Statistiky dosvědčují, že Rusové už pijí méně vodky a více piva. V roce 2000 se spotřeba čistého alkoholu na osobu snížila o dvanáct procent.
Zatímco v minulosti se pídili po proslulých značkách českého či německého moku, nyní dávají přednost domácí produkci. Chutí si prý se západními výrobky nezadá a cenově je podstatně výhodnější. Zatím.
Zhruba před deseti lety si plechovku piva mohli dovolit jen majetní Rusové. Teprve nedávno ruské společnosti začaly nabízet své nejlepší druhy piva výhradně v těchto obalech.
Zájem o ně je obrovský a má se za to, že zhruba 40 procent spotřebitelů žádá právě toto balení. Ministerstvo hospodářského rozvoje a obchodu ovšem navrhlo výrazné zvýšení dovozní daně na pivní plechovky. Ta by měla činit přinejmenším 41 eur za tisíc kusů.
Podle výrobců piva to fakticky znamená zákaz dovozu hliníkových obalů. Jenže 90 procent plechovek se zatím dováželo ze zahraničí. Podle producentů piva se ministerstvo rozhodlo prosazovat domácí výrobce, kteří ale potřebám pivovarů nestačí.
V Rusku se dnes vyrábí zhruba 1,5 miliardy plechovek ročně, zatímco poptávka je přinejmenším dvojnásobně vyšší. Navíc jsou ruské plechovky dražší než zahraniční.
Spotřební daň zvýhodní lihovary
Dalším problémem je zvýšení spotřební daně o 25 procent, z čehož by vláda měla obdržet do rozpočtu na příští rok 1,8 miliardy rublů. To ale způsobí zvýšení ceny piva a následně i snížení jeho spotřeby.
Výhodu z toho prý bude mít nikoli vláda, ale lihovary. Ty utrpěly v posledních letech ztráty kvůli masové popularitě nízkoalkoholických nápojů.
Pivní vášně vyvolává v Rusku také chystaný zákaz reklamy piva v televizi a rozhlase od 17. do 22. hodiny. Pokud bude zákon přijat, pak se pivní reklama bude vysílat pouze přes den, kdy se na televizi dívají zejména děti a důchodci.
"Nevadilo by mi, kdyby šlo jen o reklamu piva. U nás v televizi se ale propaguje pivní styl života. Nemusíš pracovat, jdi na pivo. To je nehoráznost," oponuje ministr práce a sociálního rozvoje Alexandr Počinok.