Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Pokud se Dukovany nerozšíří, v regionu prý propukne sociální kolaps

  6:44aktualizováno  6:44
Ve středu se v Třebíči konala konference Energetické Třebíčsko 2011. Odborníci a politici na ní diskutovali o procesu modernizace a další výstavby Jaderné elektrárny Dukovany. Z průzkumu už znají i názory obyvatel regionu.

Cvičení v Jaderné elektrárně Dukovany. (Ilustrační snímek) | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Na konferenci, jejímiž organizátory bylo město Třebíč, Okresní hospodářská komora Třebíč a Západomoravská vysoká škola Třebíč, nezapadla ani témata týkající se třeba využití biomasy v energetice nebo stavu a perspektivy technického školství.

Konference byla podle senátora Vítězslava Jonáše velmi důležitá. "Nikdo za nás nic neudělá a musíme být slyšet. Ozývají se totiž i takové hlasy, že by se dukovanská elektrárna měla zavřít a neobnovovat. To by v regionu způsobilo doslova sociální kolaps," uvedl Jonáš.

Elektrárna má licenci jen do roku 2015

Vítězslav Jonáš připomněl, že prvnímu bloku Dukovan končí licence, která je jakousi obdobou "techničáku" u aut, už v roce 2015. Sice se předpokládá, že licence bude prodloužena do roku 2025, ale zvažovat je třeba všechno.

"I když Jaderná elektrárna Dukovany licenci dostane, musíme se starat o to, co bude po roce 2025, kdy by mohl být postavený nový blok elektrárny. A pokud to nevyjde, je třeba řešit to, co bude následovat, když elektrárna ukončí svoji činnost. Nejen po technické, ale i po sociální stránce," naznačil Vítězslav Jonáš.

Starosta Náměště nad Oslavou Vladimír Měrka je předseda sdružení obcí ve dvacetikilometrovém okolí Jaderné elektrárny Dukovany (Energoregion 2020). "Vítáme každou možnost upozornit na to, že jsme ne zcela standardní oblast v rámci České republiky. Jsme regionem spjatým s jadernou energetikou, kdysi se o tom rozhodlo bez nás, ale teď chceme, aby se současná vláda k problému postavila čelem a jasně řekla, co bude dál," žádal Měrka.

Anketa: Co s elektrárnou dál?

Elektrárna Dukovany a její vztahy s okolím se pravidelně hodnotí už tři desetiletí, zpravidla každé dva až tři roky dojde i na rozsáhlý průzkum mezi těmi, kteří zde žijí. Ten poslední zpracovala agentura STEM na téma Co s Jadernou elektrárnou Dukovany?

Průzkum se uskutečnil v červenci a odpovídalo v něm více než 600 respondentů ve dvacetikilometrovém okolí elektrárny. Tři pětiny obyvatel považují za nejrozumnější řešení elektrárnu modernizovat a udržet co nejdéle v provozu.

Desetina respondentů volila z nabídky odpovědí možnost co nejrychlejšího uzavření dukovanské elektrárny.

Pokud jde o stavbu nového bloku elektrárny, vyšlo to, sportovní terminologií řečeno, na remízu - 47 procent respondentů bylo pro nebo spíše pro. Podobný podíl reagoval záporně.

Budoucnost Jaderné elektrárny Dukovany

Co byste dělali se současnou elektrárnou?
neví/bez odpovědi - 3 %
elektrárnu modernizoval(a), aby fungovala 30 a více let - 58 %
co nejdříve uzavřel(a) - 9 %
udržoval(a) v provozu dalších 10-20 let - 30 %

Jste pro, aby byly zahájeny práce na stavbě nové elektrárny v Dukovanech?
určitě ne - 21 %
neví - 6 %
určitě ano - 19 %
spíše ne - 26 %
spíše ano - 28 %
Zdroj: ČEZ, z podkladů STEM

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Výroba nové Škody Yeti v Kvasinách
KOMENTÁŘ: Ekonomika je jako strom, do nebe však neroste

Vzestup české ekonomiky je nečekaně vysoký, ale je v tom růstu dost skromnosti, vytrvalosti a poctivosti? Není to jen vzplanutí nad tím, jak stát rozdává...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Příbram - Dlouhá Lhota, domovské letiště Jiřího Pruši shora.
Komu budou patřit malá letiště? Spor o příbramské o tom rozhodne

Nejvyšší správní soud v Brně odložil klíčové rozhodnutí v kauze letiště Příbram, které je precedentem pro desítky dalších letišť v České republice. Budou česká...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.