Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Letadlo už není na frajeřinu, ale hlavně na byznys, říká šéf ABS Jets

  8:00
Šéf ABS Jets Vladimír Peták řídí jednu z největších středoevropských firem, která se zabývá provozem soukromých letadel. Mezi zákazníky už podle něj začínají převažovat lidé, kteří nelétají jen tak pro zábavu, ale hlavně za byznysem.

Šéf ABS Jets Vladimír Peták. | foto:  Dan Materna, MAFRA

Mluví se o krizi letecké dopravy, projevuje se nějak v sektoru privátního létání?
Ne příliš. Když se podíváme na tržby a odlétané hodiny, tak mírně klesají. Na druhou stranu nám stoupá počet letů.

Čím to je způsobené?
Pomalu se u nás mění pohled na privátní létání. Bizjety se staly dostupnějšími. Dříve se například do Bratislavy využívala hlavně dálnice D1, dnes je běžnou praxí, že manažeři létají.

Trendy 2013

Rozhovor vyšel v magazínu Trendy 2013, který je právě v prodeji. Časopis zodpoví otázky, co se čeká příští rok v cenách bytů, jak se bude vyvíjet tuzemský autoprůmysl a vůbec celá ekonomika, jak může s telekomunikačním trhem zahýbat příchod čtvrtého operátora nebo jak to vypadá s přípravou dostavby Temelína.

Trendy 2013 jsou také k dispozici ve zbrusu nové časopisové aplikaci MF DNES pro iPady a iPhony, která je ke stažení v AppStore pod jménem DNES+.

Mění se i cíle vašich letů?
Není to tak dávno, kdy nám polovinu všech letů tvořily cesty k moři či na lyžování do Alp. Teď už je to maximálně deset procent, zbytek je byznys. A to do dovolených zahrnuji i cesty klientů za golfem, kde často dojednají větší obchody. Před krizí se tak létalo více za dovolenou, po krizi jsou to kratší lety za byznysem Převažuje stále Evropa, ale velký nárůst je na letech do Asie a Ruska, což souvisí s expanzí českých firem do těchto regionů.

Proč by měli manažeři létat soukromým letadlem namísto běžné linky či dopravy po zemi?
Hlavně kvůli časové efektivitě, úspory času jsou opravdu velké, když nemusíte trávit zbytečný čas na letišti. A finančně to není často takový rozdíl – například letová hodina s Embraer Phenom 100 stojí kolem 1 400 eur (kolem 35 tisíc korun) a vejde se do něj až devět lidí. To je pro skupinu manažerů lepší a pohodlnější než letět klasickou linkou.

Z jakých oborů se rekrutují vaši nejčastější zákazníci?
Jednoznačně vedou manažeři z finanční sféry.

Politiky stále nevozíte?
To jsou výjimky. Běžnou praxí je, že velmi často přiletí zahraniční politik tryskáčem. Když letí někam český ministr, letí celý velký airbus s náklady na provoz mnohonásobně vyššími a nikomu to nevadí.

Zkoušeli jste vládě nabízet své služby?
Ano. Máme i zkušenosti se zahraničím, plánujeme lety například pro panamskou vládu. Reakce je zatím víceméně nulová.

Při pohledu do rejstříku letadel boom končí a už u nás nových tryskáčů příliš nepřibývá, čím si to vysvětlujete?
Trh s lidmi, kteří si mohou letadlo dovolit, není v Česku nekonečný. Ti, co letadlo chtěli a měli na něj, si ho už pořídili. V minulosti navíc hodně pomohl kurz dolaru, který nákup letadel výrazně ovlivnil.

Komu se ještě vyplatí přemýšlet o nákupu vlastního letadla?
Nad koupí letadla většinou uvažují lidé, kteří se potřebují rychle a flexibilně pohybovat mezi více destinacemi. Létají většinou do oblastí, kde sídlí jejich společnosti nebo kde mají jiné obchodní aktivity, případně potenciální byznys. Další důvody mohou být čistě racionální a pragmatické, například velká firma zjistí, že je lepší si pořídit vlastní letadlo než létat s cizím. Nesmíme zapomenout, že pojem "čas jsou peníze" od určité velikosti podnikání platí doslova. Létání s linkovými spoji neúměrně prodlužuje cestu i pobyt, mnohdy o několik nocí a dní.

Setkali jste se s tím, že by se některým zákazníkům zalíbilo létat natolik, že by si sami začali dělat pilotní průkaz?
Velmi často, řekl bych, že většina pravidelně létajících se o získání pilotního průkazu alespoň pokusila. Je to podobné jako s auty – kdo by nezatoužil řídit supersport. Podobně je to i s letadlem: rychlost těsně pod jedním machem, to vás prostě chytí za srdce. Někdy je vlastnictví licence klientem pozitivní i tom, že si uvědomuje, jak je pilotáž stroje náročná, a snadněji pak akceptuje a chápe některé souvislosti, omezení a náklady na dopravu bizjetem.

ABS Jets

Ve flotile má třináct různých letadel. Firma loni utržila miliardu korun, měla zisk 43 milionů. Zaměstnává okolo 200 lidí. Kromě provozování soukromých letadel má velké opravárenské zázemí především pro letadla Embraer. Firma loni dokončila nový hangár o ploše 6 tisíc metrů čtverečních, kterým téměř zdvojnásobila svoji kapacitu na ruzyňském letišti.

Jak moc se liší představy budoucích majitelů letadla od stroje, který si nakonec koupí?
Proces koupě letadla zabere i několik let. Pokud trváte na veškerém požadovaném vybavení, můžete čekat až dva roky. Také se dá zvolit letadlo, které výrobce nabízí ihned k odběru a za výhodnějších podmínek. Například se jedná o předváděcí nebo neodebraný stroj. Opět bych se nebál přirovnaní k nákupu prémiového nebo luxusního vozu. Lépe si to pak dokážeme představit.

Sledujete zájem spíše o větší jety, nebo naopak o co nejmenší?
Poslední roky je boom v kategorii menších strojů, jako je například Embraer Phenom 100. Tuto kategorii volí klienti, kteří si chtějí svůj stroj sami pilotovat a používají ho spíše pro soukromé potřeby. Tato kategorie letadel však není ideální pro komerční provoz na úrovni, kterou umí zajistit naše společnost.

Znamená to pro vás i změnu byznysu, že se už nestaráte a nepronajímáte cizí letadla, ale také nabízíte vlastní?
Ano, od ledna provozujeme jeden Embraer Phenom. Máme ho už rozprodaný velkými bloky hodin od některých zákazníků.

Někteří konkurenti vidí velké možnosti růstu, protože porovnávají evropský trh s USA, kde se takto létá podstatně více. Očekáváte takový růst?
To nelze srovnávat. Létat po USA je mnohem snazší, je tam mnohem více letišť a míst, kde se dá přistát, a hlavně mnohem jednodušší administrace. Nám se stává, že nás osloví americká firma, abychom jí vůbec pomohli orientovat se v evropských předpisech. V tomto ohledu myslím Evropa nikdy USA nedožene.

Jak probíhá „lov“ lidí, kteří mají potenciál stát se vašimi zákazníky?
Zatím nejlépe nám funguje to, když si nás někdo najde sám. Čas od času pořádáme s výrobci letadel předváděcí dny, kam se nám podaří třeba pár lidí přilákat. Když to dobře dopadne, párkrát využijí naše služby a letí s námi. Když se hodně zadaří, stane se z někoho i nový majitel letadla.

Jsou Češi, kteří raději mají své letadlo někde v zahraničí, aby nebyli odhalitelní?
Každý klient si vybírá místo registrace podle svých ekonomických standardů a korporátních pravidel s ohledem na plánovaný způsob využití.

Odmítáte někdy zákazníky? Z jakého důvodu?
Nikdy zákazníka neodmítáme. Nicméně každému vyhovět neumíme. Klademe velmi vysoký důraz na individuální přístup a profesionalitu. Současně máme velmi vysoko nastavené standardy, pokud jde o personál, komunikaci a úroveň poskytovaných služeb. Toto bohužel nemusí vyhovovat všem zákazníkům. Někteří klienti jsou ještě dnes přesvědčeni, že koupí letadla pověří jednu osobu a ta vše zabezpečí od A do Z za minimální náklady. Tyto klienty bohužel uspokojit neumíme. Rezolutně

odmítáme filozofii, že k létání patří určitá dávka rizika a dobrodružství. Pro nás to nedává smysl, našimi zákazníky jsou ti nejúspěšnější lidé a naší povinností je pečovat o ně samotné i o jejich rodiny a blízké s maximálním možným nasazením.

Pilotů na trhu práce je velký přetlak, pociťujete to nějak?
Nabídek chodí rozhodně více, ale na nás to nemá příliš vliv. Máme velkou filtraci, na kvalitním výběru si hodně zakládáme. V tomto oboru se myslím vyplatí hned od začátku trvat na určité kvalitě lidí. Fluktuaci máme prakticky na nule. Ale zájem nás na druhou stranu těší, je vidět, že piloti už mají pocit, že u nás mají větší jistotu práce. Jen pro představu: třeba nového technického ředitele jsme hledali přes půl roku. Ale nakonec jsme velmi spokojeni.

Je pro piloty větší prestiž létat pro velké aerolinky, nebo pilotovat malý tryskáč?
Záleží na věku. Pro mladší to není asi takové terno, protože u nás nalétají méně hodin, takže jim trvá déle, než se dostanou na kapitána. U nás je co let, to unikát. U aerolinek obvykle létají stále stejné trasy.

Vladimír Peták (36)

Začínal ve finančním sektoru. Věnoval se daňovému poradenství, poté působil jako ekonom nebo finanční ředitel v LCS International, Fast CR, KPMG a J&T. Do ABS Jets přišel v roce 2007, od roku roku 2010 je generálním ředitelem. Absolvoval kurz dopravního pilota, je ženatý, má tři děti. ABS Jets je největší společností zabývající se privátním létáním v Česku i střední Evropě, patří pod skupinu J&T.

S tržbami jste se loni dostali už přes miliardu, mění se nějak jejich složení?
Pomalu roste podíl údržby, podstatně jsme rozšířili naše hangáry. Tři čtvrtiny obratu stále zajišťuje provoz letadel. Vývoj tržeb kopíruje náš dlouhodobý strategický plán. Zajímavých tržeb dosahujeme i ve službách plánování letů a handlingu. Stále ovšem platí, že hlavní byznys je pro nás management letadel a jejich údržba.

Loni jste vydali dluhopisy za téměř půl miliardy, na co je použijete?
Už jsme je z větší části použili. Výrazně jsme rozšířili hangáry v Praze a plánujeme hangár v Bratislavě.

Mluvili jste dříve o plánech na provoz vrtulníků, to padlo?
Ne, rozhodně ne. Pracujeme na tom dost intenzivně. Klientům nabídneme nový koncept, budeme umět dobře spojit dopravu vrtulníkem s našimi letadly.

Na koho budete mířit?
Určitě budou našimi velkými zákazníky majitelé firmy, ale zájem projevují i další klienti, kteří dosud vrtulníky vůbec nevyužívají.

Autor:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Úspěšný zubař prodává „ražený český dějepis“, mince už vynesly 155 milionů

26. dubna 2024  22:04

V Praze se v pátek vydražila část celoživotní numismatické sbírky Václava Bruny. Vyšla na 6,15...

Čtyři jaderné bloky nestačí, bude třeba budovat další, říká exministr Grégr

26. dubna 2024

Premium Kromě výstavby až čtyř jaderných bloků v Dukovanech a Temelíně by už Fialova vláda měla plánovat i...

Místo dvou lvů jen jeden. Minerálka Magnesia po jedenácti letech mění logo

26. dubna 2024

Značka minerální vody Magnesia patřící do portfolia nápojářského gigantu Mattoni 1873 po jedenácti...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...