To na přelomu roku odkoupilo od ČSA jejich administrativní budovu v součtu za 777 milionů korun, za dalších 700 milionů pořídilo hangár. Obě budovy si teď ČSA pronajímají, za sídlo platí aerolinky 3,5 milionu korun měsíčně.
Velké rozprodeje majetku jsou však podle prezidenta ČSA Miroslava Dvořáka u konce. "Není už téměř co prodávat," podotkl. Podle něj ale firma už nepotřebuje ani tak zoufale hotovost jako před rokem.
"Před zimou máme zhruba třičtvrtěmiliardový polštář, díky kterému bychom neměli mít problémy. Navíc banky už obnovily úvěrové linky," tvrdí Dvořák, který včera hodnotil rok ve funkci šéfa ČSA. Podle něj firma neměla jiné řešení než prodat nemovitosti.
"V době mého příchodu chybělo na účtech 1,8 miliardy korun," připomněl Dvořák.
Rozprodej majetku vylepší letošní hospodaření
Také letošní hospodaření ovšem ovlivní rozprodeje majetku: dalších 760 milionů korun přinesl prodej duty free obchodů, firma se také zbavila čtyř boeingů 737-400, které koupila ruská společnost UTAir. Tím je však seznam majetku k možnému prodeji takřka vyčerpaný. Ještě během příštího roku odejde pět Boeingů 737-500, ale firma do roku 2012 nakoupí dalších osm nových airbusů.
Na prodej mohou být ještě dceřiné společnosti: například odbavování cestujících a letadel se už dostalo i do zisku.
I když výprodeje mohou nakonec letos firmu dostat účetně do zisku, Dvořák to nepovažuje za úspěch. "Neprsím se teď dobrými čísly, provozně budeme v minusu řádově stovky milionů korun,“ přiznal Dvořák. Dodal, že zotavování aerolinek je pomalejší, než si představoval. Částečně mu pomáhá oživování letecké dopravy, i když v Evropě přichází pomaleji. ČSA podle oficiálních statistik navíc od června ubývá cestujících, naopak se zlepšuje obsazenost letadel - v srpnu dosáhla téměř 80 procent.
ČSA se podle Dvořáka dostanou do zisku nejdříve v roce 2012. Firma prochází velkým zeštíhlením: od Dvořákova nástupu do konce letošního roku propustí celkem 900 lidí. Ti, kteří zůstali, si museli snížit mzdy až o třicet procent (více čtěte zde).