet nějaké müsli tyčinky za pár korun v ceně letenky, mohou si nyní objednat plnohodnotné jídlo. Doplňkové služby jsou zdrojem dalších příjmů, tady se očekávání naplnilo.

Vyměníme většinu Airbusů A319 za A320 Neo

Vaše flotila stárne, jak ji chcete obnovit a případně rozšířit, aby vám už neříkali aeroklub?
Je mi jedno, zda nám někdo říká aeroklub, bez zmenšení flotily bychom nepřežili. Letos jsme zařadili do flotily novější, šest let staré ATR-72, ve kterém mají cestující lepší komfort než ve starších strojích. V příštím roce rozšíříme flotilu o další ATR-72 ve stejném standardu. Klíčová je pro nás dohoda s Airbusem. V období 2018 až 2020 postupně vyměníme 7 z 9 Airbusů A319 za stroje A320 Neo. Tím dojde i k přirozenému nárůstu kapacity. Nové A320 bude mít 186 míst, naše stávající A319 jich má 144.

Airbus A319 společnosti České aerolinie

Co bude dál s flotilou turbovrtulových letadel? Začali jste je nasazovat často i na linky, kde lidé čekají spíše proudový, tišší a rychlejší stroj.
Většinou šlo spíše o náhradní řešení při technickém výpadku jiného letadla. ATRky zůstanou ve flotile dál, jsou to pro nás na kratší trasy nejvhodnější letadla. Tři stroje příští rok čeká zásadní renovace interiéru i jejich komplexní údržba. Flotila ATR má pro ČSA smysl a minimálně čtyři roky s nimi budeme létat dál.

Máte tři velké akcionáře: Korean Air, Travel Service a nově státní podnik Prisko, ani jeden nemá většinu. Jak vám mluví do řízení?
Myslím, že máme v leteckém byznysu asi nejunikátnější akcionářskou strukturu. Za výsledky a za rozhodnutí společnosti je zodpovědný management ČSA. Spoustu rozhodnutí jsme museli u akcionářů prosadit a obhájit. Korejci plní to, co nám slíbili, spolupráce s nimi funguje. Když letos byly technické problémy s letadlem A330, které od nich máme půjčené, pomoc přišla rychle. Připouštím, že měl někdo od nich větší očekávání, ale co očekávám já jako manažer ČSA, to od nich dostáváme.

Travel Service se chová jako vlastník, nikoliv jako manažer společnosti. Spolupráce s nimi běžela už před jejich vstupem, vypomáháme si vzájemným využíváním kapacit nebo sdílením linek. Letos jsme si navzájem prodali několik set tisíc letenek. Je to výhodné pro obě strany. Od zimní sezóny budeme létat jejich boeingem na lince do Madridu, abychom navýšili kapacitu na tomto trhu. Není to ale tak, že by nám diktovali, kam smíme nebo nesmíme létat, o spoustě věcí ale vedeme dlouhé diskuse. Třeba změnu smlouvy s Airbusem jsme si museli u nich dlouze obhájit.

Akcionáři nalili do firmy v roce 2014 peníze, co se s nimi děje?
Zlepšily nám likviditu, zatím jsme na ně nemuseli sáhnout, protože firma začala vydělávat. Ještě v roce 2014 jsme měli záporný vlastní kapitál, dnes jsme v plusu. Za dva roky jsme zlepšili vlastní kapitál o miliardu korun. Neprojedli jsme z příspěvků akcionářů z roku 2014 ani korunu.

Jaký výsledek očekáváte letos?
Za celý rok 2016 očekáváme provozní zisk kolem 400 milionů korun, celkový zisk 310 milionů. Meziročně nám částečně pomohla levnější ropa. Ale nejde jen o to. Lépe využíváme letadla, létáme plnější. Hledáme cesty, jak ještě zkrátit dobu na zemi. Cílem je dostat se na otočku letadla v Praze za 40 minut. Vidíme, že si nás všimli i banky. Jsme stále bez dluhů, ale díky výrazně lepším výsledkům bychom se mohli dostat na lepší pozici při vyjednávání o financování nových letadel.

Mohou se akcionáři tedy těšit na dividendy?
To je na x let dopředu slovo, které neznáme. Na účtu neuhrazených ztrát jsou stále více jak 4 miliardy korun.

Z letiště jsme měli zmizet dříve. Je to takový ústav

Jedním z vedlejších efektů restrukturalizace byla i tvorba sítě linek metodou pokus omyl. Oznámili jste dvacet linek, zůstalo jich pár. Bude to pokračovat?
Byli jsme nuceni páchat takový hazard, abychom zjistili, kam má smysl létat. Řada linek se chytla velmi dobře, například Malta, Boloňa, Porto, Birmingham či Helsinky. Příští léto spustíme dalších pět nových linek po Evropě. Dále chceme jít spíše cestou přidávání frekvencí tam, kde jsme se chytli.

Tisíc létajících kuchařů. Jak se vaří nejlepší catering do letadel

Mnoho let jste propouštěli, letos poprvé výrazněji nabírali nové lidi. Daří se vám je najít s puncem dopravce, který téměř zkrachoval?
ČSA jako zaměstnavatel má stále své kouzlo, zájem pracovat u nás je. Letos jsme z trhu získali několik IT pracovníků a právníků, přijali jsme 15 pilotů a cca 30 sezónních letušek, pro mladé piloty jsme rozjeli nový program. Do budoucna jsme připraveni přijímat jak mladé, tak i zkušené piloty.

Letos jste se přestěhovali z letiště do města, jaký to mělo smysl? Není to jen známka úpadku?
Měli jsme se přestěhovat mnohem dříve, ne až letos. A nemyslím to jen kvůli nákladům, nájemné zde na Evropské třídě je o 40 % nižší než na letišti. Lidé žijí více v realitě, jsou tu i jiné firmy a vidí problémy jiných lidí. Na letišti je to trošku takový ústav, kde se řeší jen letadla. Byly kolem toho stěhování trošku emoce, ale myslím, že lidé už pochopili, že ta změna nám jako firmě prospěla.

Proto jste opustili i své tradiční prodejní centrum ve středu Prahy?
Končil nám tam nájem. Kancelář už nesloužila primárně k prodeji letenek, ale spíše jako servisní centrum. Dnes jsou naše služby dostupné on-line, bez nutnosti návštěvy kanceláře. Tak nám přišlo logické přestěhovat ji sem. Jsme dobře dostupní MHD i autem.

Zbrojení i Trump mohou jako steroidy nakopnout hospodářství EU, říká ekonom

Nejčtenější

Padl Eurojackpot. Sázející trefil všechna čísla, vyhrál miliardy

V Eurojackopotu padla jedna z nejvyšších výher v historii. V úterním losování sázející uhodl sedm čísel a bohatší bude o v přepočtu téměř tři miliardy korun.

Trend se obrací. Severské země doporučují občanům mít zásobu hotovosti

Švédsko i Norsko přehodnocují svou cestu, na kterou se země vydaly již před lety s cílem bezhotovostní společnosti. Obavy z kybernetických útoků, geopolitických hrozeb a nepředvídatelných krizí nutí...

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

Stejně jako před 25 lety? Hrozba prasknutí akciové bubliny je opět aktuální

Investoři v posledních týdnech s nervozitou sledují vývoj na světových trzích. Ceny akcií mnoha firem po více než dvouletém růstu narážejí na strop. V centru dění je umělá inteligence, kterou někteří...

Trump uvalil klíčové clo, dovoz aut do USA zdraží o 25 %. Musíte vyrábět u nás, míní

Americký prezident Donald Trump oznámil uvalení cla ve výši 25 procent na všechny automobily, které nebyly vyrobeny v USA a podepsal v tomto směru příslušný exekutivní výnos. V platnost vstoupí 2....

Lidé se v Lidlu poprali kvůli zlevněným slunečníkům, konflikt zklidnila až policie

Potyčkou mezi zákazníky vyvrcholil boj o zlevněné zboží v Lidlu v pražských Štěrboholích na začátku tohoto týdne. Na místo musela dorazit policie, situaci mezitím řešila i ostraha obchodu. Lidl...

28. března 2025  14:06

To Američany zabolí. První oběť Trumpových cel budou nejlevnější auta

Americká cla na dovoz automobilů, která vstoupí v platnost příští týden, zvýší náklady v celém odvětví a navýší ceny vozů o tisíce dolarů. Dopady by mohly být obzvláště výrazné v kategorii...

28. března 2025  11:46

Japonci zruší výškový limit pro pilotky letadel. Stačí, když dosáhnou na přístroje

Japonsko od příštího roku zruší požadavek, aby státní Vysoká škola civilního letectví (JCAC) přijímala pouze uchazečky vyšší než 158 centimetrů. Ministerstvo dopravy si od toho slibuje zvýšení počtu...

28. března 2025  8:09

Auto jako rolexky. Proč je vlastnictví vozu pro obyvatele Singapuru luxus

Mnoho Singapurců nemá příliš mnoho důvodů vlastnit auto. Většina obyvatel jednak spoléhá na rozšiřující se a cenově dostupný systém veřejné dopravy, který pokrývá celý ostrov. Městský stát má asi...

28. března 2025

Povolenka je nedotknutelná. Evropská unie má jiný plán, jak zlevnit energie

Premium

Největší úlevu od drahých energií by přineslo alespoň krátkodobé zrušení či zastropování cen emisních povolenek, myslí si čeští ekonomové a zástupci byznysu. Evropská komise však o konci „desátku“ z...

28. března 2025

Rusku chybí pracovní síla. Firmy v hledání zaměstnanců pokukují po Asii

Rusko od vypuknutí války na Ukrajině bojuje s obrovským nedostatkem pracovní síly. Nezaměstnanost mezi lety 2021 a 2024 v zemi klesla z 4,3 na 2,3 procenta, tamější firmy marně shánějí nové...

27. března 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Airbusy se sprostými jmény zatím nebudou. Lotyšský dopravce je nestihl polepit

Nová letecká linka do Vilniusu s airBaltic začne přepravovat cestující již od nadcházející letní sezony, která začíná 30. března. Plánem bylo pojmenovat letadla na této lince podle vítězných názvů...

27. března 2025

Česko poprvé využije rozšířený ropovod TAL, zvýšené dodávky dorazí v dubnu

Česko poprvé v praxi využije nově rozšířený ropovod TAL. První zvýšené dodávky neruské ropy by měly dorazit do Česka po stočení tankeru v italském Terstu ve druhé polovině dubna. Země tak bude...

27. března 2025  17:03

Milion ve zlatě jsme uložili, říká vítěz megahry. Hraje i v nové soutěži o auto

Soutěž o automobil Hyundai i30 kombi od Louda Auto v ceně půl milionu korun a peněžní prémie je v plném proudu. Na portálech iDNES.cz a Lidovky.cz probíhá až do neděle 4. května. V podzimní megahře...

27. března 2025  16:29

Koho zajímá osm centů. Jak moc nová cla poškodí výrobu aut v USA

Trumpova nová 25procentní cla na dovoz aut do USA mohou zcela rozvrátit tamní automobilový průmysl a zvýšit ceny prodávaných aut o tisíce dolarů. Jejich součástky totiž od surového kovu až po ten...

27. března 2025  15:42

Coca-Cola dál zahlcuje oceány plasty. Závazek udržitelnosti firma revidovala

V oceánech nadále přibývá plastového odpadu a viníkem číslo jedna je s ohledem na produkci nápojářský gigant Coca-Cola. Obaly z jejích výrobků by do roku 2030 měly být zdrojem až 602 milionů...

27. března 2025  14:41

Slintavka cenu vepřového paradoxně snížila, říká svaz. Může zdražit hovězí

Situace kolem extrémně nakažlivé slintavky a kulhavky může zdražit hovězí maso, zní od odborníků. Je ale třeba ještě počkat, jak se situace vyvine. „U vepřového naopak už výskyt nemoci způsobil...

27. března 2025  12:57