Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

On-line rozhovor

Rozpadlé silnice i pokuty ve Francii. Odpovídá šéf Česmad

Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad.
velikost textu:
vydáno 13.10.2016 12:30
Problémy v dopravě se na řidiče v poslední době jen hrnou. Kromě plánovaných oprav silnic narušuje plynulost dopravy i velká výměna svodidel. Řidičům kamionů v cizině hrozí pokuty kvůli nízké mzdě. První už padla. Na dotazy čtenářů iDNES.cz odpovídá šéf sdružení autodopravců Česmad Vojtěch Hromíř.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 13. října 2016 do 13:30

OTÁZKA: Dobrý den, jsem dopravce s několika dodávkami, jezdím přes nebo do FR, ale i po FR pravidelně, nevím jak se teď zachovat co se týká zákona ve FR, chtěl bych mít vše v pořádku, aby mi nehrozila pokuta, ale ještě mi nikdo nebyl schopen říct jak to ve skutečnosti udělat, jak upravit mzdu, když řidič není celý měsíc ve FR, ale jezdí i do ostatních zemí EU a co všechno musím mít v pořádku, aby nebyl problém. Ještě mám jeden dotaz - pokud budu členem Česmadu, bude mi poskytnuta nějaká právní ochrana nebo poradenství i v této oblasti? Přemýšlím totiž o členství. děkuji Michal S. Michal
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Členům dáváme k dispozici všechny informacevč. právní porady. Pokud jste schopen dopočítat v řidičově měsíční mzdě cca 10 EUR za h za práci ve Francii, zbytek prac. doby jinde a při tranzitech přes Francii za českou mzdu a vyjde Vám to (diety se nezapočítávají), pak jste schopen zákon plnit a můžete i vyplnit deklaraci a mít zástupce ve Francii. Pokud ne, pak buď uvedete do deklarace nepravdivé údaje, nebo budete zatím vzdorovat. Jiné země zatím řešit nemusíte, v Německu je moratorium na kontroly. Pozor, vše se může měnit, sledujte všechny zprávy. 13.10.2016 13:03
OTÁZKA: Dobrý den, jak se mohou proti současné situaci ohledně minimální mzdy ve Francii bránit dopravní firmy? Všichni zatím čekají, co bude, ale česká vláda evidentně nic moc nedělá. Co byste jim doporučil? Děkuji za odpověď, Jindra, Olomouc Jindra
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Vláda sdílí náš názor a protestuje, bohužel jde o národní zákon, pomoci může Evropská komise verdiktem v infringementu, co s Francií vede, a žádostí na fr. vládu o pozastavení kontrol. Naše pozice je, že když vám zákazník nezaplatí vyšší náklady, nemůžete zákon naplnit. Je třeba jít za zákazníkem pro vyšší cenu (je to těžké), jinak jsou jen 4 možnosti - 1. do Francie nejezdit, 2. nepravdivě vyplňovat deklarace, 3. vyplňovat je pravdivě, mzdu vyplácet a jezdit pod náklady, 4. zatím deklarace nevyplňovat. Žádná není dobrá. Dobrá rada není, zatím jsme zaznamenali 15 kaucí. 13.10.2016 13:08
OTÁZKA: Dobrý den, premiér dnes řekl, že vynucování minimální mzdy v Německu nebo ve Francii může zaměstnance v dopravě vytlačovat ze zaměstnaneckého poměru do pozice OSVČ - je to podle vás řešení, ke kterému firmy přistoupí? Podle premiéra se totiž požadavek na minimální mzdu vztahuje jen na zaměstnance, nikoli na OSVČ. Dušan S.
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Má pravdu, na OSVČ se nevztahuje. Na druhou stranu není zas tak lehké pro většinu firem toto zavést. Má to i spoustu úskalí. Ale ukazuje to, jaký je Loi Macron nesmysl. V EU je 28 států, když to bude mít každý, je to chaos a nic to nepřinese, Věřím, že se nám to ještě podaří změnit. 13.10.2016 13:10
OTÁZKA: Dobrý den, těch 135 eur pokuty o kterých se psalo... Můžou se pokuty stupňovat nebo je tohle max. hranice. Co kdybyste prostě tuhle celou absurditu ignorovali? Hrozí něco horšího než pokuta? Protože platit pokuty je pořád asi levnější řešení než navyšovat mzdy. Martin Pokorný
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Pokuty se stupňovat mohou. Jde o kauce pro firmy, nejsou to pokuty v pravém slova smyslu. Považuji to za testování, jaká bude na kontroly reakce. Pozice Česmadu je velmi striktní a odmítavá - pokud zákazník neuhradí všechny zvýšené náklady (mzdy, administrativa, úpravy SW, platby zástupci ve Francii, ...), pak nelze Loi Macron plnit. Bohužel naši souputníci z Polska, Maďarska, Slovenska nebo třeba Rumunska jsou flexibilnější a deklarace zřejmě vyplňují a s detaily si hlavu nelámou. Postihy pečlivě sledujeme, zatím je jich relativně málo, ale může se to měnit a budeme muset reagovat. 13.10.2016 13:14
OTÁZKA: O kolika případech udělených pokut víte? Četl jsem jen o té, co psal idnes. Iwan
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Zatím asi o 15, jsou to kauce, tzn. dá se o nich jednat, ikdyž je to ve Francii těžké a mnoha firmám za to 135 EUR nestojí. O pokutě zatím víme v 1 případě a zkusíme to řešit právní cestou (ovšemže s nejistým výsledkem). 13.10.2016 13:15
OTÁZKA: Kolik hrozí pokuta ve Francii a kolik v Německu? Je to pevně daný? Hloch
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Není to pevně dané, Francouzi testují 135 EUR, Němci zatím drží moratorium na kontroly, i v reakci na tlak ze všech stran a na infringement, který s nimi Evropská komise vede. 13.10.2016 13:16
OTÁZKA: Dobrý den, jak velký problém pro české dopravce může být zvýšení platů řidičů na úroveň běžnou v Německu či Belgii. Nemyslíte, že je vhodné aby se trh trochu pročistil i s ohledem na nedostatek řidičů? Děkuji Petr Mokroš
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Máme analýzu, že plné uplatňování německého zákona by mohlo ohrozit existenci 10 až 30 % českých dopravních firem (velké počty přeprav, omezená možnost kontroly, pokřivené poměry na trhu). S řidiči máte pravdu, to znamená i to, že tyto zákony nepomůžou ani Němcům, Francouzům nebo Belgičanům, jen to vše zdraží a zkomplikuje. S inženýrským "čištěním" trhu podobnými administrativními nástroji nesouhlasím. Jen ty celkové náklady na byrokracii v sumě za všechny země! Hrůza! 13.10.2016 13:20
OTÁZKA: Jedna věc je nesmyslnost pokut, druhá fakt, že čeští řidiči mají v tuzemskou nízkou mzdu, takže se nedivím, že utíkají do zahraničí. Pavel
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Každý chce nejvyšší možnou mzdu. Průměrná mzda řidiče kamionu je asi 18 000 Kč + stravné a kapesné v EUR = celkem cca 35 000 až 50 000 Kč podle situace. Je to hodně nebo málo? Mimochodem se jich také dost vrací, protože ne vše, co dostali slíbeno, ve skutečnosti dostávají. Každopádně by mělo být jednání o mzdě vždy věcí zaměstnance a zaměstnavatele. 13.10.2016 13:23
OTÁZKA: Pokut za přespání v kamionu? :))) máte ještě nějaké další perličky? Tomáš Martinec
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Tohle je zlepšovák Belgičanů a Francouzů, kteří přišli se zákazem, aby řidič vykonával týdenní odpočinek v kabině. Problém je v tom, že neexistují zařízení, kam by mohl jít přespat a také místa, kde by mohl nechat bezpečně zaparkovaný kamion. Kabiny jsou pro přespání vybaveny, řidič má odpovědnost za vozidlo a náklad a jeho přítomnost odrazuje případné poberty. Cílem ale je, aby vytlačili za svých zemí řidiče a vozidla z východu zůstávající tam třeba 3 měsíce a déle v kuse, tzv. "nomádské" řidiče. Proto i další nápad, povinný návrat "domů" do 14 dní. 13.10.2016 13:29
OTÁZKA: Pane Magistře, mám dvě otázky. A) týká se dorovnání mezd jen řidičů, nebo i ostatních pracovníků v dopravě, např. Váš osobně? B) uvazujete v současné době o podobném opatření, tedy že byste francouzským řidičům na našem území poměrnou část mzdy sebrali? Děkuji Boris
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: A) jde o obecné zákony - v Německu zcela plošně (jen pár výjimek) na jakoukoliv práci na jejich území - veletrhy, montéři, apod ... diskutuje se o zjevných šílenostech - např. časté cesty na jednání na jejich území (třeba nad rámec celkových 7 dnů i v součtu), ... ale konečná praxe a přesný rozsah se ještě hledá, podobně ve Francii, tam je pro dopravu upřesnění, že se netýká tranzitů (třeba z ČR do Španělska), B) zajímavý nápad :) a velmi častý, toto nelze, ale můžeme jim zavést velmi obtěžující administrativní povinnosti - ale chceme to tu v Evropě hrát takto? Bohužel se může stát i to, že nebudeme mít na výběr. Faktem ovšem je, že bychom museli udělat změn hodně, např. nastavení našich diet, apod... Stále jsem ovšem optimista. 13.10.2016 13:35
OTÁZKA: Děkuji za odpověď, takže když bude můj zaměstnanec ve Francii jezdit např. 5dní v měsíci tak by měl mít pracovní smlouvu na 32400,-Kč za FR + ještě zbytek mzdy za jízdy v jiných zemích nebo ČR? a dle čeho to budou kontrolovat, když je to každý měsíc u každného řidiče jiné? Na tranzit přes FR tedy stačí česká mzda, např. při jízdě do ES? děkuji Michal S. Michal
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Šílenost, že? V zásadě byste měl být schopen spočítat konkrétní odpracované hodiny ve Francii při bilaterálních přepravách a kabotáži (tedy bez tranzitu), za ně vypočítat odpovídající hrubou mzdu a za zbytek hodin v měsíci přiznat řidiči nejméně českou zaručenou mzdu. Pozor toto platí teď, kdy Německo nevymáhá zjevně přestřelený rozsah jejich zákona a další země nás dosud jejich verzemi neobšťastnily - blíží se Itálie, Belgie, Nizozemí, Rakousko, ... Mimochodem, už nyní byste měl před kabotáží v Rakousku toto hlásit a plnit nároky dle jejich kolektivní smlouvy (taky cca 10 EUR/h se složitým výpočtem) 13.10.2016 13:40
OTÁZKA: Dobrý den , proplácí řidičům škody pojišťovny nebo Francouzský stát, kterou jim působí neintegrovatelní ? nebo jedou šoféři na vlastní riziko a že jednou budou mít kromě škody na kamionu i zaťatou sekyru v hlavě ? Jan Zahradnik
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Této otázce zcela rozumím a dokonale popisuje přístup Francouzů k mnohaletému problému v Calais, hodně toho už naslibovali, něco málo už udělali, ale stále tam jsou řidiči napadáni a policie zpovzdálí přihlíží a zakročí, až když pomine počáteční agrese. Tak tomu se měl pan Macron věnovat a nikoliv zákonu o minimální mzdě. Je to ukázka pokrytectví. 13.10.2016 13:44
OTÁZKA: Dobrý den, nepřijde Vám, že státy FR, IT, DE tímto způsobem bojují za svůj trh, ale naše vláda jen přikyvuje a slepě plní požadavky EU? Delší dobu sleduji vývoj v daném problému "Loi Macon, MILOG".., ale přijde mi, že veškerá snaha naší politické sféry končí vyjádřením pro média. Cítíte od někoho z politiky snahu opravdu něco řešit a pomoci? Zdeněk
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Ano jde čistě o trh, sociální podmínky řidičů jim na srdci neleží, jinak by např. zařídili, že řidič, který tam přiveze zboží, bude mít možnost si v místě vykládky dojít civilizovaně na WC jako místní zaměstnanec a bude mít kde bezpečně zaparkovat, event. počkat, až se uvolní slot. Naše vláda má stejnou pozici jako my, probíhají jednání mezi ministry, vůči Evrospké komisi, na půdě europarlamentu. Každý problém má svou váhu, přeji si, aby se toto stalo teď prioritou i pro pana premiéra, s nímž jsme jednali opakovaně, a akcentoval jej na své nejvyšší exekutivní úrovni v Radě Evropy. Ale snahu ve státních strukturách vidím a učíme se za pochodu vytvářet nátlak vůči silnějším zahraničním partnerům. 13.10.2016 13:50
OTÁZKA: Dobrý den, "vynucování" minimální mzdy ve státě kde provádím práci je přeci naprosto logická věc. Vykonávám činost ve státě tak musím dodržovat pravidla a zákony danného státu. To je to samé jako kdybych zaměstnával například Vietnamce a platil jim minimální Vietnamskou mzdu.... Proto nechápu proč se najednou zvedla tato vlna nevole dodržovat zákony. Proč tedy autodopravci nezaplatí minimální mzdu ? Sice to zvedne náklady, ale ty budou na stejné úrovni jako mají autodopravci například ve Francii atd... Tomáš Kuba
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Říkáte to správně v případě, že jde o zaměstnání na nějakou aspoň trochu delší dobu - třeba 6 měsíců, až několik let, pak je to zcela v pořádku a takový zaměstnanec má v zemi, kde pracuje i svůj život, své náklady a časti i rodinu. Pak to je v pořádku. My máme problém s vysoce mobilními pracovníky, kteří navštíví někdy 5 zemí za týden i více, mají tam různé doby výkonu práce, jsou různé typy přeprav. K tomu zcela nepřiměřená administrativa. A ještě si představte, že máte 10 řidičů ve Francii a jiných 10 posíláte na Slovensko. Práci mají cca stejnou, ale zákazník vám nedovolí všem platit tu francouzskou mzdu. Chceme tedy, aby doprava těmto pravidlům nepodléhala. 13.10.2016 13:55
OTÁZKA: dovolím si položit ještě jeden dotaz. Kamiónová doprava za poslední roky rostla především díky chování zákazníků ve vzrůstající ekonomice EU. Oproti jiným způsobům přepravy je navíc levná a flexiblilní. Opatření Francie proto vnímám nejenom jako ochranu vnitřního trhu Francie ale i jako krůček k protlačení jiných způsobů přepravy. Dokážete nastínit střednědobý vývoj trhu kamiónové dopravy v EU? A ještě poslední otázka: Jaký vliv podle Vás bude mít na trh kamiónové dopravy rozvoj samořídících kamiónů? Děkuji Petr Mokroš
Vojtěch Hromíř, tajemník sdružení autodopravců Česmad. Vojtěch Hromíř: Jsem si jist, že pokud je Evropa zatím ještě ekonomicky silný region, vděčí za to hodně právě i kamionové dopravě. Proto jsou všechny experimenty tak nebezpečné. Nemyslím si, že tato opatření mají nahrát jiným dopravním oborům, např. zaměstnanci drah jim podléhají stejně. Ale může dojít k snížení efektivity dopravy a zvýšení nákladů o zbytečnou byrokracii. Osobně tipuji, že k určitým opravám ve fungování evropské kamionky dojde, třeba bude omezeno fungování tzv. letter-boxů - prázdných schránek, apod... ale nechtěl bych, aby tu byly různé MiLoGy a Loi Macrony, apod.. Autonomní vozidla jsou podle mě dobrou vizí, dříve než za 10 let ale asi významné použití neuvidíme, nějak si neumím představit, že vtrhnou speciálně na naše silnice :). 13.10.2016 14:01

Upozornění

Redakce si vyhrazuje právo na odstranění otázek s vulgárním nebo urážlivým obsahem.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.