Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Konec lidí zvenku, slibuje šéf kritizovaného Ředitelství vodních cest

  3:00
Ředitelství vodních cest (ŘVC), které nedávno zkritizoval Nejvyšší kontrolní úřad za utrácení, začalo podle ředitele Lubomíra Fojtů šetřit tím, že všechnu důležitou práci už dělají její zaměstnanci. Objem peněz, které míří do vody, má během tří let stoupnout.

Šéf Ředitelství vodních cest je ve funkci od loňského října, kdy nahradil Jiřího Skalického. | foto:  Michal Šula, MAFRA

Nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu velmi kritizovala některé výdaje ŘVC. Jde o nákupy v dobách, kdy jste tu ještě nepůsobil. Co se od té doby změnilo?
Zpráva pro nás nevyzněla příliš dobře, na druhou stranu ne se všemi závěry kontroly jsme souhlasili. Nerad bych sklouzl k tvrzení, že vše, co se tu dělalo, bylo špatně. Například když nás kritizují za to, že vydáváme peníze za propagaci vodních cest. Přesně to máme ve zřizovatelské listině, že máme dělat.

Zpráva mluví ale hlavně například o způsobu zadávání zakázek, výdajích na jednoho zaměstnance atd…
Najímání externích firem na přípravu zakázek skončilo, děláme si teď už všechno sami. Zrušili jsme práci na IČO, všechno důležité dělají už naši kmenoví zaměstnanci. Přijali jsme čtyři lidi navíc, většinou to byli ti, kteří pro nás pracovali externě. Ušetřili jsme tak přes milion korun ročně. Škrtli jsme zásadně výdaje na reprezentaci, v tom mám asi jiné představy, než můj předchůdce. Co se týče nákladů na pronájem našich kanceláří, to skončilo úplně, přestěhovali jsme se do budovy ministerstva. Upřímně nechápu, proč to neudělal někdo dříve. Ty přesuny mezi Želivského (stanice metra, pozn. red.) a ministerstvem zaberou tolik času, že když by se to vyčíslilo peněžně, byly by to obrovské peníze.

Čekáte další kontrolu?
Jedna další tu běží, tentokrát na investiční výdaje. Výsledek zatím neznáme.

V minulosti se mluvilo o tom, že by se ŘVC zrušilo a spojilo s plavební správou nebo se začlenilo do odboru ministerstva. Jsou ještě tyto úvahy?
Nevím o tom, tyto nápady vznikly hlavně kvůli tomu, že tu panovaly napjaté vztahy mezi vedením a jedním z tehdejších náměstků ministra. K rušení není důvod, spolupráce teď funguje dobře. Staráme se o majetek za 600 milionů, nově pod nás spadá ještě přístav Hamburk. Potřebovali bychom spíše ještě personálně posílit, je spousta projektů v přípravě. Posílili jsme na 18 lidí, ale to je stále málo.

Podle návrhu rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury by se měly v příštích třech letech výdaje na vodní cesty ztrojnásobit. Jaké projekty chystáte?
Máme v různé fázi rozpracovanosti zhruba padesátku projektů. V podstatě jde o dva směry: investice do rekreační plavby na Labi a Vltavě a pak do splavnění Labe. Například na Labi budujeme přístaviště, čtyři jsme už postavili, dalších sedm je v plánu. Vltava by se mohla brzy dočkat splavnění od Českých Budějovic až k Orlíku, pokud se podaří dobudovat plavební komoru v Hněvkovicích.

V případě Vltavské vodní cesty se velké investice vysvětlovaly podporou cestovního ruchu. Čísla o provozu lodí za loňský rok ale v meziročním srovnání vykazují naopak pokles. Čím to je?
Byly povodně, to byl hlavní faktor. Na Vltavě máme téměř každý den novou žádost o povolení ke kotvení, lodí tam přibývá a jsem přesvědčen, že to bude podobně úspěšné, jako Baťův kanál. Zvláště, pokud se podaří někdy splavnit cestu až do Prahy.

Znamená to opět myšlenky na výtahy pro lodě?
Ten projekt tu stále je, jeho čas ještě myslím přijde. Máme na ně územní rozhodnutí. Propojení Prahy a Českých Budějovic by mohlo výrazně pomoci cestovnímu ruchu, přivést nové návštěvníky.

Bavíme se zatím ale jen o menších projektech, co ty větší, především pak plavební stupeň Děčín, kvůli kterému není stále Labe splavné?
Jsme v závěrečné fázi studie EIA, která posuzuje vliv na životní prostředí. Řeší se teď připomínky na úrovni náměstků ministra dopravy a životního prostředí, v září by měla být hotová. Ustoupili jsme ekologům ve spoustě věcí, například tam bude poprvé v Česku instalovaná turbína ohleduplná k rybám, tři rybí přechody, pohyblivý jez. Věříme, že teď už ekologové nebudou mít nic proti, zvláště, když je to sama o sobě velmi ekologická stavba, která může přinést velký přesun zboží ze železnice na lodě.

Kdy začnete stavět?
V roce 2016 bychom mohli začít územní řízení. Reálně se dá pak začít tak v roce 2019.

Do té doby bude Labe splavné jen podle počasí?
Ano, bohužel. Je to stavba, která přitom může přinést splavnost Labe 345 dní v roce.

Přesto plánujete stavět a investovat pro větší lodě na Labi výše, i když tam lodě dosud nedoplují. Má to smysl?
Má, nedá se postavit vše najednou a ve správném pořadí. Věříme, že plavební stupeň v Děčíně se podaří konečně jednou postavit, pak všechny investice výše na Labi budou mít smysl.

Jednu dobu bylo v plánu hlavně zvedání mostů kvůli tomu, aby mohly podjíždět větší lodě. To je ještě v plánu?
Je hotový projekt na zvedání celkem osmi mostů mezi Prahou a Mělníkem na Vltavě, teď to půjde do soutěže na projektanta.

Jednou z největších zakázek, kterou začnete ještě letos, je plavební stupeň Přelouč. Soutěž na tuto zakázku proběhla už před pěti lety, nebylo by lepší ji vypsat znovu?
Nejde ji znovu soutěžit, je tam podepsaná smlouva se sdružením OHL – ŽS a Skanska. Je to velký projekt, kde se staví i dva úplně nové mosty.

Nově máte ve správě i české přístaviště v Hamburku, jaké s ním máte záměry?
Je to velký areál o rozloze asi 4 hektarů, do kterého se ale roky neinvestovalo. Není to přímo naše, ale máme ho dlouhodobě pronajatý od roku 1928. Momentálně ho má do roku 2021 pronajatý soukromá firma Ekologistics s.r.o. Nájem víceméně pokrývá částku, kterou musíme platit hamburskému přístavu. Máme tam velmi atraktivní území, ale s dosti zanedbanými budovami. Řešíme, co s areálem dál. Určitě má smysl pokračovat v dlouhodobém pronájmu, ale řešíme, z čeho financovat investici do tohoto areálu. Jednou z možnosti je i zapojení soukromého kapitálu. Zájem mezi rejdaři o využívání přístavu je, a pokud se podaří splavnit Labe celoročně, hodnota pozemků ještě stoupne.

Do vaší gesce spadá i otázka kanálu Dunaj – Odra – Labe, v jaké je teď fázi, když má hlavního zastánce přímo na Hradě? (velkým zastáncem kanálu je prezident Miloš Zeman, pozn. red.)
Aktuálně děláme pro ministerstvo dopravy analýzu 45 studií, které na toto téma vznikly. Na základě toho bychom měli vymezit mantinely pro soutěž na velkou studii proveditelnosti. Ta by měla definitivně říct, zda má smysl se dále kanálem zabývat nebo ne.

Autor:

České patenty mohou vrátit výrobu baterií a solárů do Evropy, říká expert

Nejčtenější

Trump je vyřadil z provozu. Pro americké značky jsou cla vůči Vietnamu smrtelná

Vietnam se v uplynulých letech stal klíčovým hráčem výroby místo Číny, která čelila přísnějším celním tarifům ze strany Spojených států. Nyní se však ani tato asijská země nevyhne novým tarifům....

Trump zavádí reciproční cla pro celý svět, dovoz z Evropy se prodraží o 20 procent

Americký prezident Donald Trump zavádí reciproční cla na země „celého světa“. Zdůvodnil to potřebou nakopnout domácí průmysl a posílit vnitřní trh ve Spojených státech. Dovoz z Evropské unie se...

Koupil si jízdenku, aby dostal kafe a zmrzlinu zdarma. Od Čechů dostal vynadáno

Kde leží hranice mezi maximálním využitím nabízených služeb za minimum peněz a kde už začíná jejich zneužití? Diskusi na toto téma rozvířil příspěvek na sociálních sítích. Mladý muž v něm popisuje,...

Generátor čísel, hausnumera. Ekonomové kroutí hlavou nad Trumpovým výpočtem

Když Donald Trump ve středu představoval rozsáhlý balíček recipročních cel vůči celé řadě zemí, oháněl se tajemnou tabulkou. Nejprve nebylo příliš jasné, jak administrativa amerického prezidenta k...

Trump hrozí Číně cly 50 procent. EU chce prodat energie, vadí mu, že málo nakupuje

Spojené státy uvalí na dovoz z Číny dodatečné clo ve výši 50 procent, pokud Peking nezruší odvetná opatření vůči americkým clům, sdělil americký prezident Donald Trump. USA s Čínou přeruší rozhovory...

Výrobci koňaku kvůli americkým clům bojují o přežití. Trump hrozí i vinařům

Na francouzské producenty koňaku dopadla cla vyhlášená Donaldem Trumpem obzvlášť tvrdě. Americký trh je pro ně klíčový a dvacetiprocentní celní sazba vyhlášená na všechno evropské zboží jejich byznys...

8. dubna 2025

Češi stále vzdorují nástupu online tržišť. E-shopy se na ně také nehrnou

Premium

V západní Evropě a dalších zemích dominují v internetových prodejích online tržiště, v Česku si ale stále silnou pozici drží samostatné e-shopy. Podíl tržišť na českém trhu e-commerce činí přibližně...

8. dubna 2025

Trump hrozí Číně cly 50 procent. EU chce prodat energie, vadí mu, že málo nakupuje

Spojené státy uvalí na dovoz z Číny dodatečné clo ve výši 50 procent, pokud Peking nezruší odvetná opatření vůči americkým clům, sdělil americký prezident Donald Trump. USA s Čínou přeruší rozhovory...

7. dubna 2025  17:45,  aktualizováno  22:54

Trh s ojetými teslami kvete. Přibývá zákazníků, kteří si novou nemohou dovolit

Trh s ojetými vozy značky Tesla ve Spojených státech vzkvétá. Poté, co šéf automobilky Elon Musk nastoupil do Trumpovy vlády, začalo mnoho majitelů těchto vozů po celé zemi prodávat svá vozidla jako...

7. dubna 2025

Akciové trhy reagují na Trumpova cla. Prudce se propadly v Asii i v Evropě

Evropské akcie v pondělí pokračovaly v poklesu v reakci na rozsáhlá cla na dovoz do Spojených států, jež minulý týden oznámil americký prezident Donald Trump. Panevropský akciový index STOXX Europe...

7. dubna 2025  9:24,  aktualizováno  19:27

Disneyho Sněhurka má větší emise než Rychle a zběsile, odhalila analýza

Podle právě zveřejněných dokumentů společnosti Disney vzniklo při natáčení nejnovější Sněhurky více emisí skleníkových plynů než při natáčení posledního filmu Rychle a zběsile. Ten přitom stojí na...

7. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Celní válka dusí americké akcie. Obchodování zahájily prudkým poklesem

Akcie ve Spojených státech zahájily obchodování prudkým poklesem. Hlavní akciové indexy se pohybují nejníže za poslední rok. Investoři dál reagují na obchodní spory a dění kolem amerických cel a...

7. dubna 2025  16:17,  aktualizováno  16:26

KOMENTÁŘ: Trump geniálně míří na zrušení daně z příjmu, myslí si Okamura

Údajnou celní válku začal Donald Trump ohlášením recipročních cel na Kanadu a Mexiko. Následovala Čína a dnes je to už balíček 180 zemí. Mezitím už se Trump se sousedy dohodl a žádná celní revoluce...

7. dubna 2025  15:43

Sedící zajíček místo velikonočního? řeší zákazníci. Řetězec označení hájí

Německé diskonty Aldi a Lidl začaly ve svých svátečních nabídkách označovat čokoládové velikonoční zajíčky ve svém sortimentu jako sedící zajíčky, a ne jako velikonoční. Změny si povšimli někteří...

7. dubna 2025  14:12

Čtenář Petr vyhrál 10 tisíc v Megahře: Body klikala žena, auto by se nám hodilo

Jarní soutěž Megahra o auto na portálech iDNES.cz a Lidovky.cz má druhého týdenního vítěze. Stal se jím čtenář Petr Stavárek z Frenštátu pod Radhoštěm. „Soutěžit budeme i dál o hlavní výhru. Auto by...

7. dubna 2025

Penze se vyplácejí v nových termínech, změna se týká milionu důchodců

Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) změnila od dubna termíny výplaty starobních, invalidních a pozůstalostních penzí dvěma pětinám důchodců a důchodkyň. Týká se to celkem 1,17 milionu lidí....

7. dubna 2025  13:50

Hrozící globální recese táhne dolů i kryptoměny. Propadá se bitcoin i ethereum

Na cla Donalda Trumpa reagují i kryptoměny. Cena bitcoinu se v pondělí ráno po několika týdnech popadla pod hranici 75 tisíc amerických dolarů, což je asi 1,7 milionů korun. Nedaří se ale ani dalším...

7. dubna 2025  12:02