Ředitel Zuno Bank v České republice Peter Lakata.

Ředitel Zuno Bank v České republice Peter Lakata. | foto: Zuno Bank

Prodej Zuno je pro naše klienty skvělá zpráva, říká šéf ztrátové banky

  • 127
Klíčem k úspěchu jediné online banky Zuno Bank měla být expanze do zahraničí. Ta se však nezdařila a mateřská Raiffeisen ztrátovou banku prodává. „Zuno je stále ve fázi start-upu,“ říká šéf Zuno Peter Lakata. Klientů se prodej nedotkne, naopak je třeba jej vnímat jako „velice pozitivní“ zprávu, tvrdí Lakata.

Zuno Bank je na trhu čtyři roky. Proč ještě nevydělává a jakou roli v tom sehrál příchod nových bezpoplatkových bank, jako je Air Bank či Equa Bank?
Ztráta Zuno, která je pro každou mladou banku zcela normální, vznikla přímo v počátcích kvůli neuskutečněné expanzi do Polska a Maďarska. Tuto ztrátu sice rychle snižujeme, ale zůstává to otázkou střednědobého horizontu. Plán na rok 2014 jsme splnili. Zuno je stále ve fázi start-upu založeného na centralizovaném a nízkonákladovém online modelu. Efektivnosti takového modelu je těžké dosáhnout v krátkodobém horizontu, pouze na dvou trzích, ve vysoce konkurenčním tržním prostředí. Proto je pro nás prodej jinému investorovi velkou šancí. Konkurencí pro nás nejsou nové banky, ale naopak ty velké staré.

Proč nedošlo k plánované expanzi na zahraniční trhy, do Polska nebo Maďarska?
Příčinou byla změna politicko-ekonomické situace v obou zemích. I přes původní záměr expandovat do více zemí se Zuno muselo adaptovat na vývoj bankovního trhu ve střední a východní Evropě. Zaměřili jsme se proto pouze na Česko a Slovensko, kde se i ve vysoce konkurenčním prostředí podařilo získat na 250 tisíc klientů. Na další expanzi bude šance už s novým investorem.

Představuje pro banku určitý problém i politika nízkých úrokových sazeb, kterou drží ČNB?
Úrokové sazby jsou nízko již dlouhodobě, na tuto situaci jsme se již adaptovali. Co nezměníme, nevyřešíme.

Říká se, že Zuno Bank málo vydělává na úvěrech, má nízký podíl půjček.
Zuno se naopak v oblasti úvěrů daří stále lépe. Celková částka půjčených peněz je 1,3 miliardy korun, 67 procent úvěrů bylo poskytnuto na Slovensku, 33 procent v České republice. Být schopen poskytovat úvěry výhradně online je výzvou, kterou jsme přijali a nadále se v ní zlepšujeme.

Neztratili jste náskok před mladou konkurencí tím, že nemáte kamenné pobočky? Není to dnes něco, co vyžadují i klienti nízkonákladových bank?
Je to náš původní koncept, který ale počítal s více trhy. Samozřejmě že to momentálně představuje limit, i když na druhé straně tím jsme také jedineční. Zuno není jen online banka, ale také rozvojová investice do digitální sféry, která už od počátku poskytuje ostatním bankám ve skupině Raiffeisen cenné know-how.

Jaký počet klientů a úroveň vkladů je optimální, aby byla Zuno Bank životaschopná?
Záleží také na kvalitě klientů, ne jen na jejich počtu. S plánovanou expanzí na nové trhy s novým investorem a rozšíření produktové propozice by se situace měla výrazně zlepšit. Nový majitel nám může pomoct dále růst, protože náš koncept představuje budoucnost bankovnictví.

Má o Zuno zájem některý z konkurentů, zejména mladých nízkonákladových bank?
Pevně věřím, že o Zuno bude mít zájem několik potenciálních investorů, ale v tuto chvíli situaci nemůžu komentovat. Výhodami Zuno jsou silná značka, bankovní platforma umožňující operovat na více než 10 trzích, online know-how a výborné výsledky v akvizici klientů, kterých jsme získali už 250 tisíc na obou trzích.

Mají bezpoplatkové banky scénáře, za kterých by musely přistoupit k zavedení poplatků, aby přežily?
My takové scénáře nemáme. O poplatky nám rozhodně nejde.

Co prodej Zuno Bank může znamenat pro čtvrt milionu klientů?
Mohu ujistit, že banka Zuno funguje normálně dál, vůbec nic se nemění. Peníze klientů jsou samozřejmě v bezpečí, pro klienty se tím nemění vůbec nic. Všechny služby, kampaně, aktivity a projekty Zuno pokračují. Prodej banky jinému majiteli, což je třeba vnímat jako velice pozitivní zprávu, se jich nijak nedotkne.