Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jídlo zdarma? Aerolinky ho neudrží, říká šéf easyJet

  1:16aktualizováno  1:16
V Česku jsou podle počtu cestujících největším zahraničním dopravcem, který v Praze přepraví letos milion lidí. Šéf pro transformaci aerolinek easyJet Mike Campbell věří, že nízkonákladový model je tím pravým pro budoucnost evropského létání.

(ilustrační snímek)

Easyjet je jedním ze strůjců „revoluce“, která výrazně zlevnila cestování letadlem po Evropě. Kam po dvaceti letech existence očekáváte, že se může vaše společnost ještě vyvíjet?
Před dvaceti leti si lidé mysleli, že tu jsme na chvíli a zkrachujeme. Teď všichni koukají na nás a učí se. Hodně a průběžně inovujeme, jsme lídři v digitalizaci a využití IT, to je podle nás budoucnost. Náklady jdou stále dolů, což je skvělá zpráva, létání může být díky tomu ještě levnější. Zvláště, pokud zůstane taková cena ropy, jaká je teď.

Podnikáte v podstatě se stejným modelem, jako před dvaceti lety. Doprava z bodu A do bodu B, přímý prodej, v ceně jen doprava, vše ostatní za poplatek. Změníte ho?
Těžko říct, letecký byznys se hodně mění. Podívejte se třeba do Ameriky, kde všichni velcí dopravci prošli řízeným úpadkem a pak povstali jako zdravé a silné aerolinky. V Evropě ale není taková legislativa, která by to velkým dopravcům umožnila, jsou navíc v souboji s dopravci z USA a Perského zálivu. Až si uvědomí, čím vlastně chtějí být, pak přijde velká změna.

Bude cestování po Evropě za pár let jen ryze nízkonákladové? Tedy včetně největšího symbolu takových služeb, zpoplatněného občestvení?Nedokážu si představit, že vydrží dál některé aerolinky nabízet bezplatné občerstvení na palubě. Už teď je vidět, že nás všichni následují. Problém ale je, že pokud jste se nenarodili jako nízkonákladoví, nemůžete být nikdy nízkonákladoví.

Šéf pro transformaci aerolinek easyJet Mike Campbell.

Šéf pro transformaci aerolinek easyJet Mike Campbell.

Na druhé straně sami přijímáte od klasických dopravců některé jejich typické znaky: výběr sedačky podle místa, spouštíte věrnostní program.
Není to klasický věrnostní program, jaký znáte od jiných aerolinek. Jen tomu tak říkáme. Pro nás to je spíše poznání našich zákazníků, že s námi rádi létají a že jim nasloucháme. Je to odměna za to, že jsou s námi dlouho a využívají nás. Nebudou žádné letenky zdarma, nabízíme ale jiné výhody, například změny odletů bez poplatku, výhodnější ceny. My si budeme sami vybírat, komu co nabídneme.

Je pro vás cestou ke zvýšení zisků spíše další snížení nákladů nebo zvyšování příjmů?
Myslím, že to bude kombinace obojího. Půjdeme určitě dál cestou, abychom měli náklady nižší než dosud. Na druhou stranu musíme sledovat i možnosti vývoje cen a zvyšování příjmů. Jeden příklad za všechny: když hraje Barcelona s Milánem, je jasné, že poptávka po letech na tento zápas bude velká a tomu musí odpovídat i ceny.

Svítící a blikající letušky. EasyJet mění uniformy, nabije je technikou

Koho považujete teď za svého největšího konkurenta? Nízkonákladové dopravce nebo klasické?
V Evropě není žádný hráč s takovou sítí, jakou máme. Na každém trhu je to jiné, někde je to nízkonákladový dopravce, jinde klasický.

Je ještě na trhu místo pro dalšího nízkonákladového dopravce?
Bude to mít hodně těžké. Trh sice ještě poroste, ale je už hodně saturovaný.

Jsou dopravci, kteří vás zajímají k případné akvizici? Třeba Wizz Air by vám na první pohled zapadl, má oblasti, kde nejste silní, také airbusy.
Nás zajímají oblasti, kde se rozvíjíme nyní, tedy hlavně západní Evropa, kde je stále hodně příležitostí pro růst. I proto zatím nepřijdeme s dálkovými lety. Chceme dělat, co opravdu umíme.

Říkáte, že jste dobří v inovacích. Kdy se tedy dočkáme letadel bez pilotů?
Nemyslím, že to nastane v mém životě. Je to hodně citlivé téma, i když se dá čekat, že by to technologie umožnila. Ale nemyslím si, že by to lidé akceptovali a chtěli tak létat. Třeba se to ale jednou změní.

Autor:


Témata: easyJet




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.