Šéf leteckého dopravce flydubai Ghaith Al Ghaith.

Šéf leteckého dopravce flydubai Ghaith Al Ghaith. | foto: MAFRA

Chceme být v Praze každý den, říká šéf nejrychleji rostoucích aerolinek

  • 14
Dvacet tři nových linek letos otevřela letecká společnost flydubai. Jednou z nových tras dubajskou vládou vlastněného dopravce je i v prosinci zahájená linka z Prahy do Dubaje. Šéf aerolinek založených teprve v roce 2008 Ghaith Al Ghaith věří, že během několika měsíců budou létat do Prahy každý den.

Jste aktuálně nejrychleji rostoucí aerolinka na světě, kam až dál můžete v příštích letech růst?
Máme aktuálně 43 letadel, náš plán postupně počítá s tím, že budeme mít 75 letadel. To je myslím náš strop pro nejbližší dobu, který je pokrytý i objednávkami nových letadel. Tím ale neříkám, že to je strop navždy, můžeme se dostat na vyšší počty.

Praha je pro vás nejvzdálenější destinací, současně přitom tvrdíte, že dlouhé lety pro vás nejsou tak efektivní. Proč jste se tedy pro Prahu rozhodli?
Faktorů je více. Zapadla nám celkově do našeho konceptu, kam se chceme rozšiřovat. Přidáváme postupně další evropská města a v Praze jsme viděli příležitost.

Dál směrem na západ z Dubaje bez mezipřistání nedolétnete. Není řešením nákup větších letadel?
Ne, to není cesta, kterou chceme jít. Chceme zůstat u jediného typu letadla, tedy boeingu 737-800. Pokud chceme být úspěšní, musíme si držet jediný typ letadla. Pořízení dalšího typu by znamenalo změnu nákladové struktury

Vstupujete na trasu Praha – Dubaj jako třetí dopravce. Je tu vůbec prostor, aby se na této trase uživili tři dopravci?
Určitě je. Musíte si uvědomit, že jde stále o rozvíjející se trh. Dlouho tu nebyly žádné lety, přitom se na obou stranách velmi rozvíjí cestovní ruch.

Čekáte, že bude na této trase létat více Čechů, nebo obyvatel SAE?
Myslím, že ze začátku budou převažovat spíše čeští zákazníci, ale chceme se hodně pokusit o to přitáhnout sem i návštěvníky ze SAE, především v létě při cestách na dovolenou. V Dubaji a okolí pracuje spousta cizinců, kteří sem mohou letět na dovolenou. Navíc další část cestujících v Dubaji přestupuje, aktuálně je podíl zhruba třicet procent na všech našich linkách.

Je cena, za kterou létáte, vůbec zisková? Před vaším příchodem byly ceny kolem deseti tisíc, během chvíle spadly na polovinu.
Naše ceny jsou vždy mix různých cen. Museli jsme začít na ceně, která bude pro zákazníky přítažlivá.

Nízkonákladové společnosti mají svůj model postavený i na dodatečných příjmech za další služby, kolik si vyděláte takto vy?
Náš průměr je 24 dolarů z každého pasažéra. Nabízíme například placený palubní zábavní systém, který si díky tomu sám na sebe vydělá.

Oblast Perského zálivu zažívá obrovský boom nízkonákladových aerolinek, čím si to vysvětlujete?
Je to podobné, jako v Evropě. Model nabízí mnohem větší flexibilitu pro růst i otvírání nových linek.

Máte spoustu destinací, z kterých létají lidé do Dubaje za prací. Kolik procent vám takoví cestující dělají?
Není to tolik, jak se může zdát. Máme několik ryze pracovních linek, ale tvoří řádově jen několik procent. Náš hlavní byznys jsou linky v rámci Perského zálivu, máme tam velmi silnou síť. Většina našich linek je takových, kde dosud nikdo nelétá a nemáme tam konkurenci.

Jaká je výhoda mít svoji základnu v Dubaji?
Máme například možnost létat 24 hodin. Díky tomu je naše utilizace letadel (využití letadel za den, nepočítá se doba s vypnutými motory pro nástup a výstup cestujících) téměř 15 hodin denně. Ale hlavně myslím, že hlavní výhodou je, že máme Dubaj přímo v názvu. Je to současně výhoda i výzva. Značka Dubaj je velmi ceněná a očekává se od ní prvotřídní servis. V Dubaji jsou velké rozvojové plány, které nám samotným dávají také velké příležitosti. Náš trh je jiný, nemůžeme nabízet stejný produkt, jako evropské nízkonákladové firmy.

Jste v podstatě státní firmou, dává vám to nějakou výhodu?
Ano, jsme národní dopravce. I když nás vlastní vláda, nikdo nám do byznysu nezasahuje. Nejsme nijak podporovaní, zajímá je jen to, jestli fungujeme dobře. Když ne, tak mě vyhodí.

Jak se díváte na současné ceny ropy?
Ano, mohu se na to dívat s velkým úsměvem. Ale nezapomínejme na to, co se děje současně s kurzem dolaru, ten pokles ceny ropy výrazně zpomaluje. Myslím, že to aerolinky může celkově velmi dobře podpořit. Ale současně bychom přitom neměli zapomínat na to, abychom byli stále co nejvíce hospodární. Cena ropy se může velmi rychle vrátit.

Může to mít vliv na cenu letenek?
Ceny závisí hlavně na trhu, v tomto se musí chovat aerolinky chytře.

Jak chcete přesvědčit české cestující, aby létali do Dubaje právě s vámi?
Oba naši konkurenti jsou velmi dobré aerolinky. Jsme ale jiní, máme své výhody. Máme jednu z nejmladších flotil na světě, velmi dobrý palubní systém, skvělé posádky složené z více než sto národností. Máme i spoustu českých posádek a budeme přijímat i další.