Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Věřím, že trh s daty rozhýbou naštvaní zákazníci, říká šéf ČTÚ Novák

  5:00aktualizováno  5:00
Zamrzlý trh s telekomunikacemi pro spotřebitele a nízké limity mobilních dat v nabídkách českých operátorů jsou už nějaký ten měsíc politickým tématem. Předseda rady ČTÚ Jaromír Novák doufá, že právě schvalované změny umožní naštvaným zákazníkům nabídky operátorů rozpohybovat.

Předseda rady ČTÚ Jaromír Novák. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Sněmovna ve středu začíná projednávat novelu zákona o elektronických komunikacích. Předseda rady Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák si od ní slibuje, že rozhýbe soutěž mezi mobilními operátory. A nastane „datové jaro“. Tedy že čeští operátoři začnou zákazníkům po vzoru svých evropských kolegů nabízet více mobilních dat, než je dnes u hlavních tarifů obvyklých 1,5 gigabajtu.

Jaromír Novák

Narodil se před sedmatřiceti lety. Vystudoval práva a informatiku. Od roku 2005 působil na dnes už neexistujícím ministerstvu informatiky, z něhož přešel do resortu průmyslu a obchodu. Tam byl ředitelem odboru elektronických komunikací a následně vedl sekci digitální ekonomiky. Do Rady Českého telekomunikačního úřadu byl jmenován v roce 2012, o rok později se stal jejím předsedou.

Kalendář i příroda venku už hlásí jaro. Věříte stále, že bude datové, jak jste několikrát říkal?
Chci být optimistou. V dubnu přijde Evropská komise s novým reportem, kde zase bude natvrdo napsáno, že cena mobilních dat je v Česku nad evropským průměrem. Když jsem řekl viceprezidentovi amerického operátora AT&T, že u nás je v roce 2017 základní datový balíček 1,5 GB, tak mu vypadlo brčko z pusy. Říkal, že to není normální. A když to říká i „jeden z nich“, tak na tom asi něco bude. A i čeští operátoři podle mě musí brzy pochopit, že jejich cesta není správná. Proč by si zákazníci měli kupovat služby jako je HBO Go, když si to nemohou kvůli datovému limitu pouštět, kdy chtějí?

Takže řešením je podle vás tzv. finská cesta. Nabídnout lidem více dat a zvýšit si příjem, tím, že lidé budou utrácet za více služeb.
Mně to přijde logické. V momentě, kdy vím, že tu mám další služby, které můžu prodat zákazníkům, ale úzké hrdlo v podobě 1,5gigového limitu mi to omezuje, je něco špatně. Proč mám uplatňovat třeba velmi problematický zero rating na Spotify? Kdybych lidem dal normální balík dat, řešit to nemusím.

Zatím se k tomu ale operátoři nemají. Kdo nebo co je dotlačí?
Soutěž, která funguje ve firemním segmentu se nepromítá ke koncovým zákazníkům. Upozorňovali jsme na to, že když mohou operátoři dělat jednostranné změny u uzavřených smluv a zákazník má velmi těžkou pozici obrany, je to jeden z aspektů, proč je soutěž zamrzlá. Proto vidíme novelu zákona o elektronických komunikací jako klíčovou pro rozhýbání segmentu domácností. Pokud po jejím přijetí operátor naštve zákazníka tím, že změní podmínky smlouvy, na kterých se před pár měsíci dohodli, a oba budou vědět, že za deset dní může být zákazník u konkurence, tak věřím, že se operátor začne chovat jinak. Možnost zákazníka bude po novele mnohem lepší. Když je teď lhůta na výpověď dvaačtyřicet dní a dalších deset dní je na přenos čísla, operátor má velkou šanci, že vychladnu a neudělám to, nebo že mě udrží nějakou retenční nabídkou.

Dnes je tam navíc ještě ten problém, že operátor nemusí uznat, že jím provedená změna je k horšímu, a zákazníka tak čeká smluvní pokuta, její reklamace a případně ještě odvolání k úřadu.
Přesně, to je běh na dlouhou trať. Systém, kdy zákazník musí reklamovat, aby dostal to, na co má nárok, není opravdu uživatelsky přívětivý.

Data nejsou v Česku drahá, ale naopak v Polsku extrémně levná, říká šéf O2

Jste si jistý, že aktuální verze návrhu novely mi opravdu umožní být do deseti dní u konkurence, pokud mi operátor jednostranně změní podmínky?
Měsíc před účinností změny vám to musí operátor oznámit. Dejme tomu, že vám 1. září řekne, že tam bude změna od 1. října. Vy tedy můžete dojít ke konkurentovi, vyřídit si přestup k němu a pokud oznámíte stávajícímu operátorovi ukončení smlouvy alespoň deset dní předem, tak byste prvního října už mohl být se svým číslem klientem jeho konkurenta.

Nevymyslí si operátoři nějakou jinou překážku hladkému přechodu?
Kreativita operátorů je velká, ale pokud textace novely zůstane tak, jak je teď, tak by to tak jednoduché mělo být a operátor by s tím nemohl nic udělat. Ještě jednodušší by to bylo, kdybyste mohl přímo u nového operátora nahlásit, že chcete přejít k němu, a on by se o všechno postaral a s opouštěným operátorem to vyřídil. Tak to funguje třeba v energetice.

Brání něco tomu, aby to šlo i u telekomunikací?
V minulosti se operátoři bránili plným mocím zákazníkům. Protože si musí být jisti tím, že jste to opravdu vy, kdo přechází. Vím, že v Anglii se jeden čas řešilo, že se přenášela čísla, aniž by o tom někdo věděl. Co se ale týká legislativy, ani ta současná by tomu nebránila. Kdyby chtěli, tak to tak udělat mohou.

Abych měl kam přejít, tak bych měl mít nějakou motivaci. To ve chvíli, kdy jsou ceny všech tří konkurentů v podstatě shodné, moc není...
Nepodceňoval bych naštvanost na to, že mi operátor mění smlouvu. A zároveň konkurenční operátor bude motivovaný lákat lepšími podmínkami, když bude vědět, že přestup je snadný.

Je aktuální novela jedinou věcí, která má hrát ve prospěch zákazníka?
Je jich víc. Aukce kmitočtů v pásmu 3,7 GHz je prostorem pro potenciálního nového hráče na části datového trhu.

Nový šéf Vodafonu: V Česku máme jen dva mobilní operátory

Je to ale specifické pásmo, které mobilní trh nevyřeší.
Díval bych se na to jako na vstupenku na trh. Současně vím, že do dvou a půl let se bude řešit 700 MHz, další kmitočty v pásmu 1,4 GHz a spodní část 3,4 GHz. Hlavně to pásmo pod 1 GHz má na pokrývání skvělé vlastnosti. Tak pokud se teď dostanu na trh, mám motivaci přesvědčit stát, že jsem schopen vám přinést levnější datové služby, když mi vyhradíte pásmo. Kdybych byl třeba bohatý Mexičan, tak mi to přijde atraktivní.

Máte tedy indicie, že by někoho reálného mohlo zajímat, že by tu postavil celou čtvrtou síť?
Před pár dny tu byli zástupci obchodní komory jednoho mimoevropského státu, kteří říkali, že je zajímají podmínky aukcí, které chystáme, protože operátoři od nich se dívají po Evropě.

Trh v Evropě ale směřuje spíš ke konsolidaci. Ani do aukce LTE se nikdo další nepřihlásil. Jsou tady tedy opravdu reální zájemci?
Já bych viděl rozdíl mezi roky 2013 a teď. Tehdy před aukcí Telefónica podsekla ceny a to prostředí už nebylo tak atraktivní. Neříkám, že aukce 3,7 GHz přivede čtvrtého operátora, který sníží ceny na celém mobilním trhu, tak to asi nebude. Říkám, že je tady ale prostor pro nového hráče, že se do toho postupně může dostat. A i stávající hráči si musí položit otázku, že když nabízí základní tarif s 1,5 GB, jestli to zaplacené potrfolio kmitočtů efektivně využívají. Já jako investor bych nechtěl, abych postavil drahou síť, platit za kmitočty a zároveň nutil lidi limity dat k tomu, aby mobilní data využívali jen ve chvílích, kdy přeskakují mezi wi-finami. To přece nebyl účel, proč investovali do sítě.

Když se na to podívám obecně: V Česku jsou tři operátoři - dva nadnárodní a jeden domácí - ale sešla se tu situace, která jinde v Evropě není. Vlajkové tarify jsou za stejné ceny, což je unikát v Evropě. Navíc jsou dražší. Co je podle vás v Česku jinak?
Těch vlivů je víc. Vypovídající je, jak dovedou lobovat. V momentě kdy vědí, že umí vyvolat neshodu mezi regulátorem a ministerstvem, kdy ví, že regulátor nemůže přinést novelu na vládu (to musí udělat ministerstvo - pozn. red.), jsou si jistí, že to mají pod kontrolou. Pro nás je klíčové si říci, že trh funguje jen v některých částech.

Myslíte si, že se vztahy s ministerstvem průmyslu zlepší po výměně ministra?
Myslím si, že ano. I poslední data ukazují, že se legislativa potřebuje dostat do formy. Spotřebitelská část aktuálně navrhované novely zákona o elektronických komunikacích je reakce, která tu je kvůli zneužívání zákona ze strany operátorů.

Dosud kopali za operátory, teď mají poslanci schválit novelu proti nim

Můžete dát příklad, kdy šlo ministerstvo proti vám?
Když se přijímala ta protispotřebitelská novela (v roce 2014 - pozn. red.), tak jsme psali na ministerstvo a snažil jsem se vysvětlit, v čem je to špatně. Po sériích jednání s operátory jsme připravili novelu k přenositelnosti čísla, kterou jsme poslali na ministerstvo. Bylo nám poděkováno a až doteď to tam leželo.

Nezkoušeli jste to přes poslance? Ti jsou v současném období často těmi, kteří přidají a schválí klíčový pozměňovací návrh.
Po minulých volbách jsem se setkal se zástupci hospodářského výboru a podvýboru pro ICT. ČTÚ chodí s výroční zprávou do hospodářských výborů parlamentu. Měli jsme vždy možnost říci, co vidíme špatně. Ale dosud to - s výjimkou paní senátorky Dernerové - nebylo politické téma, které by si někdo osvojil.

Věříte, že novela zákona o elektronických komunikacích projde rychle a v podobě, jaké je teď? Nebo že se opět stane to, co už tady bylo - že se pozměňovacím návrhem změní ve prospěch operátorů?
Já si přeji, aby prošel tak, jak teď je. Ta novela má ambici narovnat prostředí, které bylo od roku 2014 vychýlené, a na tom by se měli všichni shodnout. Vracíme stav tam, kde by měl být. Posuny na jednu ani druhou stranu podle mne nikomu nic nepřinesou.

Ani operátorům, kteří si v minulosti různě skrz pozměňovací návrhy právě posuny prolobovali?
Ani jim. Z dlouhodobého hlediska podle mne ztratí důvěru lidí, když si tady ze smluv budou dělat trhací kalendář a budou je jednostranně měnit, kdy se jim zachce.

Operátoři, ministerstvo i antimonopolní úřad však viní ze situace na českém trhu vás. Chápete je?
Mne nejvíc mate, jak se ta argumentace v čase mění. Nejdřív se mluvilo o tom, že draho je v Česku proto, že tu máme kopcovitý terén a málo mluvíme anglicky. Pak přišel argument, že tu máme téměř dokonalé pokrytí LTE, což stálo operátory hodně peněz. Teď to vystřídal argument, že za všechno mohou šedí operátoři, ať už je šedým operátorem kdokoli. A v posledním gardu je to kvůli tomu, že poplatky za využívání spektra jsou dražší než jinde. Třeba ve Finsku ale operátoři platí 0,12 procenta z obratu coby poplatek za informační společnost, což u nás není.

Dělá ČTÚ něco konkrétně, aby argumenty vyvrátil?
Rozjeli jsme pracovní skupinu s operátory a bavíme se o tom, do jaké míry se poplatky za spektrum promítají do nákladů a koncové ceny služby. Nařízení vlády bylo upravováno minulý rok kvůli aukci, kdy se zlevnily kmitočty na 2,6 GHz. A nevšimli jsme si, že by se internet v pásmu 2,6 GHz zlevnil.

Registr odhalil pohádkové nabídky operátorů, úřadům slevily až 98 procent

A co onen problém šedých operátorů. Máte přehled o tom, jak je jejich síť rozbujelá?
Mám osobně problém to chápat jinak, než jako zástupný problém. Někteří operátoři šermují termínem šedý operátor. Přitom se baví ve skutečnosti o zaměstnaneckých nabídkách. Odeslal jsem teď dopis na Asociaci provozovatelů mobilních sítí (APMS), aby mi vysvětlili, co přesně tím myslí. Jednali jsme s asociací dva roky zpátky a výsledkem je seznam virtuálních operátorů, který má APMS na svém webu. Šedý operátor, tedy ten kdo podniká bez povolení od nás, se buď nahlásí, nebo dostane červenou kartu.

Šéf O2 Tomáš Budník si ale právě stěžuje, že když je chtějí vypnout, tak podržíte šedé operátory.
Ta kauza je o hodně složitější. Jejím důsledkem bylo, že lidé, kteří měli číslo u šedého operátora, byli nuceni z hodiny na hodinu přejít do Bonerixu, tedy k O2. Předmětem našeho sporu bylo to, jak celá ta struktura vypadá a jaké jsou mezi nimi vztahy. Je to tam docela vysoká právničina.

Ale ti lidé věděli, že uzavírají smlouvu s někým, kdo není oficiální operátor. A ani ty simkarty nebyly psány přímo na zákazníky.
Pro nás ale je klíčová smlouva, kterou síťový operátor podepsal s tím dalším hráčem. Zda to uzavírali s tím, že věděli, že ten hráč to bude přeprodávat, a až potom, když se jim to nehodilo, to chtěli začít řešit. Když to zjednoduším, tak pokud chápu šedého operátora jako někoho, kdo poskytuje služby, ale není na seznamu APMS, tak od takových subjektů je na základě reportů do deseti tisíc simkaret. Jsme připraveni to řešit, ale momentálně tu podněty od síťových operátorů nemáme. Pro mě to je prostě další kouřová clona.

Další argument je od Vodafonu, jehož šéf Jiří Báča si stěžuje na to, že jednička a dvojka sdílí sítě, oni mají větší náklady a tak nemohou zlevnit. Vadí vám sdílení sítí O2 a T-Mobilu?
To teď šetří Evropská komise. My vnímáme, že Vodafone říká, že má problém konkurovat, ale zároveň říká, že má nejlepší síť. Zanalyzovali jsme si to a v krátkém a středním výhledu v tom nevidíme problém. Dohod o sdílení je v Evropě mnohem víc, v Rumunsku také třeba sdílí síť jednička a dvojka.

Vyzrál na české operátory. Koupil tarif v Polsku za polovinu

Vodafone si stěžuje ještě na jednu věc: Že se dříve T-Mobile dostal velmi levně ke kmitočtům. Co si myslíte o tom?
V roce 2004 se podle mě postupovalo podle zákona. My bychom ale chtěli sjednotit doby přídělů. Tak, aby se příděly třeba na pásmo 900 MHz obnovovaly za stejných podmínek v ekonomickém cyklu a obnovovaly se za stejné ceny. Proto si myslím, že až se budou obnovovat LTE kmitočty v roce 2029, tak bychom to měli synchronizovat, ať mají všichni stejné podmínky. Sektor tím získá jistotu v rámci úvah o investicích.

Jak jste daleko s tříkriteriálním testem, o kterém po schůzce s vámi mluvil premiér Sobotka?
Vyžádáváme si od operátorů sadu dat. Teď jsme byli od ÚOHS požádáni, abychom to ještě obohatili. Platí to, co jsem říkal po schůzce s panem premiérem: že výsledky budou v květnu.

Vyplynout z nich může, že je tu potřeba nějaké ex ante regulace. V nejzazším případě i na úrovni maloobchodních cen. Dojde k tomu?
Primárně ale platí postup, že nejprve se máte soustředit na velkoobchodní trh a až v případě, že selže regulace na velkoobchodním, tak regulovat maloobchodní cenu. Je to běh na velmi dlouhou trať. Teď se sešlo několik věcí - sektorové šetření ÚOHS, tříkriteriální test a možnost polootevřít trh v rámci aukcí. A k tomu novela zákona.

Překvapil vás ÚOHS, že obrátil a zahájil sektorové šetření?
Nepřekvapil. Je to podle mne naprosto logické.

Čerstvě máte v radě ČTÚ jedno místo neobsazené. Jak vám to jde ve čtyřech místo pěti?
Zatím jsme ještě ve čtyřech nezasedali. Ale klíčové bude, kdo přijde jako ten pátý a jakým způsobem nahradí pozitivní aktivistický element odešlého kolegy Ondřeje Malého.

Vás také čeká za pár měsíců obhajoba postu. Myslíte si, že do té doby se trh z pohledu spotřebitele změní k lepšímu?
Teď si myslím, že si všichni uvědomují, že fungování regulátora a jaké má podmínky pro své fungování, je pro trh důležité. Věci kolem novely ze mne dělají optimistu.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.